خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / مصادیق تعارض منافع(تعارض منافع در حوزه سلامت)

مصادیق تعارض منافع(تعارض منافع در حوزه سلامت)

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مصادیق تعارض منافع(تعارض منافع در حوزه سلامت)

 دریافت فایل

خلاصه :
امروزه از تعارض منافع به عنوان یکی از ریشه های فساد و سوء مدیریت یاد می شود که به طور خلاصه به معنای تعارض میان منافع شخصی یا گروهی اشخاص با منافع ملی و عمومی است. تعارض منافع انواع و مصادیق گوناگونی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

اتحاد قاعده گذار- مجری، اتحاد ناظر- منظور، تبانی خدمت گزاران و اشتغال هم زمان در بخش خصوصی و دولتی

قرار گرفتن در موقعیت تعارض منافع الزاماً به منزله ارتکاب جرم یا فساد نیست اما به لحاظ ماهیت تعارض منافع، معمولا موقعیت های مذکور بر فرآیند تصمیم گیری و اجرایی افراد تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، صرف قرارگیری در موقعیت تعارض منافع موجبات اثرگذاری بر ساختار تصمیم گیری را فراهم می نماید. از این رو، می توان بستر و علت العلل وقوع جرائم، مفاسد و ناکارآمدی ها را بهره برداری از موقعیت های تعارض منافع فردی و سازمانی دانست.

فارغ از اهمیت و نقش ویژه مدیریت تعارض منافع در سطح کلان نظام اجتماعی، در سطح بخشی، مهم ترین گام و پیش شرط توفیق در مدیریت بهینه تعارض منافع، شناسایی دقیق و نظام مند مصادیق تعارض منافع در بخش های مختلف (از بخش صنعت و تجارت گرفته تا نهاد قضائی و نظام سلامت) است. از سوی دیگر، از آنجا که کارآمدی سیاستگذاری و اجرا در حوزه سلامت اثرات سازنده و مفید برای نظام اجتماعی و افزایش سطح زندگی عموم مردم دارد و همچنین نظر به مسائل مطروحه در سال های اخیر پیرامون تعارض منافع حوزه سلامت، مرکز پژ‍وهش های مجلس درصدد برآمد موقعیت های تعارض منافع در حوزه سلامت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد تا با بهره برداری از آن و تلاش جهت شناسایی دقیق و سپس مدیریت آن، شاهد ارتقاء توانمندی و کارآمدی حوزه سلامت باشیم.

بنابراین، در آغاز سلسله گزارش های مصادیق تعارض منافع، این گزارش درصدد است از منظر ادبیات تعارض منافع اقدام به شناسایی مصادیق تعارض منافع در این حوزه نموده و حتی المقدور راهکارهایی را برای بهبود فرآیندها و اصلاح سازوکارها ارائه نماید.

معرفی کتاب

زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: ۳۴۲٫۰۶۸۴
سال چاپ: ۱۳۹۹
نوبت چاپ: ۱
تیراژ: ۳۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۴۶۴
شابک ۱۰ رقمی: ۶۲۲۹۷۳۵۰۰۸
شابک ۱۳ رقمی: ۹۷۸۶۲۲۹۷۳۵۰۰۸
کد کتاب در گیسوم: ۱۱۶۵۶۸۹۵

حسین بوذرجمهری از مترجمان این کتاب در صفحه شخصی خود نوشت:«مطالعات بسیاری درباره‌ی ریشه‌ چالش‌های اجرای اصلاحاتی همچون پزشک خانواده در ایران انجام شده است که نشان می‌دهند یکی از مهمترین ریشه‌های عدم موفقیت این برنامه‌ها در تعارض منافع در سطح سیاست‌گذاری و حکمرانی نظام سلامت قرار دارند.

شعار سال:
حسین بوذرجمهری از مترجمان این کتاب در صفحه شخصی خود نوشت:«مطالعات بسیاری درباره‌ ریشه‌ چالش‌های اجرای اصلاحاتی همچون پزشک خانواده در ایران انجام شده است که نشان می‌دهند یکی از مهمترین ریشه‌های عدم موفقیت این برنامه‌ها در تعارض منافع در سطح سیاست‌گذاری و حکمرانی نظام سلامت قرار دارند. در واقع عدمِ مدیریت تعارض منافع و کنترل فساد در سطح حکمرانی باعث می‌شود تا تصمیمات و سیاست‌های کلان اتخاذ شده برای اصلاح نظام سلامت نیز به فساد و تعارض منافع مبتلا شده و عملاً سایر اجزاء و برنامه‌های اصلاحات نظام سلامت نیز نتوانند به درستی عمل کنند.
با وجودی که مطالعات جهانی بسیاری درباره‌ مدیریت تعارض منافع انجام شده است امّا مطالعات موجود در ایران بسیار اندک هستند. از این رو کتاب حاضر جهت ترجمه انتخاب شد. این کتاب یکی از پراستنادترین منابع و به نوعی مهم‌ترین مرجع یافت شده در این زمینه بوده است و به دلیل اهمیت چشمگیر آن، برای ترجمه انتخاب شده است.»

دانلود رایگان کتاب

دانلود گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با همین موضوع

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از شفافیت برای ایران

جهت مطالعه بیشتر

– .Boullier, Henri, Jean-Paul Gaudillière, Boris Hauray, and Hélène Michel. “Conflict of Interest and Medicine. Knowledge, Practices, and Mobilizations.” (2021).

– Field, Marilyn J., and Bernard Lo, eds. “Conflict of interest in medical research, education, and practice.” (2009).

– Preventing and managing conflicts of interest in the public sector, good practices guide, prepared at the request of the g20 anticorruption working group by the World Bank, OECD and UNODC

تعارض منافع و آینده پزشکی –

جعبه ابزار مدیریت تعارض منافع دربخش دولتی –

این مطالب را نیز ببینید!

Challenges and solutions for implementing telemedicine in Iran from health policymakers’ perspective

Hosseini SM, Boushehri SA & Alimohammadzadeh KH. Challenges and solutions for implementing telemedicine in Iran ...