خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی

کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی

۱۴۰۱/۴/۱۴ سه‌شنبه

به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی

با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مد‌ظله‌العالی: «تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است»؛ مرکز هم‌اندیشی استادان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور استان با همکاری بسیج اساتید دانشگاه در ایام ابتدایی ماه پر خیر و برکت ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت امیرمومنان و حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهما و هفته ازدواج، اقدام به برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع آینده پژوهی جمعیت ایران اسلامی نمود.

این کرسی در روز یکشنبه مورخ ۱۲/۴/۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح از طریق ویدئوکنفرانس با حضور جناب آقای دکتر خلیل علی محمدزاده، پزشک متخصص و استاد دانشگاه برگزار و مباحث مهمی از جمله عمق شدت کاهش باروری در ایران، قرار گرفتن در منطقه خطر جمعیتی، ورود به فاز اول سالمندی و … طرح گردید.

گفت‌وگو با رییس شورای زنان | خبرگزاری فارس

در تحقیقات این استاد و پژوهشگر دانشگاه، برای اولین بار به آماری اشاره شدکه از عمق شدت کاهش باروری در ایران خبر می داد.
این آمار؛ مدت زمان کاهش نرخ باروری از بیش از ۶ فرزند به کمتر از ۳ فرزند برای هر زن را در ۸ کشور جهان مورد مطالعه قرار داده بود.
براساس این آمار، این مدت برای انگلیس ۹۵ سال، امریکا ۸۲ سال، افریقای جنوبی ۳۴ سال و ترکیه ۲۷ سال طول کشیده است، اما این مدت برای ایران(از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۶ میلادی) و تنها در ۱۱ سال اتفاق افتاده است و از آن پس نیز تا سال ۲۰۲۲، این میزان به کمتر از ۲(۱.۷) رسیده است.
قرار گرفتن ایران در “منطقه خطر جمعیتی” و پیشرفت قابل توجه در این منطقه به خوبی با همین آمار قابل تبیین است.
در ادامه، این سوال مطرح شد که آیا با سیاست های کلی ابلاغی جمعیت و قانون مصوب حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس، اوضاع متحول خواهد شد؟
پاسخ اینکه؛ بدون سیاست و قانون که نمی شود پای در این راه و مدیریت حل مشکل گذاشت، این دو ضرورت انکارناپذیر است، لکن بدون فرهنگ سازی و فهم موضوع و درک پیآمدهای دهشتناک پیری عمومی و زودرس در درجه اول توسط خبرگان و متخصصان و خواص و در درجه بعدی از سوی عموم مردم و خانواده ها برای کشوری مانند ایران، هرگز نمی توان هرم سنی جمعیت کشور را اصلاح نمود.

این مطالب را نیز ببینید!

تسلیت به رئیس محترم موسسه تحقیقات جمعیت کشور

دکترخلیل علی محمدزاده عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده ...