عنوان این فصل “معرفی پژوهش” است. محتوای فصل یک ممکن است در برخی از دانشگاه ها تفاوت هایی داشته باشد. اما معمولاً محتوای فصل یک به ترتیب زیر است:

۱ مقدمه:

طرح کلیات پژوهش در حدود یک پاراگراف

۲ بیان مساله پژوهش:

شرح مشکل و ارایه آنها به شکل سوال کلیدی برای پاسخ به کمک پژوهش

۳٫ ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 

چرایی انجام کار و توجیه لزوم انجام پژوهش

۴٫ وجه تمایز پژوهش با سایر پژوهش ها:

جنبه نوآوری پژوهش در این قسمت آورده می شود.

۵٫ اهداف پژوهش:

آنچه پژوهش به دنبال انجام آن است.

در این قسمت به ترتیب اهداف آرمانی، اصلی و یا کلی، ویژه و یا اختصاصی و نیز کاربردی بیان می شود.

۶٫  سؤالات پژوهش:

مسیری برای اجرای پژوهش

۷٫فرضیه های پژوهش:

مسیری برای اجرای پژوهش

۸٫دامنه پژوهش:

دامنه موضوعی و مکانی پژوهش در این قسمت و به تفکیک ذکر می شود.

۹٫ امکانات و محدودیت های پژوهشگر

۱۰٫ ملاحظات اخلاقی

۱۱٫ تعریف نظری و عملیاتی وا‍ژه ها و مفاهیمپژوهش:

اقدامی برای برداشت مشترک از مفاهیم و متغیرهای پژوهش

 ب) فصل دوم پایان نامه:

عنوان این فصل “ادبیات پژوهش” است. در این فصل به سابقه تاریخی، مبانی نظری و  پیشینه پژوهش پرداخته می شود که نیاز به صرف وقت زیاد و کار بیشتر دارد. مطالب ارائه شده در این فصل همه باید استناد داشته باشد و معمولا از گذشته دور و نزدیک شروع و به آینده می رسد. مبانی و یا چارچوب نظری باید به مفاهیم و متغیرها و ارتباط مشترک آنها با هم بپردازد.

۱٫ مقدمه :

معرفی محتوای فصل در حدود یک پاراگراف

۲٫ بررسی متون، نظریه ها و تاریخچه:

نطریه های مرتبط با موضوع و قابل بحث در فصل پنج

۳٫ مبانی نظری پژوهش:

در برخی موارد بنا به ضرورت و یا عدم دسترسی به منابع لازم، می توان سابقه تاریخی و مبانی نظری را در هم ادغام کرد.

۴٫ پیشینه  پژوهش:

مروری بر پژوهش های ابتدا داخلی ( ایران ) و سپس خارجی(سایر کشور های جهان)  مرتبط با موضوع، پایان بخش این فصل است.

این پژوهش ها در هر دو بخش بر اساس تاریخ انتشار و از جدید به قدیم تنظیم می شود.

ج)  فصل سوم پایان نامه :

عنوان این فصل “مراحل انجام پژوهش و ابعاد و راهکارهای آن” است. در این فصل روش پژوهش تشریح می شود. این فصل، فصلی کوتاه و در عین حال فوق العاده مهم است. عمده ی مطالب این فصل برگرفته از پیشنهاد پژوهش است

۱٫ مقدمه:

معرفی محتوای فصل حداکثر در یک پاراگراف

۲٫ نوع پژوهش

۳٫ محیط پژوهش

اشاره به مکان و زمان انجام پژوهش

۴٫ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری

معرفی جامعه آماری، اشاره به حجم ( بیان تعداد ) نمونه، روش نمونه گیری، معیارهای انتخاب نمونه، محیط اجرا، استراتژی و مسیراجرا

۵٫ متغیرهای پژوهش:
شاخص های تغییر پذیر تعریف می شوند