خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / سبک زندگی سالم(۱)

سبک زندگی سالم(۱)

سلامت برخورداری از آسایش و رفاه کامل جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است و تنها به داشتن بیماری و نقص عضو گفته نمی شود.  این را می توان مبنایی برای یک سبک زندگی سالم خواند. برای برخورداری از سبک زندگی سالم نیاز به یک برنامه مناسب و مدیریت شده است.
زندگی سالم یک پیوستار است که در یک طرف آن زندگی کاملا سالم و درسمت دیگر آن زندگی کاملا ناسالم قرار دارد و هر شخصی ممکن است در نقطه ای از آن واقع باشد. زندگی سالم فقط رعایت ابعاد سلامت جسمانی نیست، بلکه همانطور که گفته شد؛ ابعاد مختلفی را شامل می شود. در این یادداشت در باره ارتقای سلامت جسم نکاتی را تیتروار یادآور می شوم:
– داشتن تغذیه سالم: تغذیه درست فقط خوردن بعضی غذاها و نخوردن بعضی دیگر نیست، بلکه تغذیه صحیح به استفاده مفید و به اندازه از هر نوع مواد غذایی اطلاق می گردد. در هرم غذایی ما بهتر است حبوبات و غلات بیشترین میزان را داشته باشد(بیش از یک سوم) و سپس میوه و سبزیجات و در موارد بعدی انواع گوشت و لبنیات و پایین تر از انها انواع روغن و تنقلات قرار گیرد و حتی اگر امکان دارد، دو مورد آخر را حذف کرد. ضمنا نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب به طور معمول توصیه می شود.
– خواب و استراحت کافی: میانگین خواب کافی شبانه ۸ ساعت است. برای تنظیم خواب باید هر فرد نیاز خودش را در نظر بگیرد و سرانجام یک الگوی صحیح پیدا کند. البته میانگین نیاز به خواب در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است.
– ورزش و فعالیت بدنی: حداقل روزانه ۳۰ دقیقه ورزش منظم مثلا در حد قدم زدن و انجام حرکات کششی در یک سبک زندگی سالم لازم است. ورزش مناسب، ورزشی است که ضربان قلب را افزایش دهد و به صورت پیوسته و در ساعت مشخصی باشد.
– پرهیز از اعتیاد: منظور از اعتیاد فقط اعتیاد به سیگار و الکل و انواع مواد مخدر و سایر وارد ممنوعه قابل اجتناب نیست،بلکه در مواردی مانند استفاده از بازی های کامپیوتری، تلفن همراه، کتاب و موسیقی نیز باید جانب اعتدال رعایت شود. زیاده روی در هر چیزی مضر است.
– داشتن رابطه زناشویی: این مسئله در سلامت قلب و عروق، سیستم ایمنی، افزایش آرامش، نشاط و شادابی و کاهش بیماری ها و تنظیم خواب نقش موثری دارد. رابطه هم باید به درستی مدیریت گردد.

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...