خانه / اخبار / دانشگاهی / برای ایران قوی به ایران جوان نیاز داریم

برای ایران قوی به ایران جوان نیاز داریم

دکترخلیل علی محمدزاده

در برنامه به خانه برمی گردیم شبکه پنج تلویزیون

برای ایران قوی به ایران جوان نیاز داریم

۲۸ اردیبهشت به برنامه به خانه برگزدیم دعوت بودم، آقای دکتر نظری و خانم مومن زاده یک سوال پرسیدند و گفت و گو را به بنده سپردند.

در این برنامه در پاسخ به سوالی وضعیت باروری و جمعیتی در سه دهه اخیر را مقایسه نموده و اظهار داشتم: در سال ۱۳۶۵، جمعیت زنان در سن باروری ایران ۱۰.۵ میلیون نفر و موالید ۲.۲ میلیون نفر بود، اما در سال ۱۳۹۸ زنان در سن باروری بیش از ۲۲ میلیون نفر و تولدها ۱.۱۹۶ میلیون نفر شد.
نرخ باروری کل در ایران طی این سی سال از ۶.۴ فرزند به ۱.۷ فرزند رسیده و نرخ سالمندی نیز از کمتر از ۳ تا ۴ درصد به حدود ۱۱ درصد رسیده است. اگر همین روند ادامه یابد، در سه دهه آینده، بیش از یک چهارم ایران سالمند و بالای ۶۵ سال خواهند شد و این پدیده پیشرفت کشور را کند و با مشکل روبرو خواهد نمود.

دکتر خلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه 1401/2/28 | شبکه تهران

نرخ باروری در پنج سال اخیر باز هم روند نزولی پیدا کرده است و همین سرعت حرکت به سمت سالمندی در جامعه را افزایش می دهد. اکنون که بیشتر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند، بیمه ها و صندوق های بازنشستگی مشکل دارند. اگر ۳۰ درصد جامعه کشور را سالمندان تشکیل دهند با کل بودجه کشور هم نمی توان از آنها حمایت و پشتیبانی کرد. در جامعه سالمند روحیه نشاط و امیدواری از بین می رود، خانواده ها دچار استرس و اضطراب می شوند و فرزند آوری دچار مشکل می شود.

هرم سنی جمعیتی ما دیگر به شکل هرم نیست و به سمت استوانه ای شدن می رود و مشکل بزرگ دیگر این است که از سال ۱۴۲۵  تا ۱۴۳۰ پنجره جمعیتی بسته خواهد شد. پنجره جمعیتی در تاریخ هر کشوری یک بار اتفاق می افتد. اگر از آن دوره طلایی استفاده شود، کشور پیشرفت می کند و اگر استفاده نکنیم دیگر فرصت جبران فراهم نمی شود.

#نرخ_باوری_کل
#ایران
#کم_فرزندی
#آینده_هولناک_سالمندی
#حد_جایگزینی
#مرکز_تحقیقات_سیاست_گذاری_اقتصاد_سلامت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱

ویدئوی برنامه در آدرس زیر

https://tv5.ir/Program/298624

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...