خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / اقشار مختلف مردم باید در نظر گرفته شود

اقشار مختلف مردم باید در نظر گرفته شود

باید به اقشار مختلف مردم در حوزه جمعیت توجه کنیم

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت گفت: اگر بناست در حوزه جمعیت با مردم کار کنیم باید اقشار مختلف مردم را مدنظر بگیریم، حتی خانمی که در روستا زندگی می‌کند و به امکانات فرهنگی دسترسی ندارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حجت‌الاسلام رسول ساکی امروز در نشست خبری روز ملی جمعیت در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های ناشی از کاهش و سالخوردگی جمعیت یکی از تدابیر حوزه علمیه، تشکیل ستاد راهبردی جمعیت متشکل از اعضای حقوقی است که از ظرفیت‌های حوزه مثل دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات و بخش‌های علمی ـ پژ‌وهشی بهره می‌بردند.

وی ادامه داد: غیر از آن، افراد حقیقی که فعالان حوزه جمعیت هستند و ارتباط جدی با حوزه‌های علمیه دارند مدنظر قرار گرفته است؛ در این ستاد رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه نسبت به جمعیت است. توانمندسازی طلاب و استفاده از ظرفیت روحانیون و مبلغین حوزه‌های برادران خواهران برای فرهنگ‌سازی است.

ساکی خاطرنشان کرد: اما در مجمع ملی فعالان جمعیت نگاه ما این است که در جامعه حاکمیت و مردم نباید از هم جدا باشند؛ با این حال ما بیشتر بین مردم هستیم و دغدغه ما بیشتر انتقال مطالبات آنها به حاکمیت است، در همین راستا تلاش ما این بوده است که در قدم اول مجموعه‌های مردمی را که در حوزه جمعیت فعالیت می‌کنند شناسایی، توانمند و متشکل کنیم. بخشی از اقدامات ما به‌صورت تیتروار به این صورت است؛

۱ ـ اقناع نخبگان و اقناع عمومی جامعه در راستای اقناع نخبگان ۷۰ قشر است در سال‌های گذشته با موضوعات پیرامونی و اثرگذار به موضوع خانواده از جمله بحث تک‌فرزندی،‌ تنزل جایگاه مادری و… و همچنین بیش از ۱۰ نشست عمومی با مجموعه‌های مختلف برگزاری شده است، همین‌طور ۶ دوره عمومی و ۱۸ دوره تخصصی برای توانمندسازی کارشناسان و برنامه‌سازان سیمای استان‌ها برگزار شده است.

۲ ـ استفاده و حمایت از تشکل‌های مردمی، بیش از ۲۰ مجموع مردمی در  حوزه جمعیت با ما در ارتباط هستند، البته با مجموعه‌های حاکمیتی هم ارتباطات جدی داریم از جمله مجلس، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی و سازمان صداوسیما و… .

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت خاطرنشان کرد: اما جمع‌بندی اساتیدمان برای هفته ملی جمعیت در ستاد راهبری جمعیت حوزه علمیه و در شورای راهبردی جمعیت بر این شد که هفته منتهی به روز جمعیت را به نام هفته “جمعیت” نام‌گذاری کنیم؛ در این راستا، عناوینی که  دغدغه مردم بود برای نام‌گذاری روزها انتخاب شد، به این شرح:

۱٫ در آرزوی فرزند (با موضوع حمایت از خانواده‌های نابارور)

۲٫ فرزند تنهای من (با موضوع آسیب‌های تک‌فرزندی)

۳٫ زندگی سالمندی من (با موضوع سالخوردگی جمعیت و آسیب‌های آن)

۴٫ می‌خواهم زنده بمانم (مقابله با اسقاط و قتل جنین)

۵٫ جامعه دوستدار فرزند من (ارزش فرزند و فرزندآوری)

۶٫ حاکمیت و فرزند خانواده (مطالبه‌گری از حاکمیت)

۷٫ مادری اکسیر جوانی (فرزندآوری و سلامت مادر).

وی ادامه داد: همچنین برخی از برنامه‌های هفته ملی جمعیت عبارتند از: ۷ کلیپ با موضوع هر روز نهایی خواهد شد که به موضوعات روز می‌پردازد. علاوه بر آن ۷ پوستر و لوگوی متناسب با هر روز،‌ ۷ مصاحبه تخصصی، یادداشت‌های مختلف و معرفی کارشناسان مرتبط با هر روز به صداوسیما از جمله این موارد هستند.

این فعال حوزه جمعیت گفت: در بحث جایزه ملی جمعیت هم تلاش داریم فعالان مردمی را معرفی و از آنها تقدیر کنیم اما غیر از این موارد نشست‌ها و جلسات تخصصی متناسبی نیز داریم که قالب آنها برخط و آن‌لاین هستند.

ساکی یادآور شد: اگر بناست با مردم کار کنیم باید اقشار مختلف مردم را مدنظر بگیریم، حتی خانمی که در روستا زندگی می‌کند و به امکانات فرهنگی دسترسی ندارد، باید مورد توجه قرار گیرد، به همین خاطر مجموعه کانال‌هایی با موضوع هر کدام از این روزها طراحی شده است که محتوای متناسب با هر روز در آن قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع فعالان جمعیت تصریح کرد: ما به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی برای مجموعه‌های مردمی بودیم که در این راستا اپلیکیشن “مثبت خانواده” محتواهای حوزه جمعیت را در اختیار می‌گذارد، در این مورد به ساماندهی و متشکل‌سازی هم توجه کرده‌ایم. سایت مجمع فعالان جمعیت نیز هم در همین روزها رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در قدم دوم نیز قصد داریم سایت مشترک با همه مجموعه‌ها با عنوان “نمای جوانی” طراحی کنیم که همه تولیدات در موضوعات مختلف در آن بارگذاری خواهد شد و بین همه مجموعه‌ها مشترک خواهد بود؛ بعد از برگزاری بخش‌های مختلف تلویزیونی به این نتیجه رسیدیم که باید بیشتر به تبلیغ و ارائه آمار در جامعه و تبلیغ چهره به چهره بپردازیم، در این راستا نیز زیرساخت‌هایی با عنوان “خانواده باشکوه” طراحی کردیم که در آنها ۱۸۰۰ خانواده ۴ فرزند به بالا که مادر زیر ۴۰ سال دارند و آسیب اجتماعی هم متوجه آنها نیست، جمع‌آوری شده است.

ساکی متذکر شد: مجموعه دوم مجموعه “مادرانه” است؛ هدف آن این است که مادرانی از جامعه که شرایط فرزندآوری دارند از تجربیات بهتری بهره‌مند شوند، البته کارشناسانی هم در این مجموعه قرار دارند که مشاوره‌های تربیتی، پزشکی و… را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: به‌ مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی مجموعه “مادران قاسم‌پرور” نیز طراحی شده است؛ این مجموعه به مادرانی اشاره دارد که به‌واسطه علاقه به مکتب حاج قاسم نام فرزندان خود را قاسم گذاشته‌اند، علاوه بر تقدیر از این مادران، این اتفاق نیز بهانه‌ای برای تعریف حرکت‌های بعدی ما خواهد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

تسلیت به رئیس محترم موسسه تحقیقات جمعیت کشور

دکترخلیل علی محمدزاده عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده ...