خانه / آموزشی / روش تحقیق / پروپوزال و پایان نامه نویسی(۱)؛ عنوان پژوهش

پروپوزال و پایان نامه نویسی(۱)؛ عنوان پژوهش

خ

پروپوزال نویسی(قسمت اول)

خلاصه جلسه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ 

دکترخلیل علی محمدزاده

دانشجویانی که در مرحله پروپوزال نویسی هستند، مرتب سوال می کنند، کار پروپوزال نویسی و یا پیشنهاد طرح پژوهشی را از کجا شروع کنم؟! سوال خوبی است. اگر پروپوزال با دقت و واقع بینی نوشته شود، می تواند منجر به انجام پژوهشی خوب و استخراج مقالات مناسبی گردد. پروپوزال دریچه و روزنه ورود به پایان‌نامه، ارائه طرح، ایده و موضوع شماست.
پروپوزال با ارائه‌ی مدارک و مستندات، ایده شما را بررسی و به نوعی آن را مورد قضاوت قرار می دهد.
در درس روش پژوهش در علوم بهداشتی، شما با گامهایی که برای نوشتن یک پروپوزال خوب ضرورت دارد، آشنا می شوید.

گام اول: موضوع پروپوزال

در پایان سال تحصیلی دوره کارشناسی ارشد یا دکتری دانشجویان اقدام به نگارش پایان نامه می نمایند. در پایان نامه، عنوان هایی که انتخاب می‌کنید باید مرتبط و در رابطه با رشته دانشگاهی باشند. پایان‌نامه دارای ادبیات و پیشینه پژوهش (داخلی و خارجی) است. برای نوشتن پایان‌نامه، شما باید ابتدا پروپوزال ارائه دهید. پروپوزال که بعدا پایان نامه شما می شود، باید عنوان خوبی داشته باشد تا داوران و اساتید با نمره بالایی آنرا پذیرش کنند. هم پروپوزال و هم پایان نامه برای پذیرش مورد داوری حداقل سه نفر قرار می گیرد. البته نیاز به تایید پژوهش دانشکده و دانشگاه و کمیته اخلاق هم دارد.

پایان نامه سند مهمی است که از شما برجا می ماند. هرگونه تخلفات مربوط به آن چه عمدی و چه سهوی، می تواند به آینده شما لطمه زند. بنابر این باید روش پژوهش را به خوبی بیآموزید و بکار بندید. برای انتخاب یک عنوان مناسب باید این پرسش را از خود داشته باشید که این پژوهش چه چیزی را قرار است نشان دهد و چه چیزی را نشان نمی‌­دهد.  عنوان باید صحیح ترین، دقیق ترین و جذاب­ترین کلمات و در نهایت عبارت را به دست دهد. برای این منظور کلمات اضافی و زاید حذف شوند.

موضوع پژوهش باید متناسب با زمینه علمی، تحصیلی، حوزه کار و تخصص شما باشد. به موضوع باید کنجکاو و علاقمند باشید. بررسی کنید که موضوع تکراری نباشد. اولویت داشته باشد. با نیازهای روز منطبق باشد. ارزش تحقیق داشته باشد. موضوع باید با مقطع تحصیلی شما همخوانی داشته باشد. نتایج محسوسی از آن به دست آید. منابع مادی و تحقیقاتی مورد نیاز برای پژوهشگر قابل دسترسی باشد. از نظر زمانی، مکانی و اقتصادی موضوع پژوهشی باید مورد بررسی پژوهشگر قرار گیرد.

عنوان بسیار مهم است. عنوان باید با دقت و تامل انتخاب شود. معمولا تغییر عنوان در دانشگاه ها به دشواری ممکن است. عنوان در برگیرنده هویت پژوهش است و سنجش بخش بزرگی از پروپوزال وابسته به عنوان است.
عنوان پژوهشی باید اندازه ی کلمات متعادلی داشته باشد(۷ تا ۱۲ کلمه)، نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی، هیچ کلمه اضافی و کلمه اختصاری در عنوان نباید وجود داشته باشد. عنوان نباید به صورت سوالی و یا جمله باشد. بهتر است متغیرهای مستقل و وابسته و همچنین میانجی در عنوان آورده شود.
هدف از پژوهش و مفهوم کلی و نهایی پژوهش باید به نحوی در عنوان متجلی باشد. نوشتن قلمرو مکانی و زمانی در عنوان اجباری نیست ولی گاهی توصیه می شود(معمولا در پژوهش های توصیفی). از هر گونه سوگیری در عنوان باید پرهیز شود. در عنوان هیچ ابهامی نباید باشد و کلمات کاملا باید روشن باشد. عنوان باید به سوالاتی از قبیل چه کسی و چه چیز و … پاسخ دهد. عنوان فارسی و انگلیسی پروپوزال همزمان و به صورت دقیق نوشته شود.
بعد از ظهر روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰
در پیج زیر هم به این موضوع پرداخته شده است.

https://www.instagram.com/p/CAKJZCRBhoi/?utm_medium=share_sheet

این مطالب را نیز ببینید!

انتشار مقاله در BMC Public Health (Springer Nature)

– Sadrkhanlou M, Maher A , Alimohammadzadeh KH, Jafari M, Bahadori MK. Applying the Delphi ...