خانه / پژوهشی / مقاله پژوهشی؛ مدیریت سامانه‌های هوشمند ارتباطات و اطلاعات در نظام سلامت

مقاله پژوهشی؛ مدیریت سامانه‌های هوشمند ارتباطات و اطلاعات در نظام سلامت

نشریه فرهنگ و ارتقاء سلامت

– غفاری ایمان، علی محمدزاده خلیل*، صدر سید شهاب الدین، محققی محمدعلی، اخلاق دوست میثم. مدیریت سیستم های هوشمند ارتباطات و اطلاعات در نظام سلامت ایران. مجله فرهنگ و ارتقای سلامت، دوره ۵(۴)، زمستان ۱۴۰۰٫ 

مدیریت سامانه‌های هوشمند ارتباطات و اطلاعات در نظام سلامت ایران
ایمان غفاری، خلیل علی محمدزاده*، سیدشهاب الدین صدر، محمدعلی محققی، میثم اخلاقدوست
دانشگاه آزاد اسلامی/واحدتهران شمال
چکیده:   (۹ مشاهده)
زمینه و هدف: دسترسی به موقع و صحیح اطلاعات، برای تصمیم‌گیری در همه‌ سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهم در نظام سلامت که حیات بشر به دقت و سرعت آن وابسته است بسیار بارز است.
بهره‌وری از سامانه‌های هوشمند اطلاعات و تکامل و یکپارچگی آن از ضروریات مدیریت اطلاعات و ارتباطات است که با بهره‌گیری از آن در نظام سلامت نیز، می‌توان خدمات بهتری را ارائه کرد.
هدف از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر و میزان به‌کارگیری و استفاده از سامانه فناوری اطلاعات در مدیریت هوشمند نظام سلامت و چالش‌های آن در ایران بوده است.
روش: این مطالعه از نوع مروری می‌باشد. برای گردآوری اطلاعات، با جستجوی وسیع پایگاه‌های اینترنتی، نشریات معتبر نمایه شده در پایگاه‌های PubMed، SID، Scopus و موتور جستجوگر گوگل اسکولار با جستجوی فارسی و انگلیسی واژه‌های کلیدی فناوری، اطلاعات سلامت، سامانه‌های هوشمند و Internet، Technology، Health Information انجام گرفت و راهکارهای اساسی در زمینه پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند در نظام سلامت ارائه شد. از پایان‌نامه کارشناسی ارشد نویسنده اصلی مقاله نیز با توجه به ارتباط موضوعی استفاده شد.کتاب درسی دانشگاهی مرتبط با عنوان نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مقالات یافت شده در حدود ۶۹ مقاله بودند. از این میان حدود ۳۴مقاله مرتبط با پژوهش انتخاب شد.
یافته‌ها: بررسی مقالات و مطالعه‌ شواهد موردی، اهمیت مدیریت سامانه‌های اطلاعات در سه مرحله‌ی دریافت، پردازش و تصمیم‌گیری، و اجرا را نشان می‌دهد و آن را به عنوان عاملی اصلی در بهبود اثربخشی و ارتقای عملکرد بهداشت و درمان به حساب می‌آورد. این مطالعه نشان داد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت و به کاربری آن، تحول بزرگی در نظام ارائه خدمات سلامت رخ می‌دهد. سامانه‌های ذخیره اطلاعات بیمار، اطلاعات دارویی، درمانی و جراحی، پیگیری درمان، درمان از راه دور، راهبری پرستار، روبات‌های پرستار و جراح، پذیرش بیمار و … از جمله تحولات نظام سلامت است که موجب تسهیل در کار درمان شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به مطالعه حاضر، سیاست‌گذاران و متولیان امر سلامت باید با تمرکز بر استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی برای به دست آوردن اطلاعات به هنگام و صحیح و به‌کارگیری و انتشار سریع آن با هدف پیشگیری و درمان به موقع اهتمام وافری برای رفع موانع و نقایص به خرج داده و با سوق دادن جامعه به سمت استفاده از آن، شاهد تأثیرات مثبت و بهبود و ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی باشند
واژه‌های کلیدی: انفورماتیک پزشکی، تکنولوژی، هوش مصنوعی
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۴۰۰/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۴۰۰/۱۲/۲۱

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...