خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / جمعیت حداقل ۲۵ استان کشور زیر حد جایگزینی است!

جمعیت حداقل ۲۵ استان کشور زیر حد جایگزینی است!

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ – ۱۱:۴۶ 

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت گفت: حداقل ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور نرخ باروری کل زیر حد جایگزینی دارند و این مسئله تهدیدی برای جوانی ایران و گویای سرعت حرکت به‌سمت سالمندی است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر خلیل علی‌محمدزاده  در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبیین سیاست‌های جمعیتی و میزان برخی شاخص‌های جمعیتی در ایران اظهار کرد: حداقل ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور، نرخ باروری کل زیر حد جایگزینی دارند و این مسئله تهدیدی برای جوانی ایران و گویای سرعت حرکت به‌سمت سالمندی است.

وی با اشاره به دو بخش اساسی در تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: در بخش سخت‌افزاری تمدن‌سازی هرچقدر هم پیشروی داشته باشیم، بدون موفقیت در بخش نرم‌افزاری که همانا پرداختن به رفتارهای سالم اجتماعی و اصلاح سبک زندگی است، پیشرفت همه‌جانبه رخ نخواهد داد.

علی‌محمدزاده اساس سبک زندگی را فرهنگ و بن‌مایه‌های فرهنگ را خِرد، اخلاق و حقوق معرفی و خاطرنشان کرد: سبک زندگی تمام عناصر موجود در متن زندگی را در بر می‌گیرد و این مسئله در بخشی زمینه‌ها، از جمله حیطه‌های مربوط به ازدواج، خانواده و باروری نیازمند اصلاح است؛ به‌ عنوان مثال در حوزه سلامت؛ سزارین‌سازی اکثر زایمان‌ها و افزایش سقط‌جنین‌های غیردرمانی و محدودسازی تعداد فرزندان در خانواده‌ها، اقدامات فرهنگی خاص و کمک و همراهی متخصصان امر را می‌طلبد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت همچنین درباره کیفیت بخشیدن به وضعیت جمعیتی و هرم سنی مطلوب جمعیت خاطرنشان کرد: باید نگاهمان به حفظ نمای جوانی در کشور طی سالیان آینده با توسعه زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف باشد.

وی به مسئله مهاجرت جوانان نخبه به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: بهبود این روند، سیاست‌گذاری و سبک مدیریتی خاصی را اقتضاء می‌کند.

این استاد دانشگاه در خاتمه بخش‌هایی از “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” از جمله برخی مانع‌زدایی‌ها از دشواری‌های تشکیل خانواده و تسهیلات برای فرزندآوری و فرزندپروری و همچنین بیمه ناباروری اشاره کرد و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه جمعیت و خانواده را یادآور شد.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...