خانه / پژوهشی / بانک مقالات /  مفهوم Q در مجلات SCOPUS‌ و IF در مجلات ISI

 مفهوم Q در مجلات SCOPUS‌ و IF در مجلات ISI

در میان مجلات مختلف (ISI, JCR, ISC, SCOPUS , …) مجلات (ISI(JCR با ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر سنجیده می شوند و مجلات SCOPUS با شاخص Q

Quartile یا به اختصار Q همانطور که از نامش هم بر می آید شاخصی است جهت تقسیم بندی جامعه آماری به چهار بخش (چارک) (Q1 ، Q2 ، Q3 ، Q4).
با توجه به این نکته که در محاسبه ضریب تاثیر ، رتبه و جایگاه ژورنال در گروه تخصصی اش بطور مستقیم بیان نمیشود. شاخص Quartile بدین منظور کاربرد پیدا خواهد کرد و معرف جایگاه ژورنال در حیطه تخصصی اش (Category) میباشد.
درنتیجه بهترین ژورنال ها در یک حوزه تخصصی مشخص، جزو ۲۵ درصد اول رتبه بندی (Q1) قرارخواهند گرفت، و بدین شیوه می توان ذهنیت دقیق تری نسب به جایگاه ضریب تاثیر یک ژورنال پیدا کرد. هر دو نمایه JCR و Scopus منطبق با ضرائب اختصاص داده شده برای ژورنال ها، دارای تقسیم بندی Quartile متعلق به خود هستند.

رتبه بندی مجلات پایگاه اسکوپوس (Scopus)

نمره Q یا Quartile Score در حقیقت برای رتبه بندی مجلات اسکوپوس به شمار می رود. بر اساس هر طبقه یا category که مجلات در آن قرار دارند امتیازی بین Q1 تا Q4 به آنها تعلق می گیرد. چیزی شبیه IF در مجلات ISI. با این تفاوت که IF  ممکن است از یک هزارم تا ۳۰ (که معمولا مجلاتی مانند نیچر و ساینس دارند) متغیر باشد ولی Quartile Scores از یک تا ۴ متغیر خواهد بود. در حقیقت Quartile Scores امتیاز عملکردی هر مجله در category خود به شمار می رود.  داشتن نمره بین Q1 تا Q4 حاکی از ارزش خاص آن مجله است.

Q1: نشان دهنده این است که مجله جزء ۲۵ درصد صدر یک طبقه یا category  قرار دارد.

Q2: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه میانی یعنی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد یک category  قرار دارد.

Q3: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه میانه به سمت پایین یعنی بین ۵۰ تا ۷۵ درصد یک category  قرار دارد.

Q4: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه پایین یعنی جزء ۲۵ درصد انتهایی یک category  قرار دارد.

معمولا در بسیاری از ارزشیابی ها مجلات Q1و Q2 به عنوان مجلات پرامتیاز به شمار می روند.

چگونه بفهمیم یک مجله اسکوپوس است یا خیر؟

چگونه بفهمیم یک مجله اسکوپوس است؟ چگونه می توان چک کرد مجله اسکوپوس می باشد؟  در ابتدا به این موضوع می پردازیم که منظور از مجلات اسکوپوس مجلاتی است که در پایگاه اسکوپوس نمایه شده باشند. برای اینکه دربابیم مجله اسکوپوس است یا خیر؟ باید به وب سایت سامانه اسکوپوس وارد شویم و با سرچ کردن نام مجله یا ISSN  آن،به اسکوپوس بودن مجله پی ببرید.

برای دست یابی سریع تر به مقصود می توانید با سرچ ISSN آن در سامانه بررسی ارزش و اعتبارات مجلات به آدرس http://journalchecker.ir  به اسگوپوس بودن مجله پی ببرید. البته می توانید از سایر اعتبارات مجله نیز آگاهی یابید. البته بد نیست این را هم بدانید که در صورت نمایه شدن مجله در پایگاه اسکوپوس، لینک آن در بخش Abstracted & Indexed قرار خواهد گرفت و به راحتی خواهید فهمید که مجله مورد نظرتان اسکوپوس هست یا خیر.

شاخص های رتبه بندی مجلات بسیار ارزشمند هستند و برای راحت تر شدن دسترسی به منابع ارزشمند کرابرد دارند. همچنین با این شاخص ها، سعی در بالا بردن سطح کیفیت کارهای علمی افزایش پیدا می کند.

چگونه بفهمیم یک مجله ISI است یا خیر؟

راههای مختلفی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله این دو راه پیشنهاد می گردد.

الف) استفاده از سایت تامسون رویترز برای تشخیص ISI بودن مجله

  1. ابتدا به سایت www.thomsonreuters.com می روید.
  2. در این سایت یک جعبه جستجو وجود دارد. که می توان نام مجله را در مستر جورنال لیست تامسون روترز پیدا کرد.  بهتر این است که ما جستجو را بر اساس ISSN انجام دهیم تا هم جستجوی ما تخصصی باشد و هم به مشکل برنخوریم. دقت شود که میان ۴ رقم اول و ۴ رقم دوم یک علامت – گذاشته شود و یا به تعبیر دیگر، شماره ISSN را کامل و بدرستی وارد کنید.
  3. نتیجه جستجوی شما اگر در یکی از موارد زیر یافت شود، مجله فوق ISI خواهد بود. 

 Science citation index expanded: SCIE

Social Science citation index

نکته خیلی مهم: برخی از مجلات که ایمپکت فاکتورشان در پایگاه فوق محاسبه نشده است و در هیچ کدام از مکان های a و b نیست اما جز آی اس آی هستند. لیکن این مجلات در آدرس زیر ذخیره شده اند. لازم به ذکر است که این مجلات همتراز با مجلاتی که در جورنال سایتیشن ریپورت حاضرند هستند.

Arts and humanities citation index

برخی از مجلات هستند که در هیچ کدام از پایگاه های فوق الذکر نیستند. برای آنکه بفهمیم آیا یک مجله در یکی از سه پایگاه فوق  حاضر است یا خیر, این است که به همان آدرس برویم و در بالای صفحه سمت راست که نگاه کنیم سه عدد فایل PDF را برای دانلود قرار داده شده که هر کدام مربوط به یکی از این سه پایگاه مورد اشاره است.

ب) استفاده از گوگل برای تشخیص ISI بودن مجله

موتور جستجوی گوگل این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از یک روش خاص در درون هر سایت جستجو کنید. به همین گونه شما می‌توانید می‌توانید نام مجله مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا از قرار گرفتن آن در لیست مجلات ISI مطمئن شوید. برای این منظور شما باید از روش زیر استفاده کنید:

شما باید ابتدا داخل یک کاما نام مجله مورد نظر خود را وارد کنید و سپس نام سایت تامسون رویترز را وارد نمایید. اولین نتیجه‌ای که در گوگل ظاهر خواهد شد شما را به صفحه مورد نظر هدایت می‌کند و اگر در آن صفحه نام مجله و مشخصات آن وجود داشت به معنی قرار داشتن آن مجله در لیست مجلات ISI یا همان مجلات تامسون رویترز است.

از این روش می‌توان به گونه دیگری نیز استفاده کرد. به این صورت که به جای نام مجله شماره ۸ رقمی ISSN مجله را وارد کنید. ISSN که به معنی شماره سریال استاندارد بین المللی است، برای هر مجله به صورت اختصاصی وجود دارد و با جستجوی آن به روش فوق می‌توانید از ISI بودن یک مجله کسب اطمینان کنید.

ج) استفاده از  سایت موسسه ISI برای تشخیص ISI بودن مجله

یکی دیگر از راه های بررسی اعتبار مجلات ISI مراجعه به بخش Master Journal List موسسه ISI می باشد. در بخش جستجو این سایت، نوع جستجو (Search Type) را بر روی ISSN قرار دهید و در بخش Search Terms، شماره شناسه بین المللی (ISSN) مجله را وارد نمایید و بر روی Search کلیک نمایید. اگر مجله در موسسه ISI نمایه شده باشد در صفحه بعد مشخصات آن ظاهر می شود.
اگرمجله ای در تامسون ثبت نشده باشد، پس از جستجوی با پیغام “ No matches found for the query” مواجه خواهید شد. مشاهده این پیغام به معنی عدم وجود اطلاعات مورد جستجو در موسسه ISI است. این پیغام یعنی مجله ای با این مشخصات در موسسه ISI نمایه نشده است و این مجله ISI نیست. البته بهتر است قبل از اینکه در خصوص مجله نتیجه قطعی بگیرید شیوه های دیگر جستجو را نیز امتحان کنید. جستجو با عنوان کامل مجله و جستجو با عنوان کوتاه شده مجله شیوه های دیگر جستجو اطلاعات در موسسه ISI است.

 

https://isipaper.org

https://hadaf research.com

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...