خانه / اخبار / مدیر سایت / معضلی به نام اضافه بار انتخاب!

معضلی به نام اضافه بار انتخاب!

یادداشت های روزانه(۸۱)

معضلی به نام اضافه بار انتخاب!

سردرگمی در انتخاب
داشتن انتخاب های فراوان در زندگی در اکثر مواقع خوب نیستند و حتی ممکن است با آزادی انسان در تزاحم باشد.
فرض کنید در مورد خیلی چیزهای روزمره، همواره چندین انتخاب پیش روی ما باشد، در آن صورت تصدیق می فرمایید که تصمیم گیری هر بار دشوار خواهد شد و وقت و انرژی زیادی از انسان می گیرد.
بیایید به یک رستوران برویم که دهها نوع غذا و انواع نوشیدنی در منوی آن وجود دارد، یا جایی که هزاران شبکه تلویزیونی و اجتماعی در دسترس ماست. قطعا در چنین شرایطی هر انتخابی ما را راضی نخواهد کرد و یا ناخنک به انتخاب های متعدد، سلامت فکری را از ما خواهد گرفت.
مفهوم هزینه – فرصت می گوید: وقتی شما تصمیمی می گیرید، با آن تصمیم، فرصت بقیه انتخاب های خود را از دست می دهید و این اغلب در امور معمول زندگی وجه خوشآیند دارد، به شرط آنکه بدانیم چه می خواهیم و از بقیه انتخاب ها چشم پوشی کنیم.
آدم های خلاق، مبتکر و نوآور وقت خود را صرف ایده ها و طرح های ارزشمند ذهنی می کنند و سبک زندگی ساده ای دارند که در آن انتخاب های غیرمهم محدود شده و یا اصولا جای هیچ انتخابی باقی نمانده است.
اینگونه افراد ساده می پوشند. خورد و خوراک معین و سالمی دارند. دور و برشان را شلوغ نمی کنند، کانال های دریافت اطلاعات زیادی ندارند؛ یکی یا دو کانال ولی معتبر و قابل اطمینان، فکر آنها دائما متمرکز در حل مسائل دستیابی به هدف است. آنان اغلب می خوانند، فکر می کنند و بکار می بندند. آنها به سوی هدف های عالی و دورنماهای کلیدی در حرکتند.
هرگاه سازمان و یا شرکتی تعداد انتخاب‌هایی که در اختیار مشتری قرار می‌دهد را از حد مشخصی بیشتر می‌کند، در واقع در حال انتقال بار تصمیم‌گیری به دیگران است. زیرا به جای تحقیق بیشتر در باره مناسب ترین انتخاب از سوی مشتری و بازار، بخشی از این تصمیمات را به آنها واگذار کرده است.
وارن بافت می گوید: تفاوت بین افراد موفق با افراد کاملا موفق در این است که افراد کاملا موفق تقریبا به همه چیز “نه” می گویند.
افرادی که وقت و انرژی شان را به همه کار و یا همه چیز اختصاص می دهند، معمولا وقتی برای درست فکر کردن ندارند، چون آرامش کافی ندارند.
آدم های اثرگذار معمولا متمرکز در خدمت متمایزی هستند و زمان و شرایط خود را طوری تنظیم می کنند که خلاءها و نیازها را برطرف نمایند، بنابر این انتخاب های اضافی را در زندگی خود حذف کرده و یا اصولا از اضافه بار انتخاب اجتناب می نمایند.
اغلب اوقات انتخاب کمتر به معنای آرامش بیشتر است. در روزمرگی ها انتخاب های خود را محدود کنیم، تا انرژی ذهن و مغزمان به چیزهای مهمتری معطوف باشد.
#اضافه_بار_انتخاب
#تصمیم
#آرامش
#هدف
#ارزش
#دور_نما
#موفقیت
#انرژی
#امور_مهم
#سبک_زندگی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰
پی نوشت: ویدئو یادداشت در پیج اینستاگرامی

@dr.khalil.amz

 

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...