خانه / اخبار / مدیر سایت / سبک زندگی و سالمندی

سبک زندگی و سالمندی

یادداشت های روزانه(۷۳)

سبک زندگی و سالمندی

چند ماه پیش در برنامه ی خوب “سلام دنیا” گفت و گوی مفصلی داشتم، آذر ماه بخشی از آن در شبکه سلامت پخش شده است.
این گفت و گو با سوالی در باره سبک زندگی شروع شد و به سزارین، سقط جنین و پیری جمعیت ختم گردید.
سبک زندگی که درون مایه فرهنگی دارد، همه چیز را در بر می گیرد. تغییر سبک باروری و برخی ناهنجاری ها و تغییر منفی بعضی شاخص ها در این زمینه، از این قبیل است.
متاسفانه در جراحی سزارین بعد از کشور برزیل، مقام دوم جهان هستیم. ۵۶ درصد زایمان ها در ایران از این طریق است. در کشورهای پیشرفته از نظر بهداشتی، معمولا مقدمات و لوازم زایمان طبیعی از هر نظر فراهم شده است. زیرا سزارین، باربیماری ها و هزینه های سلامت را در جامعه افزایش می دهد.
سقط های جنین غیردرمانی برغم ممنوعیت در جامعه ما افزون است. ۳۵۰ هزار در سال، کمترین آماری است که در این زمینه وجود دارد، این آمار در شان یک جامعه اسلامی نیست. کاهش این معضل به عزم راسخ و پیوست های فنی، فرهنگی و اقتصادی و همکاری خانواده ها و همه دستگاه های ذیربط نیاز دارد. به نظر می رسد که  یکی از مصادیق مهم در نهضت تبیین اینجاست. در این رابطه کاستی های زیادی وجود دارد.
سالمندی جمعیت تبعات سوء فراوانی دارد، تنها با افزایش نرخ باروری است که این پدیده را می توان کاهش داد و یا به تاخیر انداخت.
برای کشوری که هنوز به پیشرفت کامل نرسیده، پیری جمعیت، بسیار زودرس است و علت اصلی آن را بایستی در شدت کنترل جمعیت در سه دهه اخیر و تاخیر ازدواج ها، تک فرزندی ها و کم فرزندی ها جستجو نمود که اغلب دارای ریشه های فرهنگی و اقتصادی است.
#سلام_دنیا
#شبکه_سلامت
#نرخ_باروری
#کنترل_جمعیت
#سبک_زندگی
#سزارین
#سقط_جنین
#پیری_جمعیت
#مجری_برنامه
#زهرا_شایان_فر
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه روز پنجشنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۰
پی نوشت: ویدئو یادداشت در پیج اینستاگرامی

@dr.khalil.amz

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...