خانه / اخبار / مدیر سایت / پرستار و پرستاری در ایران

پرستار و پرستاری در ایران

یادداشت های روزانه(۶۳)

پرستار و پرستاری در ایران

کمبود شدید پرستار در ایران؛ هر تخت بیمارستان کمتر از یک پرستار!- اخبار پزشکی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim
در گذشته های نه چندان دور، تمام مراقبین بیماران و ناتوانان را به نام پرستار می شناختند، ولی امروزه پرستار فردی است که تحصیلات دانشگاهی دارد و در کشورمان ایران پرستاران مقطع کارشناسی را گذرانده و سپس می توانند وارد دوره های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شوند.
رشته‌های جدیدی در مقطع کارشناسی ارشد با مبنای پرستار وظیفه ‌مدار در گرایش های مختلف راه‌اندازی شده‌است، همچنین مرکز آموزش مداوم پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری، مهارت های آنها را حین خدمت، توسعه و تعمیق می بخشند.
پرستاران ایران در مراکز درمانی مستقلی نیستند، بلکه در بیمارستان ها، درمانگاه ها و یا مطب ها، عضوی موثر از تیم درمانی می باشند.
پرستاران کشورمان، عضو سازمان نظام پرستاری هستند که یک سازمان صنفی است. برخی از آنان در تاسیس مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل نیز مشارکت و فعالیت دارند.
براساس استانداردها، تعداد پرستاران حداقل باید سه برابر تعداد پزشکان یا دو برابر تعداد تخت‌های بیمارستانی باشند، یا به ازای هر هزار نفر جمعیت، لازم است، سه پرستار وجود داشته باشد.
استانداردهای جهانی نشان می‌دهد؛ در بخش داخلی و جراحی، هر ۴ تا ۶ بیمار نیاز به یک پرستار دارد. در ایران، هر ۱۲ بیمار در این بخش ها، یک پرستار دارند.
تربیت پرستار با تعداد کافی و با کیفیت لازم از جمله برنامه هایی هست که باید ابعاد و مولفه های مختلف آن در کشور مورد مدیریت قرار گیرد.
مراقبت از سلامت کادر درمانی و به ویژه پرستاران عزیز در ابعاد مختلف از جمله تکالیف تولیت سلامت در هر کشور است و در ارتباط با این موضوع، بایستی کاملا ضابطه مند، اخلاقی و انسانی عمل گردد.
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار، روز مبارکی است، این روز عزیز را به پرستاران پر مهر و سرشار از عاطفه و فداکار سرزمینم ایران، تبریک و تهنیت عرض می کنم.
تنتان به ناز طبیبان نیاز مباد.
#روز_پرستار
#ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#بیمارستان
#سازمان_نظام_پرستاری
#پزشک
#تخت_بیمارستانی
#دانشگاه
#پرستار
#مشاوره
#مراقبت
#فداکار
#پر_مهر
#سرشار_از_عاطفه
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز جمعه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۰
پی نوشت: فیلم یادداشت در پیج اینستاگرامی

@dr.khalil.amz

@dr.khalil_amz

@hcsm.ir

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...