خانه / اخبار / مدیر سایت / قدرت کار تیمی

قدرت کار تیمی

یادداشت های روزانه(۴۰)

قدرت کار تیمی

 

کتاب ۵ دشمن کار تیمی اثر پاتریک لنچیونی است. این کتاب، یک کتاب عمومی و ساده مدیریتی است که ۸۰ درصد آن شکل یک داستان مدیریتی را دارد. لنچیونی یک شرکت مشاوره ای در زمینه مدیریت به نام Table Group دارد که از طریق کتاب های خود در جذب مشتری برای این شرکت نیز موفق بوده است. این کتاب در باره شناسایی دشمنان اصلی کار تیمی است. او پنج دشمن کار تیمی را به ترتیب چنین معرفی می کند؛
۱)عدم وجود اعتماد بین اعضای تیم که باعث می شود حسن نیت و پشت گرمی و اطمینان خاطر بین اعضای تیم آسیب ببیند.
۲)ترس از درگیری و تعارض که نتیجه همان بی اعتمادی و عدم صداقت است. در چنین شرایطی نظرات، شفاف و صادقانه بیان نمی شود و اظهارنظرها جانبدارانه است.
۳)عدم تعهد که حاصل احساس بی تفاوتی اعضاء و تظاهر به موافقت با جمع است. در این صورت اعضای تیم تعهد لازم در اتخاذ و اجرای تصمیمات تیم را برعهده نخواهند گرفت.
۴)فرار از پاسخگویی
گریز از مسئولیت پذیری، طفره رفتن از پاسخگویی را به همراه دارد. بنابراین افراد برای اینکه مقصر قلمداد نشوند، تقصیرها را به دیگران نسبت داده و از خود سلب مسئولیت خواهند نمود.
۵)بی اعتنایی به نتایج و دستاوردها
زمانی که در بین اعضای تیم، هدف مشترک فراموش شود و هر عضوی صرفا به دنبال منافع و نیازهای فردی خود باشد، قطعا کار تیمی معنی و مفهوم خود را از دست داده و به شکست کشیده خواهد شد.
این پنج عامل به ترتیب ستون های پشت هم منصوب می شوند که فروافتادن هر یک، وقوع دیگری را سبب خواهد شد.
او معتقد است که این پنج عامل، دقیقاً به ترتیب و توالی روی هم تأثیر می‌گذارند. یعنی تا اعتماد شکل نگیرد، تعارض سازنده وجود نخواهد داشت و تا اختلاف‌نظرها در قالب بحث و گفتگو طرح نشوند و به دیدگاه مشترک نرسند، کسی از خود تعهد و وفاداری نشان نخواهد داد. همچنین تعهد، پایه مسئولیت‌ پذیری است و بدون تعهد، مسئولیت پذیری و پاسخگویی نخواهد بود و صرفاً پس از تقویت این چهار ستون است که می‌توان از نتیجه‌گرایی در تیم صحبت کرد.
پس در تشکیل تیم و ترکیب اعضای آن و بررسی فرایندها، رویه ها و روندهای آن به نکات مهم و پیشگیری از این آسیب ها باید توجه و تمرکز مستمر داشت.
این کتاب، براساس مشاهدات و تجربیات شخصی نویسنده تألیف شده، بنابراین، نباید انتظار داشت که همچون سایر کتب آکادمیک، با مجموعه ای از ارجاع به کتابها، مقالات و پژوهشها روبرو گردید.
پیشنهاد می شود؛ دانشجویان، مدیران و صاحبان کسب و کار، خواندن این کتاب جذاب را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند.
#Team_work
#Five_Dysfunctions_of_a_Team
#Patrick_Lencioni
#Table_Group
#کتاب_پنج_دشمن_کار_تیمی
#پاتریک_لنچیونی
#کار_تیمی
#اعتماد
#صداقت
#تعهد
#مسئولیت
#نتیجه
#مدیریت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰
پی نوشت: فیلم یادداشت در پیج اینستاگرامی

@hcsm.ir

@dr.khalil.amz

@dr.khalil_amz

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...