خانه / اخبار / مدیر سایت / پیمان شانگهای

پیمان شانگهای

یادداشت های روزانه(۱۸)
چرا توقف؟ یا راهی باید یافت، یا راهی باید ساخت
هفته پیش برخی افراد و روزنامه ها گفتند و نوشتند که با وجود تحریم ها، اختلافات برجامی و نپیوستن به FATF، ایران نمی تواند به پیمان شانگهای ملحق گردد.
برخی از این مواضع را مرور می کنیم؛
🔸فلاحت‌پیشه: به دلیل چالش در برجام و FATF، ایران شانسی برای عضویت در شانگهای ندارد!
🔹روزنامه اعتماد ۱۴۰۰/۶/۲۴: تحریم، مانع پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای است.
🔸روزنامه تعادل ۱۴۰۰/۶/۲۵: عضویت ایران در شانگهای در گروی حل مشکلات ناشی از تحریم ‌ها و FATF است.
🔹خبرگزاری ایلنا ۱۴۰۰/۶/۲۱: ایران برای عضویت در پیمان شانگهای، راه ساده‌ای ندارد.
ولی ایران دیروز از عضویت ناظر به عضویت اصلی پیمان شانگهای درآمد. شانگهای یک پیمان اقتصادی، تجاری و سیاسی است که قدمت ۲۰ ساله دارد. ۸ عضو اصلی پیمان شانگهای در طی سالهای عضویت، رشد اقتصادی بدون وقفه داشتند و اینک این پیمان با عضویت ایران ۹ عضو اصلی و ۳ عضو ناظر دارد.
کشورهای عضو این پیمان ۴۲ درصد جمعیت جهان، بیش از یک سوم خشکی های دنیا، ۲۱ درصد ذخایر نفت، ۴۶ درصد ذخایر گازی و یک سوم اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
پیمان شانگهای یک پیمان امنیتی نظامی نیست. با پیوستن ایران به این سازمان ظرفیت اقتصادی ایران در صحنه بین المللی افزایش خواهد یافت و از بلاتکلیفی هایی که دولت قبل آنها را به تحریم ها و سایر عوارض ناشی از آنها گره زده بود، خارج می گردد.
آری؛ هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را دچار توقف کند و ایران رفع تحریم‌ها را حق مسلم مردم خود می‌داند.
🔸پی نوشت:
۱)ایران بدون عضویت در FATF و برداشته شدن یک تحریم و عقب نشینی حتی از یک موضع برجامی در بیست و یکمین نشست سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان، به عضویت کامل این پیمان درآمد.
۲)یا راهی باید یافت، یا راهی باید ساخت
#ایران
#تاجیکستان
#پیمان_شانگ_های
#پیمان_اقتصادی_و_سیاسی
#تحریم
#برجام
#اف_ای_تی_اف
#فعالیت_های_صلح_آمیز_هسته_ای
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۰

@hcsm.ir

@dr.khalil.amz

@dr.khalil_amz

این مطالب را نیز ببینید!

دو مقاله کاربردی جهت مطالعه و استناد

. ۲۰۱۶ Jan 20;13(1):e29424. doi: 10.5812/iranjradiol.29424. eCollection 2016 Jan. Application of Analytical Hierarchy Process Approach for Service ...