خانه / اخبار / انتخابات و میزان مشارکت مردم در استان های مختلف ایران

انتخابات و میزان مشارکت مردم در استان های مختلف ایران

انتخابات ۱۴۰۰ ایران تجلی اوج درک سیاسی و شجاعت مردم یادداشت دکترخلیل علی محمدزاده

مشارکت مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری

الف)تحلیل نیمه مشارکت

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب هشتمین رئیس جمهور ایران در میانه ی آتش سنگین عناصر و رسانه های دشمنان خارجی و تفرقه افکنان داخلی و علی رغم وجود تحریم ها و اپیدمی کووید -۱۹ به خوبی برگزار شد، گر چه معتقدم اگر وزارت کشور با دقت و برنامه ریزی بهتری عمل می کرد، مشارکت در کل ۵ تا ۷ درصد افزایش می یافت.

واقعیت این است که در هیچ انتخاباتی برای ایران تاکنون کمپین های تحریم رای در خارج و داخل تا این حد هماهنگ و فعال و مصر نبودند. اما مردم بصیر و هوشیار ایران با سه نه ی بزرگ شامل؛ نه به تخریب ها، تهمت ها و توهین ها چه در شبکه های خارجی و چه داخلی، نه به وعده های یارانه ای، پولی و نقدی نامزدها که بعضا منطقی و عملی به نظر نمی رسید و نه به فساد، رانت، فامیل بازی و جناح بازی در اداره کشور، دست به یک انتخاب اصلح و واقعی زدند و این حاکی از اوج درک سیاسی، جوانمردی و شجاعت مردم عزیز ایران است.

اما روایت این تصویر، نمایش آمار مشارکت مردم استان های مختلف ایران است؛

– سه استان زیر ۴۰ درصد

فارس، تهران و کردستان

– هشت استان ۴۰ تا ۵۰ درصد

البرز، اصفهان، آذربایجانشرقی و غربی، کرمانشاه، خوزستان، لرستان و مرکزی

-دوازده استان ۵۰ تا ۶۰ درصد

همدان، چهار محال بختیاری، زنجان، قزوین، قم، سمنان، اردبیل، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، یزد، بوشهر

– هفت استان ۶۰ تا ۷۰ درصد

مازندران، کرمان، گلستان، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان شمالی

– یک استان بیش از ۷۰ درصد

خراسان جنوبی

صرف نظر از میزان مشارکت مردم در این انتخابات که در بخش دیگر به آن می پردازم، باید گفت که درجه آگاهی مردم در انتخاب نامزد مورد نظر، از حساسیت و کیفیت بالایی برخوردار بود و در نهایت آیت الله سید ابراهیم رئیسی با نزدیک به ۶۰ درصد آرا و قریب به ۱۸ میلیون رای به ریاست جمهوری مردم ایران برگزیده شد. اگر چه دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی کوشیدند که انتخاب را غیررقابتی و از پیش تعیین شده معرفی کنند، ولی واقعیت غیر از این است و پیروزی در یک رقابت سخت و نفس گیر حاصل شد.
موفقیت این عالم وارسته، بااخلاق، باتقوی، بابرنامه و باکارنامه را به ملت پیروز ایران تبریک عرض می نمایم. ان شاءالله حاصل این انتخاب، تشکیل دولتی پرکار، انقلابی و کارآمد خواهد بود، تا به نگرانی ها، بی اعتمادی ها و ناامیدی های مردم پایان دهد.

ب)تحلیل نیمه عدم مشارکت

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ درصد واجدین شرایط، رای ندادند. به طور متوسط در ۴ دهه اخیر، ۶۷ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده اند. بنابر این نسبت به میانگین ثبت شده، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حدود ۱۸ درصد کاهش مشارکت داشتیم که در چهار عامل زیر می توان به بررسی آنها پرداخت.

میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات 1400 چگونه بود؟

اول؛ وجود اپیدمی کووید- ۱۹ که نزدیک به ۱۶ ماه است، همه ابعاد زندگی مردم را از تولدها، تا مرگها و همچنین رای ها را تحت الشعاع قرار داده است.

دوم؛ عملکرد نامناسب دولت که معیشت اکثریت مردم را چند سالی است به شدت در تنگنا قرار داده است و تداوم زندگی برای آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.

سوم؛ تحرکات کمپین های ضد رای در خارج و داخل که تا آخرین لحظات رای گیری از هر طریق و ازجمله ابزارهای رسانه ای به طور بی سابقه ای، در تخریب اصل انتخابات و برخی نامزدها فعال بودند.

چهارم؛ تاخیرات و اشکالات روز رای گیری که از قبل هم معلوم بود که کاستی هایی وجود دارد و به وزارت کشور این نقیصه ها تذکر داده شده بود.

اما سخن دیگر اینکه؛ از عدم مشارکت نیمی از واجدین شرایط و تحلیل آرای باطله نباید غفلت کرد. مردم دیگر به وعده ها و شعارهای صرف و غیر عملی توجهی ندارند و براساس تجارب و شواهد، بخشی از عملکردها را متناسب با گفتارها نمی بینند و گاهی دولت و دیگر قوا را پشتیبان خود تلقی نمی کنند.

مردم دنبال تحقق بیش از پیش عدالت هستند، تا آرامش و آسایش در زندگی آنها لمس شود. برای این منظور همه قوای کشور باید در سازندگی کشور و خدمتگزاری مردم نقش ایفاء کنند. شعارهای مثبت خالی از عمل ما را، دشمنان ایران ستایش می کنند، حتی اگر برای آنها تلخ و گزنده باشد. آنها تنها از اقدام انقلابی و روی کارآمدن عناصر مدیریت جهادی واهمه دارند و در این انتخابات نیز تمام توان خود را برای تخریب این افراد و در راس آن آیت الله رئیسی به میدان آوردند.

بزرگترین دشمن ستیزی، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است و برای این منظور دشمن شناسی لازم است؛ با انتصاب شایستگان، کارآمدان و قطع نفوذ و حضور آنهایی که تعارض منافع دارند، ساختارها و فرآیندها اصلاح شده و این امر انجام پذیر خواهد شد. هشدار عدم مشارکت و آرای باطله مردم باید با دقت و جزئیات بیشتری تحلیل شود و رییس جمهور منتخب باید امید و اعتماد را به بار دیگر به اردوگاه مردم بازگرداند.

ایران قوی، ایرانی متحد، یکپارچه و منسجم است که در آن همه افراد، مسئولین و قوای کشور برای عزت، کرامت و محرومیت زدایی تلاش صادقانه و شبانه روزی دارند.

دکتر خلیل علی محمد زاده

شامگاه روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...