خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / گفتگو با رادیو گفت‌ و گو: اشکالات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» قابل حل است

گفتگو با رادیو گفت‌ و گو: اشکالات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» قابل حل است

رادیو گفت و گو

دکترخلیل علی محمدزاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: اشکالات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» قابل حل است

یک استاد دانشگاه طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را یک طرح جامع و مترقی خواند و گفت:  این طرح اشکالات هم دارد که قابل حل است.

 ۱۴۰۰/۰۲/۰۵| ۱۰:۱۷| http://seda.ir/sh/?2998120

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر خلیل علی محمدزاده، پزشک و استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در مورد «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با برنامه «نوای جوانی» گفتگوی تلفنی کرد.

دکتر علی محمدزاده گفت: کشوری که جوان بود و در دهه ۶۰ به برکت ازدیاد نسل توانست بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و هم اکنون نیز عمده نوآوری ها را مدیون این برهه از تاریخ است، امروز به سمت میانسالی رفته و در سه دهه آینده، سالمندانش سه برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالمندی جمعیت، کشور را از بالندگی و پویایی دور می کند، افزود: نرخ رشد جمعیت ما در سال های اخیر به شدت پایین آمده، درحالیکه سال ۱۳۶۵ این عدد ۳٫۲ درصد و نرخ باروری حدود ۶٫۴ فرزند بود، هم اکنون میزان رشد جمعیت زیر یک درصد و نرخ باروری کل، ۱٫۶ فرزند است.

این استاد دانشگاه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را یک طرح مهم و ضروری دانست و گفت: بعد از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی مقام معظم رهبری لازم بود، دولت لایحه ای ارائه کند و برنامه جامعی نیز برای رشد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست های جمعیتی داشته باشد اما متاسفانه دولتها به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم این کار را نکردند و نه تنها در این مسیر پیش نرفتند بلکه به هر دلیلی موانعی هم ایجاد شد.

علی محمدزاده ادامه داد: متاسفانه مجلس نیز در دوره های قبل نتوانست این کار را به نتیجه برساند اما مجلس حاضر ۲۶ اسفند سال گذشته طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به تصویب رساند که پس از مراحل تایید در شورای نگهبان، به مدت ۷ سال و به شکل آزمایشی قابل اجراست.

وی درمورد ویژگی های این طرح ۷۴ ماده ای گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یک طرح جامع و مترقی است البته اشکالات متعددی هم دارد که باید برطرف گردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این طرح به سلامت مادر و کودک اهمیت بسیار زیادی قائل است، افزود: برخی از مسائلی که در وزارت بهداشت مورد غفلت واقع شده، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است ولی در هر حال دستورالعملهای فنی و اجرایی تمامی امور مربوط به سلامت بایستی توسط این وزارتخانه تدوین گردد.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت بخشی از وضعیت جمعیت را وابسته به مسائل اقتصادی دانست و دیدگاههای فرهنگی و سبک زندگی را در این ارتباط  تعیین کننده خوانده و گفت: مسائل اقتصادی ضریب خاص خود را در مسئله جمعیت دارد اما خوب شدن وضعیت اقتصادی، لزوماً به این معنا نیست که به دنبال آن حتما تعداد فرزندان خانواده افزایش پیدا کند.

همچنین، دکتر ناهید دیناروند روانشناس و پژوهشگر جمعیت و خانواده با بیان اینکه هر تغییری نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است، گفت: همیشه شروع تغییرات با مقاومت و دست رد زدن به طرح ها و نوآوری ها است.

وی افزود: ما برای اینکه این مقاومت ها را کمتر کنیم باید آموزش ها را پررنگ و فرهنگ سازی کنیم و سبک زندگی مان را تغییر دهیم.

پژوهشگر جمعیت و خانواده با اذعان به اهمیت ویژه طرح تعالی جمعیت برای تک تک افراد جامعه اظهارکرد: کشور ما برای پیشرفت و رشد فرهنگی و اقتصادی به جوانان بانشاط و تحصیل کرده نیاز داردکه این مهم با تغییر نگرش و آموزش و تغییر سبک زندگی به سبک زندگی اسلامی محقق خواهد شد.

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...