خانه / آموزشی / دانش خانواده و جمعیت / گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ هویت خانواده به وجود فرزندان بستگی دارد

گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ هویت خانواده به وجود فرزندان بستگی دارد

هویت خانواده به وجود فرزندان بستگی دارد

خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند از زندگی خود لذت بیشتری می‌برند.

دکترخلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در گفت وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فواید جسمانی فرزندآوری برای خانمها اظهار کرد: فرزندآوری در خانواده آثار و فواید جسمانی و روحی فراوانی دارد، خانواده‌های دارای فرزند از زندگی خود لذت بیشتری می‌برند، تفکر مثبت تری دارند و همچنین از رشد و پختگی و کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند. هویت خانواده به وجود فرزندان است؛ در همه جوامع پیشرفته از نظر فرهنگی، یک زن خوب، در کنار سایر نقش ها، به نقش مادری و همسری خود توجه فراوان قائل است.

وی افزود: فرزندان در خانواده بر ساحت‌های مختلف زندگی تاثیر می‌گذارند که سلامت جسمی و ارتقای شخصیت انسانی و درجه معنوی والدین از آن جمله است، فرزندآوری نشانه سلامت فکری و جسمی خانواده است و نه تنها در مراقبت از جسم و تناسب اندام مادر خدشه‌ای ایجاد نمی‌کند، بلکه در جوان سازی مغز مادر و ایجاد تعادل هورمون ها، نوسازی بافت‌های بدن و در پیشگیری از برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها حائز اهمیت است.

علی محمدزاده در پاسخ به سوال دیگری در باره نقش مادر در پیوندهای عاطفی خانواده عنوان کرد: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که مادران دارای فرزندان متعدد، احساس آرامش، امنیت، شادکامی، اعتماد به نفس، استحکام خانواده و خوشبختی بیشتری نسبت به مادران کم فرزند و یا بدون فرزند دارند.

وی گفت: مادر اساس آرامش، محبت و نشاط در خانواده است. در قالب تاسیس خانواده و فرزندآوری، این مسئله باید همواره مورد توجه قرار گیرد. فرزند سالم و پدری که در حمایت از مادر و فرزندپروری قدم بر می‌دارد؛ در افزایش امید زندگی و سرزندگی در میان اعضای خانواده نقش مهمی دارد و ماحصل ایجاد این بستر، منجر به این خواهد شد که مادر برای گرمی روابط خود با همسر و فرزندان وقت، انگیزه و انرژی کافی به خرج دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه تعداد فرزند برای یک خانواده مناسب است، افزود: در این رابطه چند معیار مطرح است؛ ازدواج در سن مناسب، اینکه فرزندان بهتر است خواهر و برادر داشته باشند تا در آینده ساختار خانواده و سلسله خویشاوندی آن حفظ شود و نیز ترجیحات و تصمیمات پدر و مادر خانواده، براساس آنچه که گفته شد؛ تقویت رویکرد فرهنگی و اجتماعی در رابطه با تعدد فرزندان مهم است. حاکمیت باید کمک کند و شرایط فرهنگی و مشوقات و تسهیلاتی برای جوانان مهیا گردد، تا اتفاقات لازم که حداقل سه فرزند برای هر خانواده است، به طور معمول پیش بیآید.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: متاسفانه در ایجاد مقدمات و زمینه‌های این مسئله حیاتی پشتیبانی ها، کم و موانع، زیاد است و اکثر مسئولین نیز دغدغه مند نبوده و به اهمیت آن واقف نیستند و اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، تهدید و خطر بزرگی برای آینده خانواده و پیشرفت کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

https://www.yjc.news/fa/news/7755499

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...