خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / نرخ باروری کل در استان های مختلف کشور

نرخ باروری کل در استان های مختلف کشور

۲۵ استان کشور در ورطه خطر جمعیتی!

اختصاصی/پاسخ به چند سوال کرونایی/ویروس مو و لامبدا به ایران رسیده است؟

از ۳۱ استان کشور، ۸۱درصد یعنی ۲۵ استان در حد و زیر حد جانشینی جمعیت هستند؛ با این حساب کشور در ورطه یک خطر جدی قرار خواهد گرفت! متوسط نرخ باروری کل در ایران ۱.۷ فرزند است یعنی با مرگ پدر و مادر، به‌جای آنها در آینده فقط ۱.۷ نفر جایگزین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ آنچه در ادامه در تصویر نقشه ایران می‌بینید، رنگ‌های هشدار کرونا نیست! این رنگ‌ها مربوط به وضعیت جمعیتی کشور است که درست به‌عکس رنگ‌های هشدار این بیماری رنگ شده است، می‌دانید چرا؟! چون موضوع جمعیت هنوز خوب فهمیده نشده و وضعیت خوب فرزندآوری به‌جای آبی، قرمزِ قرمز رنگ شده است، بقیه هم به همین ترتیب!

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری ,

در واقع هشدار جمعیتی استان‌های کشور باید این‌گونه رنگ می‌شد:
شش استان آبی (۲٫۱ تا ۳٫۳)
هفت استان قرمز (۱٫۱ تا ۱٫۴)
بقیه استان‌ها زرد و نارنجی (۱٫۵ تا ۲)

متأسفانه بحث جمعیت و تکثیر نسل سالم، این نیاز اساسی و حیاتی کشور را شوخی گرفته‌ایم؛ از ۳۱ استان کشور، ۸۱ درصد یعنی ۲۵ استان در حد و زیر حد جانشینی هستند یعنی خانواده‌های ایرانی در کل این استان‌ها کمتر از ۲٫۱ فرزند دارند.

مادرانی که مطابق آمار سال ۹۸ کمترین فرزند دارند به‌صورت زیر است:
ـ گیلان (۱٫۱)
ـ مازندران، سمنان و البرز (۱٫۲)
ـ تهران و مرکزی (۱٫۳)

مادرانی که طبق آمار سال ۹۸ بیشترین فرزند را دارند:
ـ سیستان و بلوچستان (۳٫۳)
ـ خراسان جنوبی (۲٫۴)
ـ خوزستان (۲٫۳).

برابر آمار سال ۹۸ تنها مادران ۶ استان ایران به‌طور میانگین بیش از ۲ فرزند به دنیا آورده‌اند! متوسط نرخ باروری کل در ایران ۱٫۷ فرزند است یعنی با مرگ پدر و مادر، به‌جای آنها در آینده فقط ۱٫۷ نفر جایگزین خواهد شد.

هموطنان عزیز؛ رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در کووید‌ـ۱۹ به هر حال ان‌شاءالله گذراست و پایان خواهد یافت، اما هشدارهای جمعیتی که آنها را هنوز هم اشتباهی رنگ می‌کنند، اگر با تغییر رویکرد و حمایت دولت‌ها و مجلس‌ها و سایر دستگاه‌ها، به ارتقای فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها منجر نشود، ایران را در ورطه خطر جدی قرار خواهد داد.

نگذاریم ایران جوان که بیشه شیران است، با شرایط خاص جمعیتی که متأسفانه با سیاست‌های غلط گذشته حاصل شده است، در دهه‌های آینده به کشور پیران تبدیل شود؛ ایران جوان بمان.

دکتر خلیل علی‌محمدزاده؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/11/28/2453832/25

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...