خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / آسیب وسواس کرونا خطرناک‌تر از خود بیماری است

آسیب وسواس کرونا خطرناک‌تر از خود بیماری است

آسیب وسواس کرونا خطرناک‌تر از خود بیماری است

یک استاد دانشگاه گفت: وسواس ناشی از کرونا و مراقبت بیش از حد نه تنها در پیشگیری اثربخش نیست بلکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایجاد یا تشدید سایر بیماری‌ها موثر است.

خلیل علی محمدزاده، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره بر احتمال ابتلای افراد به وسواس بر اثر رعایت بیش از حد مسائل بهداشتی ویروس کرونا، افزود: یکی از مسائل مهم در پیشگیری از بیماری‌ها، رعایت اصول و مبانی سلامت روان در گفتگوهای عمومی و رسانه‌ای است. همانطور که سلامت روان در سلامت جسم تأثیر دارد عدم رعایت بهداشت روانی هم در ایجاد یا تشدید بیماری‌های جسمی نقش دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رفتارهای مرضی مانند هراس و وسواس ناشی از کرونا بیشتر از خود بیماری، آسیب زا شده است، عنوان کرد: اضطراب و ترس از کرونا تا جایی که هیجانات را کنترل و کووید ۱۹ را مدیریت کند، عقلانی است ولی اگر از حد خود خارج شود یا شکل افراطی به خود بگیرد، نه تنها در پیشگیری اثربخش نیست بلکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایجاد، تسریع یا تشدید سایر بیماری‌ها خطرساز است.

این پزشک افزود: هرگونه تبلیغ پیشگیری از کرونا، اگر در جامعه ترس، وحشت و رعب ایجاد کند، مصداق بحران‌زایی است و مسئولین مربوطه در استعمال کلمات و جملات باید آرامش روحی مردم را در نظر بگیرند. از سوی دیگر مردم باید اخبار مربوط به مدیریت بیماری‌ها را از رسانه‌های رسمی و تخصصی دریافت کنند و رسانه‌های رسمی نیز موظف‌اند در این زمینه مسائل فنی و پزشکی را با موازین مثبت رسانه‌ای در هم آمیزند و در عین انتقال اصل پیام، موجبات آرامش خاطر و ارتقای بهداشت جسم و روان را فراهم کنند.

علی محمد زاده با بیان اینکه انتشار این سطح از اخبار منفی پیامدهای نامطلوبی برای افراد جامعه دارد، تصریح کرد: اخبار منفی کرونا در بین خانواده‌ها، کودکان، بیماران و سالمندان باید روند مثبتی به خود بگیرد، کاری که به نظر می‌رسد بخشی از مسئولین و دستگاه‌های ذیربط از آن غافل‌اند و باید اطلاع رسانی‌ها اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که به روند مبارزه با بیماری کرونا شکل فرهنگی، مرتبط با سبک زندگی و وجه آرام بدهیم، دستاوردها علاوه بر اینکه شاهد بروز بیماری‌های اختلال روانی و مواردی همچون وسواس نخواهیم بود، دستاوردهای بیشتری نیز خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم استفاده همگانی از ماسک، ابراز داشت: وقتی حدود یک چهارم جامعه به این بیماری مبتلا شده‌اند، یعنی باید همه «ناقل بدون علامت» فرض شوند در نتیجه استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خروج از منزل تنها در صورت لزوم باید به عادت همه تبدیل شود. همه باید بدانند این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنیم.

علی محمد زاده در پایان تاکید کرد: هم اینک در ایران طی ۵ ماه گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۱۳ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. با این اوصاف همه باید احتیاط، پیشگیری و از افراد آسیب پذیر مراقبت کنند تا حتی شاهد یک مرگ هم نباشیم

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...