خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / کرونا ویروس؛ “نه ترس” و “نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری” و  “پیشگیری”

کرونا ویروس؛ “نه ترس” و “نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری” و  “پیشگیری”

Image result for ‫دکترخلیل علی محمدزاده‬‎

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ – ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
منبع ۱: تندرست نیوز/ tandorostnews.com / کد خبر: ۳۹۶۷۲
Image result for ‫تندرست نیوز‬‎

تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

منبع ۲ : انجمن صنفی پزشکان ایران/ maoi.ir

منبع ۳ : سایت تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی/ hcsm.ir

دکترخلیل علی محمدزاده

در ارتباط با کرونا ویروس جدید؛ “نه ترس و نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری و  پیشگیری”

دکترخلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در نشست تخصصی ویروس کرونا و ملاحظات آن، سبک زندگی سالم را در پیشگیری از بیماری ها و درمان آنها اثربخش خواند و گفت: نسل جدید و جهش یافته کرونا ویروس که امروز به عنوان هفتمین عضو این گروه از ویروس ها در صدر اخبار جهان است از جمله این بیماری ها به حساب می آید.
وی با ذکر این نکته که نوع جدید کرونا ویروس(nCoV-۲۰۱۹)، هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد، گفت: مهمترین راه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، مراقبت های بهداشتی در بعد فردی و اجتماعی است.
این استاد دانشگاه با بیان این جمله که “آگاهی مسئولیت آور است”، اظهار داشت: بهتر است مردم در این رابطه آگاهی های لازم را از طریق مراکز بهداشتی اخذ کنند و از این مراکز نیز انتظار می رود؛ اطلاعات لازم برای پیشگیری از بیماری را به صورت فعال، به موقع و به میزان کافی از طرق مختلف در اختیار رسانه ملی و شبکه های اجتماعی قرار دهند.

ویروس کرونا

وی گفت: هیچ منبع داخلی و خارجی به اندازه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با این مسائل موثق نیست و باید پیام های صادره از سوی این وزارتخانه ملاک و معیار قرار گیرد.
دکتر علی محمدزاده اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی در یازده سال اخیر را شامل ۵ بیماری انفولانزا، ابولا، زیکا و فلج اطفال و نیز کرونا ویروس جدید عنوان کرد و گفت: میزان مرگ و میر کرونا ویروس جدید از همه این بیماریها کمتر و در محدوده ۲ تا ۴ درصد است.
وی مهمترین راه سرایت این بیماری را از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده و سطوح آلوده ذکر کرد و گفت: ابتلاء در کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای چندان شایع نیست، لکن همه باید موازین بهداشت فردی و اجتماعی را دقیقا رعایت کرده و از همدیگر مطالبه کنند. با توجه به سرعت بالای سرایت این بیماری، هر مورد مشکوکی زیر نظر گرفته می شود تا وجود یا عدم وجود این بیماری اثبات شود. بدیهی ست در صورت تایید بیماری، مطابق دستورالعمل ها اقدامات لازم باید پی گیری شود.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی دوره کمون بیماری را ۲ تا ۱۴ روز بیان کرد و اظهار داشت: افراد سرماخورده باید در خانه و حتی المقدور دور از بقیه اعضای خانواده استراحت داشته باشند. از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند. مایعات فراوان بنوشند و مرتب دستهای خود را با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویند و برای رفع خشکی گلو، بخور آب جوش توصیه شده است. در صورت عدم بهبودی و بروز سایر علایم و همچنین طولانی شدن سیر بیماری حتما اقدامات لازم باید از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

اینفوگرافی مراقبت ها در کرونا ویروس

وی رواج یافتن “خود درمانی” از طریق بازدید از شبکه های اجتماعی و جستجوی اینترنتی در مورد بیماریها را کاری نادرست و مداخله در کار پزشکی توصیف کرد و گفت: برخلاف خود درمانی، “خود مراقبتی” چیز خوبی است و لازمه آن گرفتن اطلاعات و آموزش ها از منابع مورد اعتماد و قابل اطمینان و تبدیل آن ها به یادگیری و نهادینه سازی آن ها در رفتار است.
وی با تاکید بر این مطلب که خوشبختانه مسئولین وزارت بهداشت اذعان کرده اند که در زمینه این بیماری آمادگی های لازم را دارند، گفت: با این وجود، آنها به تنهایی نمی توانند در صورت بروز این بیماری از گسترش آن جلوگیری کنند و بر همه دستگاه ها و آحاد مردم لازم است که تدابیر و پروتکل ها و پیام های بهداشتی را در جامعه جاری نمایند، تا در نهایت این چالش به فرصتی برای پیشگیری از این بیماری و سایر بیماریهای ویروسی و ارتقای دانش و سواد بهداشتی جامعه منجر شود.
دکتر علی محمدزاده “خود مراقبتی” را مسئولیت هر انسانی در رابطه با مراقبت از سلامت اجتماعی عنوان کرد و تصریح نمود: اگر بخواهیم در ارتباط با کرونا ویروس جدید پیام کوتاهی را به مردم منتقل کنیم، آن پیام شاید این باشد: “نه ترس” و “نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری” و  “پیشگیری”
وی گفت: در ارتباط با این بیماری از یک طرف نباید در جامعه استرس، ترس و التهاب ایجاد کرد و از طرف دیگر نباید به علایم اولیه آن که می تواند شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، بی اعتنا شد. باید سعی شود در گروه های مختلف مردم حساسیت مثبت ایجاد شود.

ویروس جدید کرونا تا چند روز در محیط زنده می ماند؟

وی با ذکر این مطلب که؛ شیوع ویروس کرونا در چین و گزارش ابتلا به آن در چندین کشور و احتمال گسترش آن به سایر کشورها و از جمله ایران، هشداری ست که همه کشورها نظام بهداشتی و مراقبتی خود را تقویت نمایند، گفت: در غیر این صورت خسارات وارده در چنین شرایطی غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با اظهار این موضوع که بروز این اپیدمی ها، می تواند در عرصه های مختلف آسیب زا باشد، خاطر نشان ساخت: اینکه هم اکنون شرکت‌های بین المللی زیادی فعالیت شان را در چین متوقف کرده اند و اغلب پروازها به مقصد چین و بلعکس متوقف شده است و به عبارتی اکثر فعالیت های یک شهر یازده میلیونی و شهر های همجوار به حالت تعلیق درآمده و بر مبارزه بر این بیماری متمرکز شده، ضربه اقتصادی بزرگی ست و هر چه مدت این وضعیت فوق العاده طولانی شود، به همان میزان شدت و وسعت لطمات هم بیشتر خواهد شد.
وی گفت: این امر بیانگر این است که گاهی پیشگیری چقدر ارزان است و در مقابل، بیماری چقدر می تواند حتی اقتصادهای قوی را دچار بحران کند.
این استاد دانشگاه در خاتمه پیشگیری از این بیماری را شامل موارد فراوانی عنوان نمود و  گفت: توصیه می شود ضمن دوری از محیط های آلوده و پر تجمخ و تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری طولانی مدت و صبورانه ای در این نوع بیماری لازم است.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...