خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / اقدامی به جا و سنجیده؛ ایجاد «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از کرونا

اقدامی به جا و سنجیده؛ ایجاد «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از کرونا

فرمان رهبر انقلاب به سرلشکر باقری برای مقابله با کرونا؛ قرارگاه بهداشتی و درمانی تشکیل شود.

فرمانده معظم کل قوا در فرمانی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تاکید کردند: قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود.

فرمان رهبر انقلاب به سرلشکر باقری برای مقابله با کرونا/ قرارگاه بهداشتی و درمانی تشکیل شود

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

سردار سرلشکر باقری

با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.

این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.

سیّدعلی خامنه‌ای
بیست و دو اسفند ۱۳۹۸

قابل توجه دانشجویان عزیز؛

با سلام، اگر یادتان باشد، دو تا از سی سوال شما در کلاس آنلاین ۱۷ اسفند در مدیریت اپیدمی کرونا، در باره احتمال بیولوژیک بودن ویروس کرونا و کفایت ساختار ستاد مبارزه با کرونا در کشور بود و بنده هم پاسخ هایی در این زمینه ها داشتم، که مجددا در پی می آید. اینک این فرمان به جا و کاملا سنجیده مقام معظم رهبری و تاسیس این قرارگاه بهداشتی و درمانی با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگ با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دقیقا در این راستاست.

جای سپاس گزاری به درگاه الهی است که از نعمت رهبری عالم، عابد و بصیر برخورداریم که اصول و مبانی مدیریت استراتژیک را به خوبی می داند و به نیکی بکار می بندد و از این طریق تهدیدها به فرصت، نقمت ها به نعمت و چالش ها به گشایش تبدیل می گردد. ان شاء الله در صحنه مبارزه با کرونا هم، شاهد کمال لطف، عنایت و بخشش الهی خواهیم بود.

امید اینکه ویروس منحوس کووید ۱۹ با اقدامات مراقبتی و پیشگیری مردم فهیم و مجاهدت مدافعان عزیز سلامت و مدافعان فداکار حریم انسان و انسانیت و تقویت کارآمدی ستاد مبارزه با کرونا با تدبیر و ایجاد این قرارگاه، بزودی ریشه کن گردد.

 

– کلاس آنلاین ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی، شنبه هفدهم اسفند، شروع  ۷ شب، به همین پست مراجعه فرمایید.

دکتر خلیل علی محمدزاده 

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت

دکترای پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی – درمانی

دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

نیمسال دوم، سال تحصیلی  ۹۹-۱۳۹۸/ ویژه تهران شمال و تهران پزشکی و سایر عزیزان داوطلب

 

پاسخ به سوالات(۱۶): استاد با سلاح بیولوژیک بودن ویروس کرونا چقدر موافقید؟

برخی مسئولین گمانه هایی را مطرح کرده اند و مواردی را در دست تحقیق و بررسی دارند که قطعا بعد از رسیدگی اعلام نظر می کنند. به هر حال در این رابطه مراجع ذیصلاح در آینده نظر خواهند داد. 

پاسخ به سوالات(۱۷): استاد این درسته که ستاد مبارزه با کرونا را به وزارت بهداشت سپردند؟ آیا این ساختار کفایت می کند؟

رکن اصلی در این مبارزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ولی این مسئله ابعاد مختلف دارد. بنابر این بنده معتقدم بایستی رییس جمهوری با هماهنگی کامل با شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح، در راس اینکار باشند. در استان ها هم همینطور، باید محور کار شخص رییس جمهور و استانداری ها باشند. اینجوری ساختار قوی تر می شد و دستورات سریع تر اجرا می گردید. هماهنگی بین دستگا ه ها آسانتر شکل می گیرد.

وزارتخانه و دانشگاه ها و بیمارستان ها به قدر کافی کار دارند و در این مسئله درگیرند. بدیهی است که محور در مسائل تخصصی و پزشکی، این وزارتخانه است. با این وجود شهامت و غیرت مسئولین این وزارتخانه و دانشگاه های علوم پزشکی را در پذیرش این مسئولیت خطیر و اداره این موضوع مهم تحسین می کنیم و بر دستان شان بوسه می زنیم و از همه دستگاه ها و سازمان ها می خواهیم به داد این عزیزان برسند و به ویژه مردم درخواست های صمیمانه و دلسوزانه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جدی بگیرند.

۷ مارس#کلاس آنلاین(۱) ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی(شنبه هفدهم اسفند/ ۷ شب) + پاسخ به سوالات مدیریتی کرونا ویروس

https://hcsm.ir/wp-admin/post.php?post=12066&action=edit

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...