خانه / پژوهشی / پروپوزال نویسی / نکات کاربردی درباره پایان‌نامه دکتری تخصصی

نکات کاربردی درباره پایان‌نامه دکتری تخصصی

نگارش پایان‌نامه از جمله موارد تخصصی و مهارتی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب موضوع تا نگارش فصل های مختلف آن و همچنین اصطلاحات تخصصی مربوط به آن، این گزارش به سهم خود دانشجویان را با نحوه نگارش پایان‌نامه مقطع دکتری آشنا می نماید.

یکی از پرسش‌هایی که در هنگام مصاحبه دکتری ممکن است  از شما سؤال شود، در مورد موضوع پایان‌نامه دکتری شماست. انتظار می‌رود قبل از ورود به مرحله دکتری در مورد آن فکر کرده باشید و این گواه اهمیت انجام پایان‌نامه است. زیرا قبل از ورود میزان آگاهی شما بر تحقیق و علاقه‌مندی شما بر جستجوگری پرسیده می‌شود.

مقطع دکتری با توجه به اینکه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با پایان‌نامه نویسی آشنا شده، کمتر با مشکل برخورد می‌کند لکن بهتر است نکات زیر مورد توجه باشد.

تحقیق مناسب

۱. تحقیق و جستجوگری اصل اساسی یک دانشجوی دکتری است؛ او باید در تحقیق و پروژه علمی توان فکری و شرایط ذهنی بهتری نسبت به پایان‌نامه کارشناسی ارشد پیدا کرده باشد.

شناسایی دقیق مسئله

۲.  شناسایی تمام جوانب تحقیقاتی موضوع شما، اینکه توانایی تأمین و رفع موانع و مشکلات مورد مطرح در موضوع خود را خواهید داشت یا خیر، آیا می‌تواند موضوع انتخابی شما یکی از نیازهای جامعه را رفع نماید؟ باید تمام این مسائل قبل از انتخاب موضوع را بسنجید.

انتخاب موضوع

۳. انتخاب موضوع و گزینش بهترین و شایسته‌ترین موضوع درخور رساله دکتری شما، اینجا زمان آزمون‌وخطا دیگر نیست، موضوع شما باید جنبه کاربردی خود را داشته باشد زیرا اعتبار علمی شما در ابتدا از رساله دکتری شما نشئت می‌گیرد.

مسائل مالی

۴. بحث‌های مالی پروژه شما جزء مهم‌ترین بحث‌های انتخاب موضوع است. چنانچه رساله دکتری شما هزینه‌بر است و به تأمین مالی زیادی نیازمندید و نمی‌توانید به‌صورت شخصی آن را پرداخت نمایید، در ابتدا دنبال مؤسسات مطالعاتی و پژوهش‌محوری باشید که تأمین‌کننده این هزینه هستند و چنانچه این کار مقدور نشد بهتر است موضوع خود را تغییر دهید.

پروپوزال

۵. نوشتن پروپوزال: پروپوزال قوی با تمام مستندات و دلایل، بر کاربردی و تحقیق‌پذیر بودن جهت پروژه و کار مطالعاتی از ضروریات قبل از شروع پایان‌نامه است.

استاد مشاور

۶. انتخاب استاد راهنما و مشاور: در انتخاب استادانی که بتوانند شما را در مسیر پروژه تحقیقاتی پایان‌نامه خود کمک کنند دقت کنید، سعی‌تان بر این باشد از استادانی درخواست کمک کنید که بیشتر بر موضوع شما تخصص داشته باشند و حداقل پروژه‌های مشابه و یا نزدیک به موضوع تحقیقاتی شما را انجام داده‌اند.

به‌روز بودن

۷. پایان‌نامه باید با علم روز هماهنگ باشد به‌همین دلیل فراگیری زبان انگلیسی برای مطالعه و جستجوی کتاب‌ها و مقالات انگلیسی قبل از شروع پایان‌نامه نویسی می‌تواند یکی از الزامات باشد.

استخراج مقالات علمی مرتبط

۸. استخراج چندین مقاله برای دفاع از رساله الزامی است، پایان‌نامه شما باید به شکلی باشد که بتوان حتماً از آن چند مقاله جهت ژورنال‌های تخصصی و اجلاس‌ها به دست آورد، این نکته را در نظر داشته باشید که در دفاع دکتری یکی از موارد اجباری، داشتن اکسپت پذیرش مقاله و یا گواهی مقالات در مجلات معتبر است.

زمان کافی برای تحقیق

۹. زمان‌بَر بودن مقالات: در نظر داشته باشید انجام رساله دکتری زمان زیادی در حدود ۲ تا ۳ سال خواهد برد. به‌همین دلیل فرصت کافی برای پروژه و انجام مطالعات تحقیق خود خواهید داشت.

اشتباه نگارشی ممنوع

۱۰. پایان‌نامه‌ای بدون اشتباهات دستوری و نگارشی بنویسید، هیچ‌گونه خطای نوشتاری و دستوری نباید در پایان‌نامه شما وجود داشته باشد چراکه ممکن است بعداً بخواهید رساله دکتری خود را به شکل کتاب چاپ کنید و با رعایت این موضوع گامی مؤثر در تدوین نهایی آن برداشته‌اید.

https://ana.ir/fa/news

این مطالب را نیز ببینید!

سرقت علمی

رئیس مرکز نشر دانشگاهی: آگاهی نداشتن، پژوهشگر را از اتهام «سرقت علمی» تبرئه نمی‌کند/ میزان ...