خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / آینده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

آینده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

درمان بیماری‌های کشنده با کمک فناوری هوش مصنوعی

درمان بیماری‌های کشنده با کمک فناوری هوش مصنوعی/ آینده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

فناوری هوش مصنوعی با ایجاد تحول‌های بزرگ در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند دستاورهایی ارزشمند را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی با ورود به حوزه‌های مختلف دانش انسانی تحولی بسیار بزرگ را در علوم طبیعی، اجتماعی و سایر زمینه‌های علم ایجاد کرده است. تاکنون دستاورهای ارزشمندی با به کارگیری هوش مصنوعی به وجود آمده است و بدون شک روند رو به توسعه ورود این فناوری در اشکال متنوع علم و صنعت متوقف نخواهد شد.

هم‌اکنون هوش مصنوعی را می‌توان بزرگ‌ترین یا حداقل یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های قرن حاضر دانست. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence را می‌توان فناوری با ظرفیت‌های بسیار گسترده و یا حتی نا‌محدود دانست. از همین رو دانشمندان و مهندسان با به کارگیری ابزارهای مختلف در تلاش هستند که فناوری هوش مصنوعی را در زمینه تخصصی فعالیت خود استفاده کنند.

حوزه بهداشت و درمان یا دانش پزشکی از جمله علومی است که با روی آوردن به فناوری هوش مصنوعی تغییراتی شگفت‌انگیز و بزرگی را در زمینه درمان بیماران و ساخت تجهزات پزشکی ایجاد کرده است. در حال حاضر پزشکان زیادی در سراسر جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته از فناوری هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف متفاوت در فرایند درمان بیماران استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

سیطره هوش مصنوعی بر جامعه بشری/ تغییر و تحولی که زندگی روزمره را فرا می‌گیرد


به جرات می‌توان گفت ورود هوش مصنوعی به حوزه بهداشت و درمان و تلفیق فناوری با دانش پزشکان می‌تواند موجب نجات جان هزاران فرد بیمار شود و حتی روش درمانی موثری برای بیماری‌های مزمن و کشنده معرفی کند. در ادامه این گزارش قصد داریم چگونگی تغییر روش‌های درمان در حوزه پزشکی را هم‌زمان با ورود هوش مصنوعی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم:

کاربرد هوش مصنوعی در بهداشت و درمان چیست؟

هوش مصنوعی اطلاعات و داده‌های پشتیبان برای انتخاب بهترین روش درمانی را فراهم می‌کند. در واقع هوش مصنوعی وظیفه اولیه تهیه شرح‌حالی دقیق از وضعیت جسمی هر بیمار را بر عهده دارد. ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی هر لحظه در حال یادگیری هستند. این دستگاه‌ها الگوهای پیشرفت بیماری، الگوریتم‌های و داده‌های کاربردی در مسیر درمان و مواردی دیگر را مورد بررسی قرار داده و در نهایت با ارائه اطلاعاتی جامع به پزشکان و دیگر اعضای کادر درمانی، بینش آن‌ها را افزایش می‌دهد.

نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های بهداشت و درمان و تولید دارو

هوش مصنوعی به طور کلی می‌تواند با تولید و کشف داروهای پیشگیری کننده از بیماری‌ها، سطح سلامت افراد حاضر در یک جامعه آماری را افزایش دهد. به عنوان مثال قابلیت IBM Watson به پزشکان کمک می‌کند تا به طور دقیق روند رشد سلول‌های سرطانی در بدن بیمار را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات جمع‌آوری شده را در فضایی با ظرفیت گسترده ذخیره‌سازی کنند. IBM Watson می‌تواند گزینش و انتخاب اطلاعات مرتبط به یکی بیماری را برای سازمان‌های درمانی بسیار راحت‌‌تر از گذشته کند.

دانشمندان و پزشکان دانشگاه کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا از فناوری IBM Watson در شناسایی روش‌های درمانی خاص برای بیش از ۱۰۰۰ بیمار استفاده کرده‌اند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که تعدادی از بیماران به صورت ژنتیکی در مقابل نفوذ سلول‌های سرطانی به بدن خود ضعیف هستند ولی می‌توان حتی برای این دسته از بیماران نیز روش درمانی موثر را معرفی کرد.


بیشتر بخوانید:

سلطه هوش مصنوعی بر حریم خصوصی افراد/ فناوری‌ای که معضل ترافیک را برطرف می‌کند


اپلیکیشن Google Cloud Healthcare در زمینه جمع‌آوری اطلاعاتی جامع از یک بیماری و ارائه روش‌های درمانی، عملکردی قابل توجه دارد. این برنامه به طور کامل از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌گیری می‌کند. Google Cloud Healthcare اطلاعات مورد نیاز خود را از پرونده‌های پزشکی بیماران که در فضای ابری گوگل ذخیره‌سازی شده است، بدست می‌آورد. این سیستم پس از تحلیل اطلاعات پزشکی، در زمینه اتخاذ تصمیم‌های مناسب به کادر درمان کمک می‌کند.

گوگل برای ارتقاء توانایی‌های اپلیکیشن Google Cloud Healthcare با دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، استنفورد و دانشگاه شیکاگو همکاری می‌کند. از جمله قابلیت‌های دیگر این نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی، بررسی نتایج بازدید پزشکان از بیماران در هر نوبت بازدید است. با این کار می‌تواند از مراجعه و بستری شدن مجدد بیماران در مراکز درمانی جلوگیری کرد.

مزایا، مشکلات، خطرها و اصول اخلاقی در حوزه بهداشت و درمان

ادغام هوش مصنوعی با حوزه‌های اکوسیستمی بهداشت و درمان مزیت‌های زیادی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به جمع‌آوری ساده و سریع‌تر اطلاعات هر بیمار، ارائه تجزیه و تحلیل دقیق‌تر از وضعیت بهبودی بیمار و خدمات درمانی بیشتر و ارزان‌تر اشاره کرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته به وسیله وب‌سایت Business Insider در حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های درمان مرتبط با خدمات کارهای اداری در بیمارستان‌ها است. کارهای اداری شامل مواردی از قبیل پیش ارائه مدارک بیمه بیمار، پرداخت هزینه‌های بستری و درمان، نگهداری و ارسال اسناد پزشکی است که با کمک فناوری هوش مصنوعی تا حدی زیادی می‌تواند هزینه مرتبط با موارد عنوان شده را کاهش داد.

هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی در زمینه تحلیل داده‌های دریافتی دارد از همین رو می‌تواند علاوه بر کمک به پزشکان در انتخاب روش درمانی موثر، حتی خود به صورت یک متخصص واقعی عمل کرده و شیوه‌های درمانی را پیشنهاد دهد و در مواردی پیش بینی خود برای تاثیر داروها بر بدن بیماران مختلف را بیان کند.

امروزه گچت‌های پوشیدنی نیز سهم چشمگیری از فناوری‌های حوزه بهداشت و درمان و خدمات پیشرفته به کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. تقریبا تمامی گجت‌های هوشمند پوشیدنی به فناوری هوش مصنوعی مجهز هستند. این دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی وضعیت جسمی کاربر خود را تحت نظر دارند و هرگونه خطر و آسیب جدی ناشی از رفتارهای نامناسب تغذیه‌ای و حرکتی را با ارسال هشدارهایی اعلام می‌کنند.

از جمله گجت‌های پرکاربرد و پرطرفدار می‌توان دستبندهای هوشمند فیت‌بیت(Fitbit) و انواع ساعت‌های هوشمند نام برد. این دستگاه‌های هوشمند با استفاده از حسگرهای خود فاکتورهای مختلفی در بدن که مهم‌ترین آن‌ها ضربان قلب است را مورد تحلیل قرار می‌دهند. می‌توان گفت اگر کاربران این دستگاه‌ها رفتارهای حرکتی و ورزشی و موارد بهداشتی در زندگی شخصی خود را با الگوهای پیشنهادی از این گجت‌ها هماهنگ کنند، بسیار کمتر از افرار دیگر به مراکز درمانی مراجعه خواهند کرد.

استفاده گسترده از این دستگاه‌ها برای بررسی میزان سلامتی جسمی میلیون‌ها کاربر در کشورهای مختلف لزوم تولید همه گجت‌های پوشیدنی را با دقیق‌ترین و بروزترین استاندارهای درمانی را آشکار می‌سازد. زیرا این دستگاه‌ها به همان اندازه که مفید هستند می‌توانند با ارائه اطلاعات غلط سلامت یک فرد را تا حد زیادی به خطر بی‌ا‌ندازند.

آینده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

با توجه به رشد گجت‌های هوشمند پوشیدنی، داروهای دیجیتال و کلیه صنایع مرتبط با تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پزشکی، آینده بسیار روشنی برای فناوری هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان پیش بینی می‌شود. اکنون دیگر مسئولان بیمارستان‌ها و همه مراکز درمانی به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای آن می‌تواند نقش موثری در افزایش تاثیر روش‌های درمانی داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

سیطره هوش مصنوعی بر جنگ‌های آینده/ به‌کارگیری میکروپهپادهای قاتل برای عملیات‌های تروریستی


پزشکان در آینده بسیار راحت‌تر از زمان حال می‌توانند به پرونده‌های پزشکی بیماران دسترسی پیدا کرده و دیگر مدت زمان زیادی را برای جستجوی اطلاعات یک بیمار اختصاص ندهند. شرکت‌ها و استارتاپ‌های تولید کننده فناوری‌‌های در ارتباط با  حوزه‌های بهداشت و درمان می‌توانند نقشی بسیار با اهمیتی در پیشرفت سریع هوش مصنوعی داشته و با معرفی تجهیزات جدید پزشکی، درمانی قطعی برای بیماری‌های خطرناک و کشنده را معرفی کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

برگزاری کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک(۱۳ آذرماه ۱۴۰۲، فرهنگستان علوم پزشکی)

کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک دکتر خلیل علی محمدزاده دبیرعلمی کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک از برگزاری ...