خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / موتور محرکه دانشگاه برای پیشرفت، استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی است

موتور محرکه دانشگاه برای پیشرفت، استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی است

دکتر زالی: موتور محرکه دانشگاه برای پیشرفت، استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موتور محرکه و پیشران اصلی دانشگاه برای پیشرفت، استفاده از ظرفیت های نیروهای انسانی است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دکتر علیرضا زالی در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه که امروز در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه وجود عِرق سازمانی در کارکنان برای دانشگاه یک سرمایه اجتماعی و معنوی محسوب می شود، اظهار کرد: عِرق به دانشگاه و اعتلای آن بین ۱۷ هزار  پرسنل دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی موج می زند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولید کننده خدمات سلامت در کشور است، تاکید کرد: بالاترین جمعیت دریافت کننده خدمات سلامت در کشور مربوط به این دانشگاه است .

دکتر زالی با بیان اینکه هفت در صد از  جمعیت کشور از خدمات سلامت این دانشگاه استفاده می کنند ادامه داد:  ۴۱ درصد  از ساکنان استان تهران از خدمات این دانشگاه استفاده می کنند و ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار  نفر در گستره جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی قرار دارند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته از نظر اقتصادی فرهنگی ، اقلیمی و سایر شاخص ها  در بین مناطق تحت پوشش دانشگاه تفاوت های زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر دریافت خدمات، جمعیت ناهمگونی تحت  پوشش دانشگاه قرار دارند؛ برای مثال تنها در بخشی از دشت لار غربی و شرقی حدود ۵ هزار نفر خدمات بهداشتی درمانی دریافت می کنند .

دکتر زالی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد کارخانجات و مجموعه کارگری کشور در تهران هستند، درباره جمعیت دریافت کننده خدمات دانشگاه گفت: مجموعا ۴۴ درصد از کارگران سخت کوش کشور در حوزه تحت پوشش این دانشگاه فعالیت می کنند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این مسئله کار دانشگاه را درحوزه بهداشت حرفه ای سنگین می کند ادامه داد :۶ هزار شاغل در اماکن عمومی، ۸۰۰ هزار دانش آموز در قالب ۳۲۰۰ مدرسه و۴۳۰ کارخانه مواد غذایی کشور  در منطقه تحت پو شش دانشگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۱۲۲ کارخانه از این ۴۳۰ کارخانه از مدار خارج شده اند یادآور شد حدود ۱۰۸ کارگاه مواد غذایی  بزرگ  کشور نیز تحت پوشش دانشگاه قرار دارند که ۳۷ تعداد از این کارگاهها نیز به علت مشکلات اقتصادی از مدار تولید خارج شده اند .

مراجعه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه

دکتر زالی افزود: حجم تولیدات دانشگاه از بسیاری از کشورهای منطقه بیشتر است به طوریکه سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه وجود دارد .

۲۵۰ هزار بستری در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه در سال 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در مراکز درمانی دانشگاه بستری می شوند گفت : سالانه حدود ۱۸۰ عمل جراحی  در مراکز درمانی دانشگاه انجام می شود.

وی درباره ابعاد دیگر این دانشگاه توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولیدکننده محصولات دانشی و ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی در سطح کشور است و در حال حاضر حدود ۱۴۴۰ عضو هیات علمی سخت کوش و خوشنام و علاقه مند به دانشگاه در مدار این دانشگاه حضور دارند که ۱۵ درصد این تعداد  در سمت استاد تمامی هستند و حدود ۲۵ درصد از این تعداد را دانشیاران تشکیل می دهند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود : حدود شش درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه عضو هیات علمی پژوهشی هستند که این مسئله می تواند دانشگاه را در حوزه پژوهش ارتقا دهد .

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل اند گفت : در سال جدید تحصیلی حدود ۱۱۷۲ دانشجوی جدید جذب این دانشگاه شده اند .

دکتر زالی با اشاره به جایگاه ارزشمند و والای خانواده شهدا و ایثارگران یادآور شد: مجموعا امسال حدود ۲۶ درصد سهمیه به خانواده محترم ایثارگران و شهدا و ۷۴ درصد به سهمیه آزاد مناطق یک، دو و سه اختصاص داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امیدواریم  با عدالت آموزشی که دکتر نمکی پرچمدار آن در وزارت بهداشت هستند به  باز توزیع  عادلانه تر سهمیه ها کمک کنیم.

 وی  با بیان اینکه حدود ۱۷ خوابگاه در دانشگاه وجود دارد گفت: در این خوابگاهها ۱۶۲۰ دانشجوی پسر و ۱۶۱۰ دانشجوی دختر مستقر هستند که بیشترین میزان دانشجویان ساکن در خوابگاهها  در مقطع  کارشناسی تحصیل می کنند.

دکتر زالی با تاکید بر ضرورت حمایت از این دانشجویان افزود: امیدواریم کوشاتر از گذشته در تامین رفاه دانشجویان خوابگاهی عمل کنیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت افزایش شور و نشاط در بین دانشجویان تاکید کرد : در حال حاضر حدود چهار تشکل دانشجویی با سلایق مختلف سیاسی در این دانشگاه فعالیت دارند که نشان دهنده  تکثر سلایق سیاسی در دانشگاه است .

دکتر زالی با اظهار امیدواری نسبت به اندیشه ورزی و بیان آزاداته نقطه نظرات دانشجویان در قالب فعالیت این تشکل ها تصریح کرد: اگر دانشجو امروز بتواند آزادانه در محیط دانشگاه حرف بزند در آینده می تواند مدیری  بسیار جسور شود اما اگر فضای انقباضی در دانشگاه حاکم شود در آینده در سطح کشور مدیران جسور  نخواهیم داشت .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: خوشبختانه ۱۷ کانون فرهنگی دانشجویی و ۵۶ انجمن علمی نیز در دانشگاه حضور دارند که  این کانون ها و انجمن ها زیر ساخت های ایجاد یک محیط با نشاط در دانشگاه محسوب می شوند.

دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پژوهش در سالهای اخیر بسیار موفق عمل کرده است گفت : حدود ۷۱ درصد مراکز تحقیقاتی و ۵۵ شرکت دانش بنیان در دانشگاه وجود دارد و البته ظرفیت دانشگاه در این حوزه بیش از این مقدار است .

وی ادامه داد: دانشگاه پنج پژوهشکده دارد و به ازای هر عضو هیات علمی سه مقاله تولید می شودکه  البته باید برای افزایش این سرانه تلاش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میانگین اچ ایندکس جهانی دانشگاه را  ۱۱۷ عنوان کرد و گفت این عدد بسیار خوبی است اما باید برای ارتقای آن تلاش کرد.

دکتر زالی با بیان  اینکه ۷۵ بیمارستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قراردارد  یادآور شد: به غیر از ۲۰ بیمارستان آموزشی ۵۵ بیمارستان خصوصی ، خیریه و غیر دولتی در حوزه دانشگاه قرار دارد.

وی ضمن تشکر از بخش خصوصی اظهار کرد: بخش خصوصی در سالهای گذشته نجیبانه در کنار وزارت بهداشت و درمان برای حل مشکلات سلامت مردم حضور داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بخش خصوصی  هیچگاه رقیب ما محسوب نشده بلکه همیشه برای ما یک فرصت بوده است.

 وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور  گفت: این مشکلات باعث شده است بسیاری از بخش های خصوصی در شرف ورشکستگی قرار گیرند و  رسالت دانشگاه فراهم آوردن زمینه مساعد برای رشد بخش خصوصی درحوزه بهداشت و درمان است.

دکتر زالی با بیان اینکه در بین دانشگاه های علوم پزشکی بالاترین تعداد داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، افزود : همچنین بیشترین تعداد عطاری نیز تحت پوشش دانشگاه قرار دارد.و از ۵۵۰ عطاری تحت پوشش دانشگاه ۳۵۲ عطار ی فعالیت غیر رسمی دارندکه این موضوع کار را برای نظارت دشوار می کند.

 وی ادامه داد: در حوزه تولید مواد مکمل آرایشی  و بهداشتی نیز ۲۳ گروه تحت پوشش دانشگاه قرار دارند.

بیشترین میزان زمین و محصولات زراعی تهران تحت پوشش دانشگاه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره فعالیت های دانشگاه در حوزه زراعت نیز توضیح داد : با توجه به اینکه دشت ورامین ، فیروزکوه و دماوند  تحت پوشش دانشگاه قرار دارند، بیشترین میزان زمین و محصولات زراعی تهران تحت پوشش  این دانشگاه است .

 وی از تدوین برنامه جامع عملیاتی بخش های مختلف دانشگاه تا دوماه آینده خبر داد و گفت : تا دو ماه آینده از این برنامه جامع عملیاتی در حضور وزیر بهداشت رونمایی می شود.

عرق سازمانی کارکنان دانشگاه؛ سرمایه ای اجتماعی و معنوی

دکتر زالی با تاکید بر اینکه وجود عرق سازمانی در کارکنان بر ای دانشگاه یک سرمایه اجتماعی و معنوی محسوب می شود، گفت عرق به دانشگاه و اعتلای آن بین ۱۷۰۰۰ پرسنل دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی موج می زند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: موتور محرکه و پیشران اصلی دانشگاه برای پیشرفت، استفاده از ظرفیت های نیروهای انسانی است .

دکتر زالی  با بیان اینکه  در آستانه گام دوم انقلاب قرار داریم گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و آنچه که ایشان از گام دوم انقلاب ترسیم کرده اند دانشگاهها نقش اساسی در این مرحله دارند.

 وی ادامه داد: کلید واژه هایی که رهبر انقلاب در این باره به آنها اشاره کرده اند علم آموزی و پژوهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: امروز در جنگ  و قدرت نرم  دانشگاه ها پیشرو هستند و عزت و قدرت ثروت کشور از دانشگاهها سرچشمه می گیرد و همه اعضای دانشگاه باید بدانند که در ایجاد قدرت نرم بر ای کشور سهیم هستند.

دانشگاهیان؛ افسران قدرت نرم کشور

 وی یادآور شد: شما دانشجویان، اساتید و کلیه اعضای دانشگاه از افسران قدرت نرم هستید؛ البته جامعه پزشکی و در کنار ایجاد قدرت و عزت ملی سلامت را نیز برای احاد ملت تامین می کند.

دکتر زالی تصریح کرد: خوشحالم که به جامعه سفید پوشی تعلق دارم که در شهریورماه سال ۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ستوده شده است.

دانشگاه های علوم پزشکی در تلاش اند تلخکامی های تحریم را به مردم منتقل نکنند

وی با اشاره به شرایطی که تحریم برای کشور فراهم کرده است گفت : دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در کنار مشکلات متعدد اقتصادی که در گیر تمام دستگاههای اجرایی کشور  است ، در تلاشند تا تلخکامی های تحریم ها را به مردم منتقل نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جامعه پزشکی در طور ۴۱ سال پس از انقلاب سرافرازانه پیشتاز در  خود اتکایی ملی بوده است، گفت: با این وجود شرایط فعلی کشور تلاش های فرا وانی را طلب می کند.

د کتر زالی ادامه داد : امروز روز تلاش، امید و حرکت در دانشگاههاست و باید به یاد داشته باشیم هریک از ما به عنوان اعضای خانواده دانشگاه با تلاش خود به سفره دانشگاه و کشور رونق دهیم.

 وی با بیان اینکه:طراز مدیریت دانشگاه ها در سطح کشور بسیار بالاست گفت: مدیران دانشگاه های علوم پزشکی کشور امروز پیشتاز و سکاندار حرکت رو به جلوی کشور هستند و تشکر می کنم و از کسانی که در دهه ۶۰ جسورانه توانستند مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را برای حرکت در این راستا جهت دهی کنند.

برنامه های بهداشتی باید به درون خانواده ها منتقل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تا کنون برنامه های بهداشتی کشور محله محور بوده است و در فاز بعدی برنامه های بهداشتی باید درون سراها و خانواده ها منتقل شود که کاری سخت و نیازمند بحث های گسترده و پیچیده اجتماعی است.

تربیت ۵۶۰ هزار سفیر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با بیان اینکه در دانشگاه ۵۶۰ هزار سفیر سلامت تربیت شده اند و می توانند اعضای خانواده را در حوزه های بهداشتی آموزش دهند، گفت: در دوره جدید برای این کار برنامه ریزی هایی خواهد شد.

دکتر زالی اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز پتانسیل فراگیری آموزش های بهداشتی را از مجموع ۸۰۰ هزار دانش آموز دارند.

ضرورت حرکت به سمت جامعه محور شدن آموزش پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ارتقای وضعیت آموزش پزشکی کشور اظهار کرد: ما باید به سمت جامعه محور شدن آموزش پزشکی کشور حرکت کنیم، بی شک ۸۵ درصد آموزش های بالینی ما بر پایه بیمارستان است.

برنامه ریفورم؛ بستری بسیار منعطف برای تحول آموزش پزشکی

وی افزود: برنامه ریفورم آموزش پزشکی در این دانشگاه سال ۸۳ کلید زده شد است که بستری بسیار منعطف برای تحول آموزش پزشکی دارد.

دکتر زالی در ادامه این مراسم درباره مسائل مالی دانشگاه توضیح داد: سهم تخصیص یافته به دانشگاه در حوزه های بهداشت، درمان و آموزش در بودجه سنواتی سال ۹۸ حدود ۸۹۰ میلیارد تومان است و با احتساب سه درصدی که برای انتقال به استانداری از آن کسر می شود مجموعا ۸۳۰ میلیارد تومان برای دانشگاه در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تا کنون در حوزه بهداشت، درمان و آموزش ۴۲ درصد از این بودجه محقق شده است و ما ۵۶ درصد از بودجه را هنوز دریافت نکرده ایم.

طلب  ۸۷۰ میلیاردی دانشگاه از سازمان های بیمه گر

وی افزود: از سال ۹۶ تا کنون از سازمان های بیمه گر ۸۷۰ میلیارد تومان طلبکاریم که عدد قابل توجهی است یعنی طلب ما از میزان بودجه یک سال دانشگاه بیشتر است.

دکتر زالی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه ها در قدرت نرم کشور، خواستار مطالبه گری دولت برای بازپرداخت این بدهی از سازمان های بیمه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  میزان قطعی کسری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر بخواهیم سهم کارانه معوقه کارکنان دانشگاه را پرداخت کنیم نیازمند ۲۳۰ میلیارد تومان هستیم.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...