خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / گفتاری در باره بهداشت جمعیت

گفتاری در باره بهداشت جمعیت

برخی فرزند هراسی تبلیغ می‌کنند

دکتر علی محمدزاده: برخی فرزند هراسی تبلیغ می‌کنند

 

 

 

 

مدیرکارگروه تعالی و خانواده بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: گاهی دیده می‌شود برخی با ایجاد شبهه در اذهان و نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده و با توسل به برخی مشکلات و مطالب به ظاهر منطقی،در میان جوانان؛ به ویژه خانم‌ها، فرزندهراسی تبلیغ می‌کنند

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر خلیل علی محمدزاده در “همایش جمعیت و تعالی خانواده” اظهار داشت: چرا باید بعد از نزدیک به دو سال که از طرح مسئله لزوم ارتقای نرخ باروری کل در کشور می‌گذرد، هنوز قوانین لازم در مراکز مربوطه به سرانجام نرسیده و یا ابلاغ نشده است.
وی عنوان کرد: سیاست‌های کنترل جمعیت اگرچه در آغاز درست اتخاذ شد، لکن در ادامه، شاخص‌ها به درستی رصد نشد و در اثر افراط‌ها، باروری به زیر حد جایگزینی سقوط کرد و اینک از این سراشیبی بالا رفتن، به ویژه در اهتمام لازمی که کم است، قدری دشوار است.
رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جبران کاهش رشد جمعیت در ایران، نیازمند مداخله در عوامل مختلفی است که باید با تفکر، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، راه حل هریک از آنها در یک زمینه فرهنگی و حمایتی، توسط متخصصان مربوطه به خانواده‌ها پیشنهاد شود.
علی محمدزاده با بیان اینکه دولت در گذشته و برای اجرای سیاست‌های کنترلی، با تمام توان وارد عمل شد، گفت: اما در این دوره، به رغم پذیرش اصل قضیه، عزم جدی در دولتمردان و قانونگذاران برای اعطای مشوق های اقتصادی و اجتماعی لازم و به ویژه برای خانواده‌هایی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، هنوز سازمان نیافته است.
این استاد دانشگاه با رد این مسئله که وضع درآمدی بالا و یا پایین به تنهایی راه حل مشکل نیست، تصریح کرد: آنچه مشکل اصلی ما را حل می‌کند: تغییر نگرش‌ها و تحول در سبک زندگی ست و گرنه با حل معضلات مهمی مانند تورم، بیکاری و حتی رفاه عموم مردم، بازهم مسئله جلوگیری از کاهش رشد جمعیت حل نخواهد شد. البته تلاش در این زمینه‌ها امر بسیار لازمی ست.
علی محمدزاده افزود: هم اکنون آمارها بیانگر آن است که در جوامع مختلف و از جمله ایران، در سطوح تحصیلی و درآمدی بالا، تعداد فرزندان خانوارها نه تنها بیشتر نیست، بلکه کمتر از میانگین جامعه نیز است.
مدیر کارگروه تعالی و خانواده بسیج جامعه پزشکی کشور اظهار داشت: بزرگترین اشتباه ما در اجرای سیاست کنترل جمعیت این بود که چنان فرهنگی بر جامعه حاکم شد که بر خلاف اهداف برنامه، فرزند متناسب داشتن، مثلاً در حد سه و چهار فرزند، به ضد ارزش و فرزند کم داشتن، یعنی یکی و در نهایت دو فرزند، کم کم به ارزش تبدیل شد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت گفت: در الگوی ازدواج، باروری، خانواده و تربیت فرزند در اثر فاصله گرفتن تدریجی از برخی معیارهای فرهنگ اسلامی و ایرانی، تغییراتی ایجاد شده، که خود جوانان برای رفع این اشکالات، باید به صحنه آمده و خانواده‌ها، مجلس و دولت را کمک کنند.
وی افزود: البته اشتغال و تحصیلات دانشگاهی اکثریت خانم‌ها هم این زمینه را تسهیل کرده و باید در این خصوص برای ایجاد تعادل و هماهنگی بین اشتغال و تحصیل خانم‌ها و نقش و جایگاه آنها در مدیریت خانواده، شرایط مناسبی تعریف و مشوق‌ها و رویه‌هایی وضع شود.
علی محمدزاده با اشاره به این نکته که فرزندآوری از آن مقوله هایی نیست، که دیگران برای خانواده ها نسخه پیچی کنند، خاطر نشان ساخت: ورود بنده و سایر متخصصان به این صحنه و مباحث مربوط به آن، به منظور مطلع ساختن مردم، خانواده ها و مسئولین از وضعیت فعلی و نیز تشریح پی آمدها و عوارض ناگواری ست که بی توجهی به ساختار ترکیب سنی جمعیت و در نتیجه از بین رفتن نمای جوانی کشور و ظهور پیری عمومی در دهه های آتی، می تواند ایجاد نماید.
علی محمدزاده گفت: گاهی دیده می‌شود برخی، با ایجاد شبهه در اذهان و نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده و با توسل به برخی مشکلات و مطالب به ظاهر منطقی، در میان جوانان و به ویژه خانم‌ها، فرزندهراسی تبلیغ می‌کنند.
وی افزود: اگر نیاز به فرزندآوری و تربیت نسل صالح احساس نشود، ازدواج‌ها هم به تاخیر می‌افتد و یا در پایداری آنها خللل ایجاد می‌شود و به تبع آن بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز افت می‌کند و از اقتدار کشور کاسته می‌شود.
علی محمدزاده گفت: وزارت بهداشت همانطور که اخیراً نسبت به کاهش سزارین، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری، دغدغه مند شده، ضروری است که نسبت به استقرار فرهنگ جایگزین باروری و کاهش انواع سقط جنین، برنامه‌های خود را اعلام کند.
وی فرهنگ سازی سنجیده و علمی در باره ی جمعیت را وظیفه همه صاحبان خرد در تخصص‌های مختلف و به نوعی همه وزارتخانه‌ها ذکر کرد و گفت: گفتمان سازی مقدمه اقدامات بزرگ فرهنگی است و حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها باید در این خصوص پیشگام باشند، تا در جامعه سبک زندگی سالم ایرانی و اسلامی بیشتر نمود پیدا کند.
علی محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: در دوره کنترل جمعیت، در ایجاد فرهنگ تحدید نسل، همه دستگاه‌ها به وزارت بهداشت کمک کردند و اینک هم برای فرهنگ سازی، جبران برخی اشتباهات و قسمت‌های رها شده برنامه قبلی، باید فعالیت‌های در خور محسوسی صورت پذیرد.
به گزارش تسنیم، همایش “همایش جمعیت و تعالی خانواده” با همکاری بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ، موسسه تامین درمان بسیجیان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده برگزار شد که دبیری این همایش علمی، بر عهده دکتر عصمت باروتی بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

http://jamyat.farhangoelm.ir/News/42661

کد خبر تصویری: ۴۷۱۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۱۰/۲۴

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...