خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / آئین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها

آئین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها

اجرای طرح استقلال بیمارستان‌ها، اقداماتی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز از دانشگاه ندارد.

توضیحات سید حسن قاضی زاده هاشمی

تدوین آئین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها

– ما حدود ۴ سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم که بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌ای بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند.

– به تازگی آئین‌نامه‌ای مبنی بر اداره مستقل بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم به این معنا که بیمارستان‌ها زیر نظر دانشگاه‌ها هستند ولی یک هیات مدیره و مدیرعاملی آنها را اداره می‌کند که توسط رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند و تمام اختیارات مالی و پرسنلی در اختیار آنها قرار دارد، بنابراین به معنای استقلال کامل بیمارستان‌ها نیست.

– در پی تحقق این استقلال نباید دانشگاه و ستاد دانشگاه در هر کار بیمارستان‌ها دخالت کنند که برای هر اقدامی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو در هر سمتی اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، بنابراین باید در این مورد اختیار بیشتری به بیمارستان‌ها می‌دادیم که اتفاق افتاد.

– استقلال بیمارستان‌ها به معنای اداره مستقل بیمارستان‌ها و کلینیک ویژه‌ها بوده که در پی آن به پزشکان اختیار دادیم، ضمن اینکه بیمارستان‌ها در بخش تامین تجهیزات و استخدام نیرو با مشکل مواجه هستند و کمبودهایی دارند به ویژه در حوزه نیروی انسانی که دولت قادر به تامین آن نیست، بنابراین واگذاری این اختیار به بیمارستان‌ها یک نقطه بسیار مهم است.

– البته در اداره مستقل بیمارستان‌ها همه مکلف هستند که تعرفه دولتی دریافت کنند و اگر خلاف آن صورت بگیرد مجرم هستند، چرا که ما بر روند فعالیت آنها نظارت خواهیم کرد، در عین حال بیمه‌ها هم تا ۹۰ درصد فعالیت‌های آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

–  بی‌تردید دستاورد استقلال بیمارستان‌ها اختیارات موسعتر روسای آنها خواهد بود که می‌توانند برای رفع مشکلاتشان تصمیم‌گیری کنند و این در حالی است که در شرایط کنونی تنها منویات ستاد را اجرا می‌کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...