خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / مدیریت جهادی در سلامت

مدیریت جهادی در سلامت

عنوان کتاب: مدیریت جهادی در سلامت

سبب: کتاب «مدیریت جهادی در سلامت» بر آن است تا الگوی مدیریت جهادی را در سطوح مختلف مدیریت بهداشت و درمان مطرح سازد. در واقع مدیریت رده‌های مختلف در بخش بهداشت و درمان عموماً بر عهده پزشکان و سایر نیروهای بهداشتی و درمانی گذاشته می‌شود که در زمینه مدیریت تخصص لازم را ندارند و در شروع کار اجرایی، بر اساس استنباطات شخصی، هوش و ذکاوت خویش و نیز بسیاری از مواقع از طریق آزمون‌وخطا واحد تحت مسئولیت خود را اداره می‌کنند.

این کتاب تأکید می‌کند که اگر چه از بین نیروهای مختلف بهداشتی و درمانی مدیران لایق و موفقی پیدا شده‌اند ولی با توجه به ابعاد و پیچیدگی‌های وظایف مدیران و انتظاراتی که از آنان می‌رود، ضرورت دارد کلیه نیروهای بهداشتی درمانی در طول دوران تحصیل در زمینه مدیریت اطلاعات علمی مورد نیاز را کسب نمایند و سپس با حضور در شرایط واقعی مدیریت و رویارویی علمی با مسائل و مشکلات، تجربیات لازم را نیز فرا گیرند و مهارت‌های اساسی مدیریت را ارتقا بخشند. الگوها و مدل‌های مدیریتی که در کتب علمی توصیه شده است می‌توانند راهنمای ارتقای دانش مدیریتی مدیران بخش سلامت کشور باشند.

نویسندگان کتاب معتقدند، الگوی مدیریت جهادی که رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال ۱۳۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» به آن اشاره دارد، نشان‌دهنده اهمیت نوع خاصی از مدیریت در گفتمان رهبر معظم انقلاب است که شاید کمتر به آن در عملکرد مدیران سال‌های اخیر، باعث شده تا ایشان شعار یک سال را به موضوع مدیریت جهادی اختصاص دهند؛ بنابراین ضرورت دارد مدیران و کارکنان با مطالعه فرمول مدیریت جهادی و اجرای آن در سطوح مختلف سیستم بهداشت و درمان راه را برای تحقق شعار ۱۳۹۳ تسهیل نمایند.

این کتاب در سه بخش تهیه شده است. در بخش اول مدیریت و وظایف آن تشریح شده است. در بخش دوم فرهنگ و مدیریت جهادی مورد بحث قرار گرفته است و بخش سوم به معرفی خدمات سلامت می‌پردازد. در انتهای کتاب چهار پیوست مهم که مدیران و اعضاء تیم سلامت همواره با آن در ارتباط هستند به صورت کاربردی گنجانده شده است. در این کتاب با توجه به گروه هدف حتی‌الامکان از به کار بردن اصطلاحات لاتین پرهیز شده است.

دکتر خلیل علی محمدزاده در مقدمه این کتاب آورده است: «این کتاب برای تبیین مدیریت جهادی در نظام سلامت،‌ این حوزهٔ آموزشی، درمانی و خدماتی فراهم می‌آید. با توجه به جنبه‌های مختلف و مهم سلامت مانند ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و نظر به پیچیدگی‌ها و شمار فراوان برنامه‌های متضمن بهداشت و درمان در حوزهٔ تولیت سلامت، مدیریت جهادی بر این حوزه نه مختص یک سال و یک بخش، بلکه نیازمند نهادینه‌سازی این مهم در تمام بخش‌ها و تکامل و تعالی آن در همهٔ سال‌هاست.»

این کتاب توسط جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی زابل تهیه شده و دکتر محمدزاده یادآور شده است: امید آنکه تلاش‌های مفید و سازنده مدیریتی انجام‌یافته توسط همکاران علمی و اجرایی این دانشگاه که به تدوین کتاب مدیریت جهادی در سلامت انجامیده است، اقدامات علمی، سنجیده و منطقی را در جریان تأمین، حفظ و ارتقای سلامت و خدمات مربوط به آن، در عمل پایه‌گذاری و مستقر سازد و نظام سلامت ایران با برخورداری از کارایی بالا، کیفیت مناسب و توزیع عدالت در همه سطوح و نیز در تمامی استان‌ها، ضمن کسب رضایت مردم، به یکی از محبوب‌ترین نظام‌های سلامت در سطح کشورهای منطقه تبدیل شود.

کتاب «مدیریت جهادی در سلامت» را دکتر علی‌اکبر نصیری، محمد رحمت‌زائی، دکتر امید بامری، محمود فاطمی زیر نظر دکتر خلیل علی محمدزاده، تدوین و تألیف کرده‌اند.

این کتاب توسط نشر چهار درخت سال ۱۳۹۳ در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

http://sa-bab.ir

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...