خانه / اخبار / دانشگاهی / فرصت کوک چهارم

فرصت کوک چهارم

دکترخلیل علی محمدزاده ذر جمع دانشجویان دست اندرکار مراسم روز دانشجو

فرصت کوک چهارم را از دانشگاه و جامعه دریغ نکنیم.

دکترخلیل علی محمدزاده نماینده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل های دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تبریک هفته وحدت، میلاد پیامبر اعظم(ص) و تولد امام جعفر صادق علیه السلام، از حضور و مشارکت صمیمانه تشکل های دانشگاهی و به ویژه بسیج دانشجویی در برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر تشکر و قدردانی کردند.
وی گفت: ۱۶ آذر یکی از اتفاقات مهم در جنبش دانشجویی ایران است که در سال ۱۳۳۲ رخ داد و هر سال به عنوان روز دانشجو، این حرکت ضد استکباری، آزادی خواهانه و عدالت طلبانه گرامی داشته می شود. 
وی با ذکر خاطره ای از یکی از شاگردان علامه جعفری(ره) گفت: او نقل کرده، یک روز بعد از پایان کلاس شرح مثنوی، استاد علامه جعفری فرمودند: من خیلی فکر کرده ام و به این جمع بندی رسیده ام که رسالت ۱۲۴ هزار پیغمبر در یک عبارت خلاصه می‌شود و آن «کوک چهارم» است و همه شاگردان متعجب و کنجکاو شدند که «کوک چهارم» دیگر چیست!؟
وی ادامه داد: بعد علامه جعفری توضیح می‌دهند که کسی کفشش را برای تعمیر نزد کفاش می‌برد. کفاش با نگاهی می‌گوید: این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک مثلا یک تومان خرج دارد و هزینه تعمیر کفش می‌شود؛ سه تومان. مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود تا مثلا دو ساعت دیگر برگردد و  کفش تعمیر شده اش را بگیرد. کفاش دست به کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت کوک سوم و تمام …

وی اظهار داشت: اما کفاش با یک نگاه عمیق در می‌یابد، اگرچه کار تمام است ولی یک کوک دیگر اگر بزند، عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش محکمتر و با دوام تر خواهد شد. 
به فکر فرو می رود؛ از یک سو قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود، اجرت اضافه طلب کند و از سوی دیگر دو دل و مردد است که کوک چهارم را بزند یا نزند.
دکتر علی محمدزاده گفت: در واقع کقاش میان سود و اخلاق حرفه ای گیر کرده است،. یک دو راهی ساده که هرکدام را هم انتخاب کند، خلاف عقل و توجیه نیست. اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده. اما اگر بزند به رسالت ۱۲۴ هزار پیامبر عمل کرده است.
وی گفت: این خاطره را مقدمه قرار می دهم، تا برای برادران و خواهران خودم؛ نکاتی عرض کنم. برای هر کدام از ما، مخصوصا در حوزه علوم پزشکی، زندگی پر از فرصت کوک چهارم است و عزیزان، من و شما بارها در نقش و جایگاه همان کفاش‌ دو دل قرار می گیریم.
وی اظهار داشت: گاهی یک انتقاد به حق به یک مسئول که شاید زیر بار هم نرود و اخم و تخم هم بکند و مداومت بر آن، اشتباهاتی را اصلاح خواهد کرد. این را می شود همان کوک چهارم در نظر گرفت.
این استاد دانشگاه گفت: اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند، جنبش دانشجویی در جنگ نرم مثل یک افسر، و استادان دانشگاه مثل یک فرمانده وارد شوند، از زاویه دید همین کوک چهارم هم می توان به این مسئله پرداخت.
وی گفت: گاهی یک تذکر مشفقانه به یک دوست و پی گیری دلسوزانه آن، برای اینکه اثربخش واقع شود، او را از یک آسیب جدی دور خواهد کرد. اینجا کوک چهارم را دادن این تذکر ببینیم.
وی خطاب به تشکل ها تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در دانشگاه و در محیط های عمومی ترویج شود؛ «امر به معروف و نهی از منکر» است. پافشاری بر این موضوع، با رعایت اصول و قواعد آن و با زبان نرم و خوب، مانع خواهد شد که عوامل مزاحم علم و تحقیق، مسیر تعلیم و تربیت در دانشگاه را به انحراف کشانند. کوک چهارم در اینجا، پرداختن به این نوع مسائل و مصادیق است.
دکتر علی محمدزاده خاطر نشان ساخت: گاهی یک مختصر کمک مالی به کسی که نیازمند است و از ما هم چیزی نمی خواهد، در رشد و تکامل او و البته شخص ما موثر خواهد افتاد. چرا انسان مومن در کمین این فرصت ها ننشیند؟!
وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال در دور و برمان در دانشگاه، در فامیل و در جمع دوستان ممکن است چنین افرادی باشند، با کرامت و با رعایت شأن افراد و بی منت و بی تبلیغ دنبال این جور کارها باشیم. کانون های دانشجویی در این ارتباط می توانند، خلاقیت و نوآوری به خرج دهند.
وی گفت: گاهی یک برنامه مفید در دانشگاه، ولو با تعداد کم، فضای دانشگاه را منور و متحول خواهد کرد. کسی هم از ما شاید توقعی ندارد، ولی لازم است. این کار، زیبایی محیط ما را بیشتر خواهد کرد. فرهنگش را اصلاح خواهد کرد. این فرصت ها را باید مغتنم شمرد.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد و گفت: از انجام کارهای انقلابی، بسیجی و ارزشی در دانشگاه خجالت نکشیم، گاهی از عدم همکاری ها، از جوسازی ها و کنایه ها، احساس خستگی و فرسودگی نکنیم. امتی که به پیامبر اکرم(ص) گرویده است، ماموریت استقامت دارد. چارچوب های قانونی، ما را از آرمان خواهی دور نکند. هم مقررات را رعایت کنیم و هم آرمان گرا باشیم. اگر فعالیت های مان برای خدا باشد. خدا به کارهای مان برکت خواهد داد و در محیط ما سرزندگی، نشاط و اطمینان رخ خواهد نمود و سرعت پیشرفت علمی و اخلاقی افزایش خواهد یافت.
وی با گرامیداشت شهدای واقعه ۱۶ آذر، یادی هم از شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس کرد و گفت: هر بسیجی که دفترش را برای ثبت یادگاری به شهید حاج ابراهیم همت می سپرد، اغلب این حدیث نبوی را در آن می نوشت: «من کان لله کان الله له». حدیث از پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله) است که فرمودند: هر کس که از برای خدا باشد، خداوند برای اوست.
وی به ادامه این حدیث نبوی هم اشاره نمود و گفت: هر کس امر دینش را اصلاح نماید، خداوند امر دنیایش را اصلاح کند، و هر کس آنچه را میان او و خداست اصلاح نماید، خداوند آنچه را بین او و مردم است، اصلاح کند.
دکتر علی محمدزاده گفت: اگر حرکت مان، در جهت خدا باشد. دوستی مان، حرف زدن مان، سکوت کردن مان، سکون مان، عمل مان، مخالفت کردن مان، همه و همه در راه خدا باشد. آن وقت «ان تنصروا اللّه ینصرکم». لطف الهی، مدد الهی و پشتیبانی الهی هم به دنبالش خواهد آمد. راز ارتقاء و پیشرفت هم در همین است که فعالیت های خود را با محوریت خدا تنظیم کنیم.
وی در خاتمه گفت: پس لطفا فرصت کوک چهارم را از خود و اطرافیان و نیز دانشگاه و جامعه دریغ نکنیم. 

شایان ذکر است که تشکل های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دو برنامه پرشور و پربار با حضور دانشجویان، استادان و مسئولین در سالن های اجتماعات دکتر شایورد و شهید احمد رضا احدی ترتیب دادند. در این برنامه ها علاوه بر مولودی خوانی و تواشیح و سخنرانی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ریس دانشگاه علوم پزشکی و معاونین ایشان به سوالات متنوع دانشجویان در زمینه های دانشجویی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پاسخ گفتند.

http://iscanews.ir/news/882944

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...