خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / دیدگاهی که سال ۹۳ اعلام شد: طرح تحول سلامت

دیدگاهی که سال ۹۳ اعلام شد: طرح تحول سلامت

 

به گزارش قدس آنلاین دکتر خلیل علی محمدزاده تسنیم، توجه به ابعاد مختلف سلامت را از برجستگی‌های دولت یازدهم ذکر کرد و اظهار داشت: برنامه تحول سلامت در صورت تثبیت و استمرار در کاهش میزان سزارین نقش اساسی ایفا خواهد کرد.

اورژانس

وی تلاش برای اعتبار بخشی بیمارستان‌ها را از جمله برنامه‌های جامع کیفیت معرفی کرد و گفت: از ملاک‌های ضروری درجه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها برای سال ۹۳، در کنار وضعیت و عملکرد بخش اورژانس، عملکرد مناسب بیمارستا‌ن‌ها در زمینه ترویج زایمان طبیعی و کاهش روند سزارین، نیز لحاظ شده است.

علی محمدزاده با اشاره به اینکه نرخ سزارین در کشور که باید به نصف میزان فعلی تقلیل یابد، بیان کرد: بر اساس برنامه تحول سلامت، میزان مطلوب سزارین در کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد تعیین شده است.

این استاد دانشگاه میزان کاهش سزارین در هدف گذاری سال ۹۳ را، ۱۰ درصد عنوان کرد و عنوان کرد: برای متخصصان نیز الزام شده که بیش از ۵۰ درصد زایمان‌های خود را به صورت طبیعی انجام دهند.

علی محمدزاده آموزش و مشاوره صحیح، رعایت حریم خصوصی مادر باردار و فضای مناسب فیزیکی در بلوک‌های زایمان و رفتارهای خوشایند در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را در ترویج زایمان‌های طبیعی، بسیار مهم ذکر کرد و اظهار داشت: هنوز در این زمینه‌ها اشکالات فراوانی وجود دارد و اصلاحاتی باید صورت پذیرد.

وی ادامه داد: بدون تحول در آموزش دانشگاه‌ها، امید و رویکرد به ارتقاء ارائه خدمات مامایی و زایمان طبیعی کمتر است.

وی افزود: باید جایگاه ماما در کنار متخصص زنان و زایمان در قالب تیم خدمات زایمان دیده شود تا بدون هیچ نگرانی برای مادر باردار، در هر لحظه ای از فرآیند زایمان نیاز به سزارین توسط متخصص مسئول تشخیص داده شد، این کار به طور معمول پیگیری شود.

وی ترویج زایمان‌های بدون درد و زایمان‌های در آب را در ایجاد انگیزه برای مادران باردار موثر دانست و بیان داشت: برای این منظور باید مشوق‌های لازم برای متخصصان و تسهیلات مناسب برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته شود.

علی محمدزاده، گفت: در تکمیل طرح تحول نظام سلامت در زمینه کاهش سقط جنین، بازنگری در برنامه تنظیم خانواده و ارائه خدمات ناباروری نیز باید برنامه‌های مدون مشابهی تدوین و به مرحله اجرا درآید.

وی توجه به نظام ارجاع، نظام تامین مالی بیمارستان‌ها، نظام خدمات هتلینگ، بیماری‌های ویژه و خاص، پزشک مقیم، دارو و تجهیزات پزشکی، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم و پایش نظارت بر عملکرد را از جمله ویژگی‌های طرح تحول در نظام سلامت خواند و تصریح کرد: پرداختن به سلامت عمومی، تقویت بیمه‌ها برای ارائه خدمات برحسب نیاز و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در بیمارستان‌های مناطق محروم نیز از محورهای مهمی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

علی محمدزاده پایش عملکرد و نظارت در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت را به منظور تحقق این امر، ضروری دانست و گفت: در حوزه سلامت به طور عام “مدیریت بدون برنامه ریزی”، “برنامه ریزی بدون اجرای درست و نظارت همه جانبه و مداوم” و ” اجرای بدون دسترسی به منابع لازم و پایدار و نیروی انسانی ماهر” و به طور خاص “بی اعتنایی به فرهنگ سازی و ارتقای رفاه اجتماعی” و ” درمانگری صرف بدون توجه به بهداشت و آموزش، مشاوره و پیشگیری از بیماری‌ها” حکم کوبیدن آب در هاون را دارد.

وی تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات به بیمارستان‌ها و نظارت بر هزینه کرد آنها در راستای اهداف برنامه را در اجرای طرح تحول سلامت یک نیاز اساسی توصیف کرد و گفت: از این حیث کم و بیش نگرانی‌هایی هست که امید است مرتفع شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هنوز در سطح متخصصان و اقشار مختلف مردم درباره جزئیات و گاهی حتی در کلیات این برنامه، شناخت و آگاهی‌های لازم وجود ندارد، اظهار داشت: متخصصان و بیمارستان‌ها باید به مفاد این برنامه توجیه و به اجرای آن متعهد باشند و به شیوه‌های مختلف و به ویژه در مدارس، کارخانجات، ادارات و رسانه‌ها، باید موضوعات مهم برنامه در بین عموم مردم تشریح و تبیین شود.

علی محمدزاده در خاتمه خاطرنشان کرد: باید به روزی برسیم که تحول همه جانبه در بخش سلامت در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به طور یکسان اجرا شود و آثار آن در جامعه هویدا شود.

http://qudsonline.ir

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ – ۱۰:۲۵

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...