خانه / آموزشی / دلایل ریجکت شدن مقاله از نگاه الزویر

دلایل ریجکت شدن مقاله از نگاه الزویر

هشت دلیل اساسی ریجکت شدن مقاله از نگاه الزویر

ریجکت یا عدم پذیرش مقاله توسط ژورنال امری طبیعی است. دکتر پتر ثروور (Peter Thrower) به عنوان سردبیر مجله بین المللی آمریکایی کرین و استاد افتخاری علوم و مهندسی مواد در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا هشت دلیل اصلی را برای ریجکت شدن مقاله توسط ژورنال‌ها را جمع اوری نموده است که پایگاه الزویر آن را در وب سایت خود منعکس نموده است.

thrower

اما هشت دلیل اساسی ریجکت شدن مقاله از نگاه الزویر کدامند؟

۱- مقاله مشکل فنی عمده دارد.

برای مثال، مقاله‌ای که در نگاه اول اشکال یا جداول و رفرنس‌های آن ناقص باشد یا برخی از رفرنس‌ها ذکر نشده باشند به اصطلاح از سوی مجلات فست ریجکت می‌شوند. معمولاً مقالاتی که چنین مشکلاتی دارند حتی به داور مجله نیز ارجاع داده نمی‌شوند.

۲- مقاله در حیطه علاقمندی مجله (اسکوپ) قرار ندارد.

بسیاری از مولفینی که برای چاپ مقاله خود عجله دارند معمولاً قبل از بررسی کامل اسکوپ مجله مقاله را به مجله ارسال می‌نمایند و یکبار دیگر مقاله قبل از ارجاع به داوران در همان مرحله اول ریجکت می‌شود. بنابراین، اطلاع از اسکوپ و حیطه‌های علاقمندی مجله برای ارسال مقاله امری ضروری و بسیار مهم است.

۳- مقاله ناقص است.

برای مثال اینگونه مقالات عمدتاً شامل مشاهدات مولف می‌باشند بدون اینکه استنتاج علمی و دقیق از انها انجام شده باشد. به این معنی که مقاله صرفاً یک مقاله توصیفی است.

۴- مقاله دارای ایراد روش شناختی است.

منظور از ایرادات روش شناختی آن است که مولف مقاله در حین انجام مرتکب اشتباهات در انجام تحلیل داده‌ها و روش انجام پژوهش شده است. برای مثال، در یک پژوهش فرد به جای استفاده از آزمونهای آماری دقیقتر موجود، از آزمونهای آماری با ریسک بالا استفاده نموده است. و یا در مثالی دیگر، فردی که به انجام یک پژوهشی آزمایشی مبادرت کرده، در فرآیند پژوهش گروه ملاک یا مقایسه‌ ای را پیشنهاد نداده است.

Reject-Aهشت دلیل اساسی برای ریجکت شدن مقاله از نگاه الزویرrticle

۵- قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله ارتباط معناداری با سایر قسمت‌های مقاله ندارد.

معمولاً بحث و نتیجه‌گیری می‌بایست در راستای مساله یا بیان مساله مقاله باشد. به این معنا که قسمت بحث و نتیجه‌گیری مقاله می‌بایست به روشنی به سوالی که مولف در بخش بیان مساله بیان می‌دارد پاسخ دهد و توسط پژوهش‌‍‌هایی که در بیان مساله ارایه شده مقایسه شود و نکات جدید به دست آمده در این پژوهش را نمایان سازد. نگارش این قسمت از مقاله بسیار پیچیده بود و اغلب مقالات به خاطر ضعف در همین قسمت ریجکت می‌شوند.

۶- یافته‌های مقاله صرفاً تکرار یافته‌های مقالات دیگران است.

مولف باید بعد از خواندن ادبیات پژوهش و شروع به تحقیق این سوال اساسی را از خود بپرسد که مقاله‌اش در آینده چه یافته و نکات جدیدی را به جامعه علمی ارایه خواهد داد که قبلاً از سوی کسی ارایه نشده بوده است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند یکی از خطرات احتمالی عدم پذیرش مقاله را رفع کند.

۷- نگارش مقاله ضعیف است.

شما هر ایده بکر و جدیدی که داشته باشید می‌بایست آن را از طریق کلمات به صورت شفاف و بدون ابهام و پیچیدگی به خواننده خود منتقل سازید. مقاله جایی برای خودنمایی ادبیاتی و استفاده از زبان ثقیل و گنگ و بی مفهوم نیست. بهترین روش نگارش مقاله استفاده از زبان بسیار ساده، مستقیم و بدون واسطه است. همچنین ویرایش علمی مقاله نیز بسیار مهم است.

۸- مقاله خسته کننده است.

آخرین دلیل رد مقاله با دلیل شماره ۷ در ارتباط است. خسته کننده بودن موضوع می‌تواند به طولانی بودن مقاله، نوع زبان مورد استفاده، پیچیدگی‌های وحشتناک که معمولاً مقاله پر از مدل ها و شکل های درهم تنیده است و موارد دیگر اشاره دارد. واقعیت این است که لازم نیست در یک مقاله از مدل های مفهومی بسیار پیچیده که معمولاً بیش از ۵ متغیر دارند استفاده نمود. تصور اشتباهی وجود دارد که هرچه یک مقاله از مدل‌ های مفهومی با متغیرهای زیاد استفاده کند حتماً یک مقاله پیچیده و سنگینی است اما با مراجعه به دلایل اصلی ریجکت مقاله یک تعریف از این نوع مقالات به دست می آید: مقاله خسته کننده است!

لینکهای مفید زیر را نیز مطالعه کنید:

چاپ و پذیرش مقاله در مجلات علمی

پنج نکته استثنایی در ارزیابی کیفیت مقاله

کلیات مقاله نویسی

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...