دیابت و شیوه زندگی

دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه

تغذیه مناسب، ورزش و تناسب اندام نقش مهمی در کنترل دیابت دارد.

دکتر خلیل علی محمدزاده گفت:«با تغذیه مناسب و ورزش روزانه و منظم و کم کردن اضافه وزن می توان از درصد زیادی ابتلا به دیابت نوع ۲ که متداول ترین نوع دیابت است، پیشگیری و بخش مهمی از دیابت نوع ۱ را کنترل کرد.»

 

وی در سمپوزیوم تازه‌های درمان دیابت، پیشگیری در دیابت نوع دوم را بهترین راهکار دانست و گفت: «باید پیشگیری از دیابت در مواردی که خطر بالایی از ابتلا به دیابت وجود دارد مانند سن بالای ۳۵ سال، اضافه وزن، سابقه خانوادگی، کم تحرکی و پرفشاری خون به اولویت مهم زندگی برای هر فردی تبدیل شود.»

وی بابیان اینکه سن ابتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین در ایران ۱۰ تا ۱۵ سال پایین‌تر از کشورهای توسعه یافته است، اظهار کرد: «غربالگری در این بیماری به منظور تشخیص زودرس و شروع به موقع درمان بیماری اهمیت فراوانی دارد.»

وی با بیان اینکه اینکه بر اساس پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، شیوع دیابت در جهان تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر میزان کنونی خواهد رسید، گفت: «در این صورت دیابت، رتبه هفتم عامل مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص خواهد داد. دیابت یک بیماری شایع، مزمن، مادام العمر و پرهزینه بوده و بی علامتی یکی از شایع‌ترین علامت‌های بیماری دیابت نوع ۲ است. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاهی ندارند»

علی محمدزاده افزود: «ارزیابی‌ها حاکی از آن است که در بیشتر کشورها بیماری دیابت به تنهایی ۱۵ درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی را شامل می شود.»

وی گفت: «نداشتن اطلاع از این بیماری حالت بدی است، زیرا بیمار، نه تنها بیماری خود را درمان نمی‌کند بلکه شیوه زندگی و قند خون را که در دیابت باید مدیریت شود، کنترل نمی‌کند و این یعنی رفتن به سمت عوارض و پیامدهای سخت این بیماری نظیر بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، تخریب اعصاب و قطع عضو که هزینه های درمانی را در دیابت نوع اول تا ۱۲ برابر و در دیابت نوع دوم تا ۲۴ برابر افزایش می‌دهد.»

این استاد دانشگاه تدوین و تصویب سند ملی کنترل دیابت در ایران و توجه به الزامات این سند در ثبت بیماری دیابت، معاینات منظم، غربالگری و مشارکت بیمه ها را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: «اگر این برنامه‌ها به درستی اجرا و نظارت شود با افزایش هزینه – اثربخشی درمان بیماری، ایمنی و کیفیت روزهای زندگی در بیماران دیابتی نیز ارتقاء خواهد یافت.»

علی محمدزاده گسترش زندگی شهری، تغییر الگوی غذایی و چاقی، کاهش فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل و قرار گرفتن در معرض استرس و فشارهای روحی را از جمله عوامل مساعد کننده بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: «با تغذیه مناسب و ورزش روزانه و منظم و کم کردن اضافه وزن می توان از درصد زیادی ابتلاء به دیابت نوع ۲ که متداول ترین نوع دیابت است، پیشگیری و بخش مهمی از دیابت نوع ۱ را کنترل کرد.»

عضو هیات علمی دانشگاه در کنار درمان دارویی، در توضیح جزئیات عوامل موثر در پیشگیری و درمان دیابت، سلامت غذا، حجم و وعده‌های غذایی، غذاهای پرفیبر و چربی های غیراشباع و نیز ورزش روزانه به میزان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و در زمان مناسب یعنی یک تا سه ساعت بعد از غذا و کنترل قند خون قبل از شروع ورزش و همچنین تلاش برای کم کردن وزن را مورد توجه قرار داد.

وی اصلی‌ترین راه کنترل دیابت را تغییر سبک زندگی نادرست و توجه به شیوه زندگی سالم و در یک کلام مدیریت رفتار و خودمراقبتی ذکر کرد و افزود: «بخشی از این بازگشت به سبک زندگی سالم به مبارزه عملی با عوامل کم تحرکی، سوء تغذیه و استرس در زندگی مربوط می شود.» علی محمدزاده تشخیص علایم و نشانه‌های بیماری دیابت نوع ۲ را در مقایسه با علایم و نشانه های دیابت نوع ۱ را مشکل تر دانست و گفت: «بر خلاف دیابت نوع ۱ که طی چند روز تا چند هفته تشخیص داده می‌شود، دیابت نوع ۲ در مدت طولانی تر و در آزمایشات دوره‌ای تشخیص داده می‌شود، به همین دلیل با چکاپ کامل امکان تشخیص سلامتی و زودرس بسیاری از بیماریها از جمله دیابت امکان‌پذیر می‌شود.»

این سمپوزیوم یک روزه بازآموزی به همت معاونت پژوهشی بیمارستان بوعلی و با حضور پزشکان و با سخنرانی دکتر قانعی، دکتر جاهد و دکتر دستجردی و دکتر نژاددادگر و با اخذ امتیاز بازآموزی برای گروه‌های مختلف پزشکی سوم آذر در سالن اجتماعات بیمارستان بوعلی برگزار شد.

http://med.iau.ir

Logo

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...

۲ دیدگاه

  1. جناب آقای دکتر محمدزاده
    با سلام و احترام
    من تعریف کلمات استاندارد و معیار رو از وبلاگ شما برداشتم و در متن علمی خودم استفاده کردم. حالا میخوام رفرنس بدم. خواهش میکنم راهنماییم کنید. به وبلاگ که نمیتونم رفرنس بدم. تعاریف دیگری که به کار من بیاد پیدا نکردم. و همین که شما زحمت کشیدید خیلی خوب و مناسب با کار من هست. اگر ممکنه به من بگید چطور رفرنس بدم؟
    ممنون میشم اگر جواب بدید آقای دکتر. از طرف مدیر محل کارم خیلی تحت فشار هستم به خاطر همین دو کلمه.
    با سپاس فراوان

    • با سلام. مطالب مربوطه تعاریف درست و آشکار این واژه هاست و با سایر ریفرنس ها هم تفاوت چندانی ندارد. فشار مدیر مربوطه هم منطقی نیست. شما می توانید به وبلاگ و یا سایت تخصصی بنده ریفرنس بدهید. اگر ایرادی هم گرفتند. ایراد را بنویسید تا جواب روشنی داده شود. عجبا که بعضی مدیران، از مدیریت فقط فشار آوردن را بلدند نه ارائه طریق، مدیریت حل مشکل و ایجاد سازمان یاد گیرنده و یا یاد دهنده را، موفق باشید