شش سیگما

احتمالاً چیزهایی در رابطه با آموزش کمربند سپاهان در سازمان تان شنیده اید. ممکن است ابتدا این سؤال برای شما مطرح گردد که «هنرهای رزمی چه ارتباطی با شغل من دارد؟ ممکن است در ابتدا گیج شدید و از خودتان بپرسید که «این عبارت ها چه معنایی دارند؟»

چند هفته بعد، همه افراد بخش شما به جلسه مهمی دعوت می شوند، پس از نمایش یکسری اسلاید و تصویر، مدیر سازمان با اشاره به موفقیت جنرال الکتریک و موتورولا، در خصوص یکی از رقبای بزرگ سازمان سخن می گوید، در ادامه وی به بیان مثال هایی در خصوص شش سیگما و اینکه چگونه می تواند باعث صرفه جویی مالی و رضایت و خوشنودی مشتریان شود، می پردازد و سپس یکی از سخنرانان می گوید: «اگر سطح فرآیند از سه سیگما به چهار سیگما تغییر کند، می توان به یک صرفه جویی، معادل صد میلیون دلار دست یافت» .

دقیقاً شش سیگما چیست؟

شش سیگما روشی هوشمندانه و عاقلانه جهت مدیریت فعالیت های تجاری یک سازمان و یا یک بخش است. در شش سیگما اولین اصل توجه به مشتری می باشد.

سه هدف اصلی از بکارگیری شش سیگما عبارتند از:

  • افزایش رضایت مشتری
  • کاهش زمان انجام فعالیت ها
  • کاهش تعداد نقص ها

اگر چه شش سیگما فرآیندهای یک سازمان را اندازه گیری و تحلیل می کند، ولی تنها یک برنامه کیفیت نیست، بلکه برنامه ای برای فعالیتهای تجاری یک سازمان است . رسیدن به هدف شش سیگما به چیزی بیشتر از بهبودهای کوچک و افزایش سود نیاز دارد ، این رویکرد ، به کسب موفقیت های همه جانبه در سازمان نیازمند است.

چه چیز جدیدی در شش سیگما وجود دارد؟

در سال های ۱۹۸۰، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، بسیار عمومیت داشت. مدیریت کیفیت جامع نیز رویکردی برای بهبود بود، اما سرانجام در بسیاری از شرکت ها ، به  طور آهسته و بی سر و صدا به دست فراموشی سپرده شد.

سه ویژگی عمده زیر شش سیگما را از دیگر برنامه های گذشته کیفیت مجزا می سازد :

  • شش سیگما مشتری گراست و اغلب بطور آشکارا سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی دارد و همواره به سوی این بهبود حرکت می کند . (منظور از مشتریان خارجی، مشتریانی هستند که محصولات و خدمات سازمان را خریداری می کنند.)
  • پروژه های شش سیگما باعث گسترش سرمایه بالایی می شوند .
  • در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد مدیریت می شود. شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است.

شش سیگما باعث ایجاد مزایای بسیاری می گردد ، اما رسیدن به این مزایا نیازمند کار تیمی در تمام سطوح سازمان است

این مطالب را نیز ببینید!

خلاصه ای از کنفرانس مدیریت تحول در نظام سلامت

خلاصه ای از کنفرانس “مدیریت تحول در نظام سلامت” تهران؛ فرهنگستان علوم پزشکی، سالن مجمع ...