خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / مناظره تلویزیونی؛ تجمیع بیمه‌ها

مناظره تلویزیونی؛ تجمیع بیمه‌ها

در برنامه تلویزیونی مناظره که پیرامون بحث درستی یا نادرستی تجمیع بیمه‌ها برگزار شد، قاضی پور نائب رئیس فراکسیون کارگری مجلس به عنوان مخالف تجمیع بیمه‌ها و قربانی نائب رئیس فراکسیون مجلس بعنوان موافق تجمیع به مناظره پرداختند.

مجوز واردات بی‌رویه صافی دیالیز در طرح تحول سلامت

در ابتدای این مناظره، قاضی پور گفت: تجمیع بیمه‌ها به نفع کارگران کشور نیست زیرا هرگاه کارگر و کارفرما یکی شود عدم کارایی بوجود می‌آید. از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۸ بیمه ها در کشور تجمیع بود اما به دلیل نداشتن کارایی لازم، متوقف شد.

قربانی گفت: در برنامه ششم توسعه بحث تجمیع منابع بیمه‌ای را داریم، این روال تمامی کشورهای دنیا است زیرا نمی شود پول در یک سازمان و ارائه خدمت در سازمان دیگر باشد.

قاضی پور پور ادامه داد: منابع طرح تحول سلامت محدود و هزینه‌ها هنگفت بود، هم اکنون به دلیل اجرای این طرح، تولید داخلی فلج شده است و باید پرسید چرا در این طرح مجوز واردات بی رویه صافی دیالیز داده شد.

بدهی ۱۱۰ هزار میلیاردی دولت به کارگران

قاضی پور افزود : از سال ۵۴ تا ۶۸ که تجمیع بیمه ها برقرار بود تامین اجتماعی نه بیست و هفتم را که باید برای درمان کارگران هزینه می‌شد را صرف خرید امکانات کرد و هم اکنون دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به کارگران بدهکار است. تامین اجتماعی برای حقوق مستمری بگیران خود وام می‌گیرد.

قربانی گفت : برنامه ۵ و ۶ و اسناد بالادستی صراحتا بحث تجمیع منابع بیمه ای را مطرح کرده است و رئیس جمهوری به تامین اجتماعی صراحتا دستور داده است که باید نه بیست و هفتم نشان دار شود و این پول باید برای کسانی که دفترچه تامین اجتماعی (کارگران) هزینه شود. نه بیست و هفتم حق کارگران است و نباید به عنوان کسری تامین اجتماعی هزینه شود.

وی ادامه داد : وقتی ما می‌گوییم منابع بیمه ای تجمیع شوند نه اینکه این منابع در وزارت بهداشت قرار گیرند بلکه منظور این است که اختیار این منابع به ریاست جمهوری داده شود و وزارت بهداشت و وزارت رفاه بر آن نظارت کنند، این کار باعث شفافیت منابع می شود.

قربانی گفت : بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت مشکلاتی همچون گروکشی در بیمارستان ها و دزدیدن بیمار از بیمارستانهای دولتی متوقف شد.

قاضی پور در جواب قربانی گفت : با اجرای طرح تحول این امور متوقف نشد و همچنان به قوت خود باقی است و تنها از صورت آشکار خود به نهان رفته است. باید تحقیق و تفحص از طرح تحول و منابع آن انجام شود تا وضعیت شفاف شود که متاسفانه کمیسیون بهداشت به این تحقیق رای منفی داد.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...