خانه / استراتژی های توسعه ملی / کارگاه مدیریت استراتژیک

کارگاه مدیریت استراتژیک

دکتر خلیل علی‌محمدزاده در کارگاه مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک رمز مانایی و پویایی سازمان‌هاست.

دکتر خلیل علی‌محمدزاده عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع روسا و معاونین واحدهای دانشگاهی استان همدان با اظهار این مطلب که مدیریت استراتژیک یک وظیفه مهم و بلندپایه است، گفت: از ویژگی‌های این سبک مدیریتی توجه دقیق به توزیع منابع در سازمان و نگاه چند بعدی به پدیده‌های مهم در سازمان و محیط است.

وی که در کارگاه مدیریت استراتژیک سخن می‌گفت، فرایند مدیریت استراتژیک را فرایندی هماهنگ کننده بین منابع داخلی سازمان و فرصت‌های خارجی آن توصیف نمود و اظهار داشت: در صورتی که استراتژیک فکر کردن و عمل کردن به صورت یک عادت مدیریتی درآید، سازمان‌ها در مسیر تحول مستدام قرار خواهند گرفت.

وی مدیریت را محور و قطب اداره جامعه خواند و اظهار داشت: مهمترین کار در مدیریت، برنامه‌ریزی و مهمترین کار در برنامه‌ریزی، اتخاذ تصمیم است.

وی تصمیم گیری را دارای سه رکن، آگاهی از شرایط موجود و جمع آوری اطلاعات، استفاده از تجارب و وقایع گذشته و قدرت تحلیل و فهم آنها و نیز مشورت کردن به منظور روشن شدن واقعیت‌ها و کسب نظر اجماع آگاهان و دانایان در آن زمینه ذکر کرد و اعلام داشت: اگر چه ملاحظات جهانی به طور مجازی بر روی تمام تصمیمات استراتژیک اثر می‌گذارند و تجارت الکترونیک از ابزارهای حیاتی در این نوع مدیریت است، لکن محیط طبیعی، موضوع مهم استراتژیک است.

علی محمد زاده

این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که امروزه بیش از هر زمان دیگری اداره امور سازمان‌های مختلف وابسته به مدیریت استراتژیک است، گفت: تدوین استراتژی‌ها، اجرای استراتژی‌ها و ارزیابی آنها سه مرحله مهم در مدیریت استراتژیک می‌باشند.

وی منظور از اجرای استراتژی‌ها را، بسیج کارکنان و مدیران برای به عمل درآوردن استراتژی‌های تدوین شده، اعلام کرد و گفت: اجرای استراتژی‌ها مستلزم توسعه فرهنگی است که طی آن محتوی برنامه‌ها تقویت می‌گردند، ساختار اثربخش سازمانی پی‌ریزی می‌شوند، تلاش‌های بازاریابی معلوم می‌ گردند، سیستم‌های اطلاعاتی به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بودجه بندی صورت می‌گیرد و بین عملکرد سازمان و جبران خدمات کارکنان رابطه‌ای معقول برقرار می‌گردد.

وی فعالیت‌های عمده در جریان ارزیابی استراتژی‌ها را شامل بررسی عوامل داخلی و خارجی که پایه و اساس استراتژی‌های کنونی می‌باشند، محاسبه و سنجش عملکردهای واقعی و اقدامات اصلاحی، عنوان نمود و گفت: ارزیابی استراتژیک از آن رو قابل اهمیت فوق‌العاده است که هرگز موفقیت امروز سازمان، ضامن موفقیت در آینده نیست و سازمان‌هایی که مغرور و محصور وضعیت کنونی خود باشند و آینده بینی لازم را نداشته باشند، محکوم به فنا هستند.

دکتر علی محمدزاده کار اصلی مدیریت استراتژیک را در مرحله اول، نگاه به سازمان از زاویه رسالت سازمانی ذکر کرد و اظهار داشت: در همین مرحله ارزش‌های سازمان، دورنما و اهداف سازمانی نیز تدوین می‌گردند.

وی یکی از بخش‌های مهم در مرحله تدوین استراتژی‌ها را تحلیل محیطی دانست و گفت: در تحلیل محیط خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها و در تحلیل محیط داخلی، قوت‌ ها و ضعف ها در کانون توجه قرار گرفته و فهرست می‌شوند.

وی جایگاه استراتژی‌ها را در سطح پائین‌تر از سیاست‌های کلی و نیز جایگاه سیاست‌ها را در سطح پائین‌تر از استراتژی‌ها اعلام کرد و گفت: سیاست‌ها همان استراتژی‌ها هستند که در زمان معین اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر به کمک سیاست‌ها، دو مرحله تدوین و اجرای استراتژی‌ها به همدیگر پیوند می‌یابند.

وی افزود: در سطح پائین‌تر از سیاست‌ها، تاکتیک‌ها  یا راهکارها قرار دارند که روش‌های بکارگیری ابزارها تلقی می‌شوند.

وی با اظهار این نکته که مدیران اصلی استراتژیک، مدیران ارشد سازمان هستند، گفت: در سازمان‌های بزرگ و پیچیده مانند دانشگاه آزاد اسلامی، باید مدیران استراتژیک هم در بالا و هم در پائین سلسله مراتب مدیریت قرار گیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: برای آنکه فرایند اداره استراتژی به خوبی جریان پیدا کند، باید کسانی که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، همان‌ها برنامه ها را طراحی و تدوین کرده باشند.

وی با اعلام این مطلب که استراتژیست‌ها در سازمان‌ها عناوین مختلف شغلی مانند مدیرعامل و رییس هیات مدیره و … دارند، بیان داشت: روسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها به کرسی‌های استراتژیک تکیه داده‌اند و دارای سه مسئولیت اصلی، شامل ایجاد یک بستر برای تحول، ایجاد تعهد و احساس مالکیت در سازمان و نهایتاً ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری می‌باشند.

وی که در کارگاه دو روزه مدیریت استراتژیک و در جمع مدیران واحدهای دانشگاهی استان همدان، مباحث خود را با مشارکت فکری اساتید و صاحب نظران حاضر در جلسه پیش می‌برد، گفت: در سازمانی که برای تصمیم‌گیری از روش مبتنی بر مدیریت استراتژیک استفاده می‌شود، منابع سازمان یعنی منابع مالی، فیزیکی، انسانی و فن‌آوری باید برای اولویت‌هایی که به وسیله اهداف سالیانه تعیین شده‌اند، تخصیص یابند.

شایان ذکر است که در افتتاحیه این کارگاه دکتر سعید جامه بزرگی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان طی سخنان مهمی سه مولفه محدودیت منابع، فضای رقابتی و تغییرات پرشتاب شرایط محیطی را لازمه انجام مدیریت استراتژیک اظهار کرد و خاطرنشان شد: واحدهای دانشگاهی استان با رصد شرایط باید سازمان دانشگاه را در برنامه‌ریزی به سوی وضعیت مطلوب یاری نمایند.

وی اشتیاق به حضور مدیران ارشد دانشگاهها در کارگاه مدیریت استراتژیک را دلیلی بر نیاز به این رویکرد و نگاه متعالی برای شناسایی مشکلات و رفع آنها دانست و گفت: ما در تدوین برنامه‌ریزی‌ها و اجرا و ارزیابی آنها به این روش اندیشه ورزانه، منعطف، خلاق و ساختارمند مدیریتی نیازمندیم و باید این را به مرور به سبک مدیریتی خود تبدیل کنیم.

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ – ۱۵:۲۶

http://www.ana.ir

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...

۲ دیدگاه

  1. عباسعلی تقی زاده

    خوش به حال روسا و مدیران دانشگاه همدان که از محضر دکتر علی محمدزاده فیض بردند. آقای دکتر با بیان شیوا و روان و با پرهیز از بکاربردن اصطلاحات زمخت لاتین به شیرینی حق مطلب را در خصوص مدیریت استراتژیک ادا کرده اند و حاضران را به فیض کامل رسانده اند. مطالب ارائه شده توسط استاد کاملا روان و ساده و قابل فهم بود.