خانه / استراتژی های توسعه ملی / استراتژی جهانی سلامت و سالمندی

استراتژی جهانی سلامت و سالمندی

استراتژی جهانی سلامت و سالمندی، با چشم اندازی پنج ساله، تدوین شده تا به افزایش توانمندی های فردی و حمایت گسترده از سلامتِ سالمندی در جوامع بشری، کمک کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از بانک جهانی، جمعیت جهان به سرعت درحال پیرشدن است و سرعت این تغییرات در کشورهایی با درآمد کم و متوسط بیشتر است؛ براین اساس، مجمع بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی استراتژی ها و برنامه عمل جهانی در زمینه سلامت و سلامندی را ارائه کرد که پس از بررسی در هیات اجرایی، در مِی (اردیبهشت) ۲۰۱۶ میلادی و در شصت و نهمین مجمع بهداشت جهانی به تصویب رسید.
استراتژی جهانی سلامت و سالمندی، چارچوب مناسبی برای کشورهای مختلف درنظر گرفته است. برای دستیابی به چشم انداز مطلوب و حرکت به سوی یک زندگی سالم و طولانی، سازمان بهداشت جهانی در سال های اخیر، تلاش های فروان و شایسته ای انجام داده است.
استراتژی جهانی سلامت و سالمندی، با چشم اندازی پنج ساله برای سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، تدوین شده است که توجه به حداکثر توانایی های عملکردی هر فرد در مدت زمان مورد نظر و حمایت گسترده از سلامتِ سالمندی پس از آن و در فاصله زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی از جمله اهداف کلان آن است.
این استراتژی بر تامین پنج هدف استراتژیک شامل متعهد بودن به اقدامات سلامت سالمندی در هرکشور، ایجاد محیط های دوستدار سالمندان، همسویی سیستم های بهداشتی با نیازهای سالمندان، توسعه سیستم های پایدار مانند موسسات، انجمن ها و نهادهای مختلف برای ارائه مراقبت های طولانی مدت و افزایش رسیدگی به سلامت سالمندان، نیز تاکید دارد.
رعایت بهداشت عمومی همه جانبه در سلامت سالمندان بسیار ضروری است. اگرچه شکاف علمی گسترده ای در سراسر جهان وجود دارد، اما شواهد کلی برای عملیاتی کردن این استراتژی، حاکی از آن است که هر کشوری می تواند با درنظر گرفتن شرایط موجود، این استراتژی را اجرایی کرده و در گسترش آن تلاش کند.
پیری جمعیت در جوامع بشری، نشان دهنده آن است که نظام سلامت نیازمند یک تحول اساسی است و همواره باید برسلامت و عملکرد سالمندان نظارت داشت. همچنین باید تاکید شود که استراتژی سلامت و سالمندی، باید در جامعه گسترش یابد.
حمایت های دولت ها در عملیاتی کردن این گونه استراتژی های کلان نقش بسزایی دارد. بنابراین، باید تغییرات اساسی در جوامع، نسبت به مسأله سالمندی صورت گیرد. اگرچه تمامی این اقدامات نیازمند تأمین منابع و سرمایه گذاری برای آینده است تا سالمندان بتوانند در آینده، زندگی آسوده تری داشته باشند.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد

این مطالب را نیز ببینید!

ریفرنس ها و سرفصل های ترم تحصیلی(درس استراتژی های توسعه ملی)

                              ...