خانه / آموزشی / همایش سبک زندگی

همایش سبک زندگی

دکترخلیل علی محمدزاده

بدون توجه به ابعاد مختلف سبک زندگی، پیشرفت واقعی حاصل نخواهد شد.

دکترخلیل علی محمدزاده عضو هیات علمی دانشگاه در جمع دانشجویان علوم پزشکی و در همایش سبک زندگی، به تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری در باره سبک زندگی و رابطه آن با تمدن نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: سبک زندگی نشان دهنده نگرش ها، روش زندگی، ارزش ها یا جهان بینی افراد یک جامعه است که در هویت فردی و جمعی آن ها طنین انداز می شود.
وی همه جنبه های یک شیوه زندگی را در نهایت داوطلبانه خواند و گفت: یکی از ابعاد مهم پیشرفت در کشور به سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه درست زندگی کردن مربوط می شود که در واقع بخش نرم افزاری پیشرفت همه جانبه تلقی می شود.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی و در دهه های اخیر در بخش سخت افزاری مانند امور علمی، نظامی و صنعتی تا حدود زیادی پیشرفت داشیم، گفت: لکن در بخش نرم افزاری، مشکلات فراوانی وجود دارد که اگر به آن ها پرداخته نشود و اصلاحات لازم صورت نگیرد، اصل پیشرفت پایدار را دچار اشکال و کاستی خواهد نمود.
وی با ذکر مثال هایی از بخش نرم افزاری پیشرفت مانند رفتار درست فردی، اجتماعی و سازمانی، وجدان کاری، نظم و انضباط، تولید کیفی، تمرکز بر کار مفید، مسئولیت پذیری، ترجیح منفعت جمعی بر منافع فردی، از دانشجویان خواست که با مثال های دیگری او را یاری کنند و آن ها نیز موارد دیگری چون روابط خویشاوندی و رابطه با دیگران، الگوی معماری، نحوه لباس پوشیدن، درستکاری، صداقت، شفافیت و قانون گرایی را مطرح کردند.
وی در ادامه افزود: همه این موارد و هر چیزی دیگری که در متن زندگی ما هست از تفریحات و سرگرمی ها تا نوع غذاهایی که مصرف می کنیم، و از نحوه رانندگی در خیابان تا سلیقه و طراحی داخل خانه و حقوق خانواده و ده ها مورد دیگر، بخش نرم افزاری پیشرفت همه جانبه را تشکیل می دهد.
دکتر علی محمدزاده از کانون ها و تشکل های دانشجویی و  دانشجویان علاقمند به کار فرهنگی در دانشگاه خواست که در هر کدام از موضوعات ذکر شده، وارد مطالعه شوند و آسیب پذیری کنند، نقص ها را پیدا کنند و با تمرکز بر قوت ها و توانمندی های درونی، از خود و جامعه رفع تهدید کنند.
وی افزود: بدون حضور قاطبه دانشجویان و بدون استفاده از مشارکت فکری جوانان و تجارب نخبگان دانشگاهی نمی توان در مقابله با آسیب های اجتماعی که نرم افزار پیشرفت جامعه را هدف تهاجم خود قرار داده است، موثر واقع شد.
وی با ذکر این نکته که ما برای تدوین سبک زندگی سالم، نیاز به تحول در فرهنگ زندگی داریم، گفت: ما یک کشور اسلامی هستیم. مردم مسلمانی داریم. بنابر این باید تلاش کنیم، فرهنگ زندگی بر اساس دیدگاه اسلامی تنظیم شود. در رابطه با همه محورهایی که اشاره شد، در تعالیم و منابع دینی ما نکات مهمی وجود دارد، اینها در مدل ها، سیستم ها و رفتارهای فردی و جمعی ما باید تعبیه شود. جنبش های دانشجویی می توانند در این خصوص نقش ایفا کند.
وی با اظهار این مطلب که اگر در تهیه، استقرار و هماهنگی بخش نرم افزاری پیشرفت، کم کاری، سهل اندیشی و مسئولیت گریزی کنیم، ترویج تقلید و عمل بر مبنای فرهنگ های وارداتی و یا خرده فرهنگ ها، در بهترین حالت ممکن که ابزارها و لوازم زندگی ما نیز مهیا باشد، تنها ما را به پیشرفت ظاهری خواهد رساند، بیان داشت: در صورتی که ریشه های یک جامعه بر اساس فرهنگ زندگی برخاسته از ایدئولوژی مورد قبول خودش تقویت نشود، همواره ضررهای ناشی از فرهنگ های مهاجم، آن را از مسیر پیشرفت واقعی دور خواهد ساخت.

وی توجه به معنویت، اخلاق حرفه ای و حقوق بیمار به ویژه در علوم پزشکی را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: متاسفانه گاهی هدف از ورود به برخی رشته ها از جمله پزشکی، صرفا کسب ثروت و پول است، در حالی که پزشکی، حرفه مقدس و پرزحمتی است و نباید با چنین دیدگاه ضعیف و سهله ای، مراتب کمالی و تعالی آن در ساختن سبک زندگی سالم ضایع شود.
وی اضافه کرد: سبک زندگی درست و بر مبنای ارزش های انسانی در حوزه پزشکی اقتضاء می کند که پزشک برای برآوردن نیازها و بر طبق مقررات حرفه ای و با رعایت شرافت کاری و  با خدمات کیفی وظایف خود را به انجام رساند.
این استاد دانشگاه، بهره مندی از ابزار هنر و وجود هنرمندان پویا و مردمی را در ساخت فرهنگ زندگی موثر خواند و گفت: ایجاد الگوهای اصیل که در عین حال از زیبایی ها و جذابیت های لازم برخوردار می باشند، تمسک به این فرهنگ و به تبع آن سبک زندگی تمدن ساز را سرعت و غنای بیشتری خواهد بخشید.
دکتر علی محمدزاده در جمع بندی گفت: اگر هدف از زندگی، درست تفسیر شود، قسمت های گوناگون سبک زندگی نیز به آسانی و دقیق تدوین خواهد شد و در سایه گرایش و عمل به آن، زندگی فردی و اجتماعی از نظر مادی و معنوی متحول گردیده و بسیاری از آلودگی ها را از ما زدوده و سعادت دنیوی و اخروی را نصیب ما خواهد  نمود و آن روزگار، دوره ای است که مردم دنیا به تمدن نوین و پیشرفته اسلامی ما سخت دلبستگی نشان خواهند داد.
شایان ذکر است همایش سبک زندگی، به کوشش کانون دانشجویی سبا و با مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، در سالن مرکز توسعه آموزش این دانشگاه برگزار شد.

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...