خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / سمپوزیوم تازه های درمانی دیابت

سمپوزیوم تازه های درمانی دیابت

سبک زندگی سالم از نظر تغذیه، ورزش و تناسب اندام در کنترل بیماری دیابت نقش درجه اول دارد.
دکتر خلیل علی‌محمدزاده
دکترخلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران طی سخنانی در سمپوزیوم تازه های درمان دیابت با تبریک هفته مبارک بسیج و گرامیداشت نام و یاد و خاطره امام راحل، شهدا و رزمندگان دفاع مقدس، پیشگیری در دیابت نوع دوم را بهترین راهکار خواند و گفت: در مواردی که خطر بالایی از ابتلا به دیابت وجود دارد مانند سن بالای ۳۵ سال، اضافه وزن، سابقه خانوادگی، عدم تحرک بالا و پرفشاری خون، باید پیشگیری از دیابت به اولویت مهم زندگی برای هر فردی تبدیل شود.
وی سن ابتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین را در ایران ۱۰ تا ۱۵ سال پایین تر از کشورهای توسعه یافته خواند و اظهار داشت: غربالگری در این بیماری به منظور تشخیص زودرس و شروع به موقع درمان بیماری اهمیت فراوانی دارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، شیوع دیابت در جهان تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر میزان کنونی خواهد رسید، اعلام کرد: در این صورت دیابت، رتبه هفتم عامل مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص خواهد داد.
این استاد دانشگاه دیابت را یک بیماری شایع، مزمن، مادام العمر و پرهزینه توصیف کرد و بی علامتی را یکی از شایع ترین علامت های بیماری دیابت نوع ۲ عنوان نمود و خاطر نشان شد: ارزیابی ها حاکی از آنست که در اغلب کشورها بیماری دیابت به تنهایی ۱۵ درصد هزینه های بهداشتی و درمانی را شامل می شود.
وی با ذکر این مطلب که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاهی ندارند، گفت: عدم اطلاع از این بیماری، حالت بدی است، زیرا بیمار، نه تنها بیماری خود را درمان نمی کند، بلکه شیوه زندگی و قند خون را که در دیابت باید مدیریت شود، کنترل نمی کند و این یعنی رفتن به سمت عوارض و پیامدهای سخت این بیماری نظیر بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، تخریب اعصاب و قطع عضو که هزینه های درمانی را در دیابت نوع اول تا ۱۲ برابر و در دیابت نوع دوم تا ۲۴ برابر افزایش می دهد.
دکتر علی محمدزاده تدوین و تصویب سند ملی کنترل دیابت در ایران و توجه به الزامات این سند در ثبت بیماری دیابت، معاینات منظم، غربالگری و مشارکت بیمه ها را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: اگر این برنامه ها به درستی اجرا و نظارت شود ضمن افزایش هزینه – اثربخشی درمان بیماری، ایمنی و کیفیت روزهای زندگی در بیماران دیابتی نیز ارتقاء خواهد یافت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گسترش زندگی شهری، تغییر الگوی غذایی و چاقی،کاهش فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل و قرار گرفتن در معرض استرس و فشارهای روحی را از جمله عوامل مساعد کننده بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: با تغذیه مناسب و ورزش روزانه و منظم و کم کردن اضافه وزن می توان از درصد زیادی ابتلاء به دیابت نوع ۲ که متداول ترین نوع دیابت است، پیشگیری کرد و بخش مهمی از دیابت نوع ۱ را کنترل نمود.
عضو هیات علمی دانشگاه در کنار درمان دارویی، در توضیح جزئیات عوامل موثر در پیشگیری و درمان دیابت، سلامت غذا، حجم و وعده های غذایی، غذاهای پرفیبر و چربی های غیراشباع و نیز ورزش روزانه به میزان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و در زمان مناسب یعنی یک تا سه ساعت بعد از غذا و کنترل قند خون قبل از شروع ورزش و همچنین تلاش برای کم کردن وزن را مورد توجه قرار داد.
وی اصلی ترین راه کنترل دیابت را تغییر سبک زندگی نادرست و توجه به شیوه زندگی سالم و در یک کلام مدیریت رفتار و خود مراقبتی ذکر کرد و افزود: بخشی از این بازگشت به سبک زندگی سالم به مبارزه عملی با عوامل کم تحرکی، سوء تغذیه و استرس در زندگی مربوط می شود.
دکتر علی محمدزاده تشخیص علایم و نشانه های بیماری دیابت نوع ۲ را در مقایسه با علایم و نشانه های دیابت نوع ۱ را مشکل تر ذکر کرد و گفت: معمولا بر خلاف دیابت نوع ۱ که طی چند روز تا چند هفته تشخیص داده می شود، دیابت نوع ۲ در مدت طولانی تر و در آزمایشات دوره ای تشخیص داده می شود، به همین دلیل با چکاپ کامل امکان تشخیص سلامتی و زودرس بسیاری از بیماریها از جمله دیابت امکان پذیر می گردد.
شایان ذکر است که این سمپوزیوم یک روزه بازآموزی به همت معاونت پژوهشی بیمارستان بوعلی و با حضور پزشکان و با سخنرانی دکتر قانعی، دکتر جاهد و دکتر دستجردی، دکتر نژاددادگر و دکتر ادهمی و با اخذ امتیاز بازآموزی برای گروه های مختلف پزشکی در سوم آذر ماه در سالن اجتماعات بیمارستان بوعلی برگزار شد.
 http://www.ana.ir/news/163115

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...