خانه / آموزشی / نشستی با کادر مدیریتی، درمانی و آموزشی بیمارستان امیرالمومنین

نشستی با کادر مدیریتی، درمانی و آموزشی بیمارستان امیرالمومنین

دکترخلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه، ضمن بازدید از بخش های مختلف بیمارستان آموزشی امیرالمومنین وابسته به این دانشگاه، با دانشجویان، اساتید و روسای بخش های بیمارستانی در رابطه با مسائل مختلف آموزشی، درمانی و دانشگاهی گفتگو کردند.

img_20160911_222402

در این دیدار که دکتر حسن افتخار اردبیلی معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، دکتر یوسف پورخوشبخت قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر شبنم موثقی رییس دانشکده پزشکی و معاونین ایشان نیز حضور داشتند، بین اساتید و مدیران دانشگاه در زمینه های مختلف مطالب خوبی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر فرهاد سرابندی رییس بیمارستان امیرالمومنین که در این دیدار ۵ ساعته حضور داشت در هر مورد اطلاعات لازم را ارائه و اقدامات انجام گرفته در طی سه سال اخیر را گام موثری در تعالی خدمات بیمارستانی برشمرد.

در این برنامه بخش دیالیز، داخلی، جراحی، اورژانس، پایگاه تحقیقات بالینی بیمارستان، کتابخانه، فعالیت های مربوط به مهارت های بالینی و EDO و نیز پاویون اساتید و دانشجویان مورد بازدید قرار گرفت که در مجموع ارباب رجوع، اساتید و دانشجویان از تغییرات اعمال شده در بیمارستان و نحوه رسیدگی ها رضایت داشتند.

در این نشست صمیمانه دکتر نوری متخصص ارولوژی و رییس اتاق عمل بیمارستان، دکتر شریعتی متخصص گوش و حلق و بینی، دکتر درویش متخصص بیهوشی، دکتر محمدی متخصص قلب و عروق، دکتر بیراموند متخصص روماتولوژی ، دکتر ترجمان متخصص پزشکی اجتماعی ، دکتر ولی پور متخصص ارولوژی، دکتر فرهودی متخصص عفونی ، دکتر رستگار مقدم متخصص گوارش، دکتر نبوی متخصص  اطفال، دکتر عسگر زاده متخصص  طب اورژانس، دکتر شریفی آناتومیست، دکتر پاشا متخصص نفرولوژی و دکتر ربیعی معاونت منابع و توسعه بیمارستان دیدگاه های خود را در باره مسائل آموزشی، پژوهشی و درمانی مطرح و توضیحات لازم را ارائه نمودند.

img_20160911_222409

دکتر سرابندی رییس بیمارستان امیرالمومنین درصد اشغال تخت بیمارستان را نزدیک به ۵۵ درصد و متوسط زمان اقامت بیمار در بیمارستان را ۲٫۹ روز اعلام کرد و اظهار داشت: اورژانس این بیمارستان، از اورژانس های پرکار منطقه است و نیازمند توسعه و تقویت بیشتری است.

دکتر افتخار اردبیلی معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در این دیدار برقراری ارتباطات اثربخش با اساتید و دانشجویان و توجه به نیازهای آنان و نگاه یکپارچه به آموزش و پژوهش را در فعالیت های دانشگاهی مورد تاکید قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نظر داریم در جهت افزایش کیفیت پایان نامه های دانشجویی، آموزش های لازم را در قالب تدارک کارگاه ها و تهیه ابزارها و امکانات لازم توسعه دهیم.

وی در زمینه ارتقاء رتبه اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: در این مسئله، در ارتباط با معاونت آموزشی دانشگاه و هماهنگ با این حوزه به دنبال سرعت بخشیدن به اقدامات ساختاری و اجرائیات مربوطه هستیم، لکن خود اساتید هم با آگاهی از بخشنامه ها در رابطه با تولید علم، مقاله و طرح های پژوهشی، باید اقدامات مناسبی را انجام دهند.

دکتر موثقی رییس دانشکده پزشکی نیز در این نشست لزوم تعامل با بیمارستان ها و مدیران گروه های تخصصی را مورد اشاره قرار داد و در پاسخ به برخی نظرات اساتید، از سازماندهی عناوین پژوهشی و توزیع متناسب دانشجویان در بخش های مختلف و تقویت EDO سخن گفت و خاطر نشان شد: حرکت ما در دوره جدید و در ارتقای آموزش و پژوهش دانشگاه، نظام مند و هدفمند خواهد بود.

دکترخلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، پزشکان و مدیران بیمارستان امیرالمومنین، از خدمات مجموعه کادر این بیمارستان قدردانی کرده و اظهار داشت: مایه خوشحالی ست که در فاصله دیدار سه ماه قبل با این دیدار، همگی ما احساس کردیم که بخشی از درخواست های قبلی مورد عنایت قرار گرفته و رضایتمندی دانشجویان و اساتید بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان امیرالمومنین در کنار آموزش و تربیت کادر بهداشتی و درمانی برای کشور، به منطقه جنوب تهران خدمات شایان توجهی ارائه می دهد گفت: بخش های دیالیز و اورژانس این بیمارستان، خدمات خوبی را ارائه می دهد و در این دیدار و گفت و گو با مراجعان، این موضوع کاملا آشکار بود و بیماران و همراهان آن ها ابراز رضایت داشتند.

وی نگاه فنی و تخصصی دکتر حمید میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل و مشکلات دانشگاه و به ویژه در حوزه پزشکی را یادآور شد و گفت: هم اکنون حوزه علوم پزشکی با تلاش چشمگیر چهره های ماندگاری چون دکتر طباطبایی و حمایت هایی که معاونت علوم پزشکی دانشگاه دارند، در مسیر ارتقاء کیفیت گام بر می دارد.

وی حرکت در مسیر کیفیت را، بی پایان توصیف کرد و افزود: توجه به فرایندهای مختلف و اصلاح تک تک این فرایندها، تقویت عملکرد پرسنل و نیروهای متخصص و تهیه امکانات و ابزارهای لازم برای کار، بررسی نیازهای جدید و تعریف و ارائه خدمات انحصاری برای رفع مشکلات مردم در بیمارستان ها را در پیمودن مراحل مختلف ارتقاء کیفیت امری لازم و مهم است.

وی بیمارستان های مقبول در عصر حاضر را بیمارستان های ارتقاء دهنده سلامت توصیف کرد و بیان داشت: در این بیمارستان ها، هدف صرفا تشخیص و درمان نیست، بلکه این بیمارستان ها در آموزش، بهداشت و ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها نیز کار می کنند و برای استقرار این نوع بیمارستان ها، باید سازمان و سبک کاری بیمارستان ها تا حدودی تغییر کنند،

وی مهمترین هدف بیمارستان های ارتقاء دهنده سلامت را، افزایش کیفیت روزهای زندگی خواند و گفت: افزایش تخت‌های بستری و بالا بردن ضریب اشغال تخت فقط در حد رفع نیاز موضوعیت دارد و هنر این است که با آموزش و تغییر در سبک زندگی و مهارت افزایی، مردم را از بیماری ها و بستری شدن های بیش از حد نجات دهیم.

وی در ادامه گفت: بنابر این هدف این است که آدم‌های سالم، چرخ‌های توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور را بچرخانند. نه اینکه آنقدر مریض تولید شود که صرفا اقتصاد بیمارستان بچرخد.

دکتر علی محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود، زمینه های پذیرش دانشجو در تخصص های اطفال و طب اورژانس را در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران را مهیاتر از قبل ذکر کرد و گفت: در این رابطه اقدامات لازم از سوی دانشگاه صورت گرفته و در مراحل نهایی بررسی های گروه تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داریم و در هر حال رعایت استانداردها و انجام اصلاحات لازم تا هر میزان که نیاز باشد، در دستور کارمان قرار دارد و حساسیت های حوزه سلامت را در این خصوص کاملا درک می کنیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات زیربنایی در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در حوزه آموزش، به سازماندهی هرم اعضای هیات علمی و ممیزی رشته ها اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم پزشکی، توسعه کمی بدون وجود استانداردها و ارتقای کیفی مدنظر نیست و افزایش تعداد هیئت علمی نیز متناسب با نیازها و آینده بینی، پیش می رود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، با تقدیر از همکاری اساتید دانشگاه در اجابت دعوت این معاونت در ورود به سامانه امور هیات علمی و اقدام برای اخذ کد شناسه تدریس گفت: در فاصله یک هفته اخیر، تعداد اعضای هیات علمی واحد پزشکی درخواست کننده کد شناسه تدریس از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده و در بیمارستان امیرالمومنین تمام اعضای هیات علمی اقدام لازم را داشته اند و امید می رود که ۳۰ درصد باقیمانده نیز طی هفته جاری به این کار مبادرت کنند.

وی سازماندهی تمام مدرسان مدعو برای تدریس در واحدهای دانشگاهی را از جمله اهداف کد شناسه تدریس ذکر کرد و گفت: در بکارگیری اساتید حق التدریس به سرعت به سمت بهره مندی از اعضای هیات علمی داوطلب سایر واحدهای دانشگاهی و نیز دانشگاه ها و همچنین دارندگان مدارک تخصصی و دکترای تخصصی حرکت می کنیم.

وی افزود: احراز صلاحیت های عمومی و علمی برای حق التدریس های غیر هیئت علمی نیز برابر ساز و کار تعیین شده در این سامانه، باید پی گیری شود.

دکتر علی محمدزاده در این نشست، دکتر فرهودی رییس بخش عفونی بیمارستان امیرالمومنین را به صورت ویژه مورد خطاب قرار داد و از اساتید این بخش تشکر کرد و گفت: وقتی از دانشجویان دوره های مختلف پزشکی در رابطه با بابرنامه ترین و آموزشی ترین بخش بیمارستان سوال کردم، دانشجویان ضمن تشکر از زحمات همه بخش ها و راهنمایی اساتید در این بیمارستان، همگی متفق القول بودند که در بخش عفونی بیمارستان امیرالمومنین، یادگیری بیشتری داشته اند.

وی با اشاره به شکل گیری کمیته های اعتباربخشی آموزشی، برنامه اعتباربخشی را از اهم برنامه های حوزه آموزشی و درمانی ذکر کرد و گفت: در ترکیب این کمیته ها تمام تخصص ها و عناصر لازم دیده شده و امیدواریم بتوانیم با این برنامه ها و سایر اقدامات تکمیلی، در تحول آموزش در دانشگاه، قدم های سریع و موثری برداریم.

img_20160911_222405

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران با تقدیر از تلاش های ریاست بیمارستان امیرالمومنین و همکاران ایشان اظهار داشت: مدیریت دارای وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل و نقش های چندگانه ای است و مدیر نیازمند بینش صحیح، شناخت منابع و فرایندها و عزم و اراده راسخ برای پی گیری و حل مشکلات است و خوشبختانه دکتر سرابندی این چارچوب و مدیریت پیچده در سازمان بیمارستان را به خوبی می شناسد و به وظایف و نقش های خود در این سازمان واقف است.

وی در خاتمه گفت: نقطه نظرات شما را با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در میان خواهم گذاشت و پشتیبانی و مساعدت یکایک ایشان و  ریاست دانشگاه را برای عملیاتی ساختن آن ها بکار خواهم گرفت.

این مطالب را نیز ببینید!

پیام مدیرگروه تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

پیام مدیرگروه تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران؛ مهر ...