خانه / آموزشی / سواد اطلاعاتی

سواد اطلاعاتی

دکترخلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران
بدون سواد اطلاعاتی
به سمت دنیایی حرکت می کنیم که دیگر وجود ندارد،

دکترخلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، در افتتاحیه نشست ضیافت اندیشه که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد پزشکی و با حضور استادان و در سه سطح اندیشه سیاسی دو، سه و چهار و از امروز به مدت سه هفته برگزار می شود،  دانشگاه را در تحولات حال و  آینده نقش آفرین خواند و گفت: دانشگاه ها در تمام دنیا مبداء پیشرفت و توسعه محسوب می شوند چرا که مهمترین سرمایه های جوامع که نیروی انسانی هستند، برای آموزش و تربیت به دانشگاه ها سپرده می شوند.

وی با اشاره به رسالت دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه محل “علم و تحقیق” و “آرمان گرایی و آرمان خواهی” است و دانشگاهی که بتواند این دو جریان را مرتبط با هم و به موازات هم در عرصه های ملی و بین المللی پیش ببرد، دانشگاهی فعال، سازنده و سرنوشت ساز است.

وی چنین انتظاراتی از دانشگاه را به سه دلیل عمده ذکر کرد و گفت: این سه عامل عبارتند از؛ وجود اساتید متعهد، باتجربه و مطابق با تحولات دنیای حاضر و وجود جوانانی که از ضمیر  پاک و روحیه پرتلاش و آرمانی برخوردارند و نیز محیط زنده، پویا و بالنده دانشگاه که زمینه ساز آن تعامل دو عنصر قبلی با ویژگی های واقعی است.

دکترعلی محمدزاده، دانشگاه های فعلی را در داخل و خارج کشور، دانشگاه های رقابتی توصیف کرد و گفت: باید ببینیم در این رقابت و در زمینه های مختلف آن، دانشگاه ما در کجا قرار گرفته و چه مسیری را دنبال می کند.

وی افزود: با توجه به شاخص هایی که در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، برای ارتقای علمی و فرهنگی اساتید تعریف شده است، امیدواریم اساتید و دانشجویان در حیطه علوم پزشکی نیز به جهش های قابل توجهی دست یابند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، جایگاه ایران در عرصه های علمی و فن آوری را به رغم سرعت بالایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته، همچنان عقب تر از تحولات دنیای امروز خواند و گفت: همه ما باید در مسیر جبران این عقب ماندگی، توانمندی های لازم را پیدا کرده و سهم خود را ادا کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ضرورت دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهان گفت: این مسئله به ویژه در حوزه  پزشکی دست یافتنی است و باید حرکت ما در به وجود آوردن شرایط، مقدمات و زمینه ها این امر مهم مشهود باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: خوشبختانه این اهداف در نقشه جامع علمی کشور تعیین شده و دانشگاه ما هم باید جایگاه خود را در این هدف گذاری بشناسد و به آن برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماهیت سواد در عصر کنونی و ضرورت برخورداری از قدرت تحلیل در دانشگاه و جامعه پرداخت و گفت: تعریف سواد امروزه مرتبا در حال تغییر و تکمیل است و هر گونه کندی و یا توقف در این مسیر به این معنی است که ما سهمی از آینده برای خود نمی خواهیم.

وی گفت: اینترنت و دیگر اشکال آی تی، ماهیت سواد را متحول کرده، بنابر این حتی اخذ مدرک دانشگاهی دال بر باسواد بودن فرد نیست بلکه در ویژگی های فرد باسواد، در کنار سواد ذهنی، سواد رسانه ای، سواد رایانه ای، سواد فنآوری، سواد ارتباطی، سواد مهارتی و سواد عاطفی نیز وارد شده است.

وی با یادآوری تعریفی که تافلر از بی سوادان در قرن بیست و یکم دارد، گفت: بی سوادان این قرن کسانی نیستند که نمی توانند بنویسند و یا بخوانند، بلکه کسانی هستند که نمی توانند یاد بگیرند و بازآموزی کنند.

وی سواد اطلاعاتی را کلید اصلی یادگیری ذکر کرد و گفت: سواد اطلاعاتی نه مختص قشر خاصی است و نه به زمان خاصی محدود می شود و یک روند دایمی است و با توجه به اینکه  رسالت اصلی دانشگاه ها، تربیت یادگیرندگان همیشگی است، باید بخش های مختلف دانشگاه، اساتید و مراکز تحقیقاتی در این زمینه ها به طور تخصصی وارد شوند.

وی یادگیری را آموزش توام با مهارت آموزی و منجر به تغییر رفتار تعریف کرد و با برشمردن اصول مختلف در سواد اطلاعاتی، گفت: این اصول به ما کمک می کند تا نیازهای اطلاعاتی خود را تشخیص دهیم، روش های دسترسی به این اطلاعات را بشناسیم، برای جستجوی اطلاعات راهبردهای لازم را تدوین نموده و مهارت های کافی پیدا کنیم، برای ارزیابی منابع و برقراری ارتباط توانمندی داشته باشیم و در نهایت بتوانیم دیگران را در تولید دانش نو مشارکت دهیم.

وی انواع سواد از نظر یونسکو را نیز یادآور شد و اظهار داشت: از نظر یونسکو شخص با سواد فردی است که پارامتر هایی چون توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو مناسب(سواد عاطفی)، توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، آداب معاشرت و روابط اجتماعی مقبول(سواد ارتباطی)، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد مانند چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت هزینه(سواد مالی)، اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نامعتبر است؛ توانایی تشخیص اعتبار اخبار و دیگر پیام های رسانه ای(سواد رسانه ای)، توانایی تربیت فرزندان به نحو مطلوب(سواد آموزش و پرورش) و توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه، مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها و واژه پردازی(سواد رایانه) را دارا می باشد.

دکتر علی محمدزاده با ذکر این مطلب که بدون سواد اطلاعاتی، دانشگاه ها ابزار کارآمد چندانی برای ارتباط با مجامع علمی و بهره برداری از دستاوردهای دنیای پیشرفته را ندارند و به سمت دنیایی حرکت می کنند که دوره آن تمام شده، گفت: تجهیز دانشگاه ها به سیستم های مربوط به لوازمات این ارتباطات و توانمندسازی اساتید و دانشجویان در این زمینه ها از اولویت های مهم به حساب می آید.

وی با یادآوری این نکته که تحول فرهنگی و زیرساخت های آموزشی و فرهنگی، لازمه هر گونه پیشرفت سیستمی است، اظهار داشت: نشست های ضیافت اندیشه در دانشگاه ها و با دقت و خلاقیتی که در واحد پزشکی اعمال می شود و مشارکت فعال اساتید در بحث ها و تبادل نظرهای این نشست ها، گام مهمی در ارتقاء علمی، فرهنگی و معرفتی اساتید است و دانشگاه را در جامعیت بخشیدن به اهدافش کمک می کند.

در برنامه افتتاحیه این نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز طی سخنانی هدف از برگزاری سلسله موضوعات نشست ضیافت اندیشه در سال ۱۳۹۵ را تشریح نمودند.

این مطالب را نیز ببینید!

طرح درس سمینار مدیریت، دکتری تخصصی(اسفند ماه ۱۴۰۲)

طرح درس دکتری تخصصی سمینار مدیریت رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اسفند ماه ۱۴۰۲ ...