خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / مدیران بیمارستان‌ها باید علم اقتصاد و سلامت داشته باشند

مدیران بیمارستان‌ها باید علم اقتصاد و سلامت داشته باشند

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی ساختار معیوب بیمه‌ای و ضعف مدیریت علمی در حوزه سلامت را دو ریشه اصلی مشکلات در حوزه سلامت برشمرد و گفت: مدیران بیمارستان‌ها باید علم اقتصاد و سلامت داشته باشند.

محمد رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با ریشه‌های اصلی مشکلات در حوزه سلامت، اظهار داشت: ساختار بیمه‌ای باید توانمند و پاسخگو به نیاز سلامت جامعه باشد و در صورتی که بیمه کارآمد به روز مترقی داشته باشیم حجم زیادی از مشکلاتمان در حوزه سلامت رفع می‌شود.

وی افزود: ساختار معیوب بیمه‌ای نیاز به اصلاح داشته و ضعف مدیریت علمی در حوزه سلامت نیز باید برطرف شود. رئیس یا مدیر بیمارستان باید از اقتصاد و سلامت اطلاعات خوبی بداند همچنین باید تحصیلات مرتبط با پزشکی، اقتصاد و علم مدیریت سلامت داشته باشند و صرفاً پزشک بودن کافی نیست.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه پزشک خوب صرفاً مدیر خوب برای بیمارستان نمی‌شود، تصریح کرد: مدیر بیمارستان لازم است مدیریت علمی در بحث سلامت داشته باشد. در کشور ما ۴۰ تا ۵۰ سال نسبت به این موضوع عقب هستیم البته اقداماتی در این راستا آغاز شده ولی نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت به پاسخ برسیم.

رئیس‌زاده اضافه کرد: پزشکی که دوره مدیریت دیده باشد در کشور ما اندک است بنابراین ما پیگیر این مسئله بوده‌‌ایم و کارگاه‌هایی نیز در این زمینه برگزار شده است. دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفته و مقدمات توسعه این مسئله انجام شده است.

وی در مورد اینکه آیا شما موافق تجمیع بیمه‌ها هستید، اظهار داشت: البته در این راستا نظر خاصی ندارم و کارشناسان مربوطه باید توضیح دهند. در بحث بیمه‌ای متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر دقیق به لحاظ دخل و خرج نیستند یعنی وقتی یک پزشک کوچکترین آزمایش را درخواست کرد که غیرضروری است این مسئله را پیگیری نمی‌کند. این موضوع سبب هزینه‌های زیادی برای بیمه‌ها شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: سرمایه بیمه‌ها بعضی وقت‌ها سرگردان بوده و دخل و خرج آنها مشخص نیست. گاهی پزشکان نیز خرج‌های غیرعلمی بر روی دست بیمه‌ها می‌گذارند ولی اگر پزشک بدون دلیل علمی و با رعایت گایدلاین‌ها ضرر به بیمه بزنند بیمه‌ها باید پزشک را جریمه کند. بیمه تاکنون چقدر این موضوع را بررسی کرده است؟

رئیس‌زاده اضافه کرد: هدر رفت منابع در درمان غیرضروری زیاد است که این مسئله در حال تبدیل شدن به یک روال بوده هیچ نظارت عملی در این راستا نیست و بیمه‌ها باید این نظرات را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها گایدلاین یا راهنمای درمانی ندارند در حالی که این ابزار نظارتی برای آنها به شمار می‌رود. از طرفی اگر حق بیمه‌ای که از بیماران کسر می‌کنیم شفاف خرج سلامت شود و نظارت دقیق بگذاریم بسیاری از معضلات در حوزه سلامت رفع می‌شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی چهارده‌گانه مقام معظم رهبری بسیار از اقدامات انجام نشده و عزم جدی نیز نمی‌بینیم در مورد طب سنتی اقدام سازمان یافته‌ای که نشان می‌دهد به صورت تدریجی کار پیش رفته، نیست البته اقدامات اندکی در این راستا انجام شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...