خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / قدرت تصمیم گیری

قدرت تصمیم گیری

روزی از ثروتمندی پرسیدند: راز موفقیت و ثروتمندی شما چه بود؟

پاسخ داد: تصمیم درست.

پرسیدند: چه چیزی باعث تصمیم های درست شد؟

جواب داد: تجربه!

پرسیدند: چه عاملی سبب تجربه شد؟

پاسخ داد: تصمیم های نادرست!

تصمیم گیری، حیات و ممات سازمان را مشخص می کند.

تصمیم گیری اهمیت بسیاری برای خود دارد، اما وقتی به مرحله عمل برسد، موضوع فرق می کند.

تصمیم، تا عملی نشود فاقد اهمیت است.

هر انسانی در طول روز، ده ها یا صدها تصمیم می گیرد، اما کدامشان عملی می شود؟

از حرف تا عمل، فاصله بسیار است. مدیران و صاحبان کسب و کار، بیش از اندازه در ورطه تصمیم گیری ها غوطه ورند. از این رو، باید نهایت وقت را در تصمیم گیری هایشان داشته باشند.

بدون شک، تصمیمات مدیران، مبتنی بر رشد و بالندگی است. چرا که؛ ” راز ماندگاری یک سازمان، تغییر، رشد و بالندگی است.”

قبل از هر تصمیمی، اندیشه ای را انتخاب کنید که احساسات خوب را برایتان فعال کند. باید ذهن و افکار را مشغول چیزهای خوب کرد تا چیزهای خوب به دست آید.

تصمیم های خوب و درست، حاصل اندیشه های خوب و درست است. شاید دیگران و مشاوران عقلمند، به انحاء مختلف، بتوانند در رساندن اندیشه های خوب، شما را یاری کنند، این خوب است اما به قول جیم ران: ” تصمیمات خودتان را بر اساس نتایج خودتان بگیرید.

” تصمیم با شماست که چه کنید. ” اینکه همه چیز بشوی یا هیچ چیز نشوی، انتخاب با خودت توست.

” فقط فراموش نکن که اگر تمامی توان و ظرفیت خود را بکار بگیری، چه کارها که می توانی انجام دهی.

پیشرفت یک مدیر تشکیلات، به شدت به تصمیم هایی که می گیرد بستگی دارد.

مدیر در دنیای تصمیم گیری، به واقع به جنگ با خود می رود! حالا چرا جنگ؟ چون تصمیم گیری واقعاً سخت است. مدیران با توجه به شرایط اقتصادی روز، مدام در دایره چه کنم؟ چه کنم؟ های خود گرفتار هستند. از این رو نباید تعجیل کرده و فوری تصمیم بگیرند.

یادمان باشد: ” مدیران بیش از پرسنل، از تصمیم های غلط آسیب می بینند.” چون نوک پیکان هستند و در کانون توجه دیگران.

در کانون توجه بیرون و برون بودن، شما را از آسیب ها دور نگه نخواهد داشت. درستی یا غلطی هر تصمیمی، آینده کاری شما را تحت الشعاع قرار می دهد.

این کیفیت تصمیم گیری است که میزان وابستگی شما را به دیگران مشخص می کند.

می خواهیم بپردازیم به موضوع دیگران… اگر قرار باشد تصمیم گیرنده سازمان شما، دیگران باشند، پس نقش شما به عنوان مدیر چیست؟

هر مدیری، یا در سلطه خود است یا در سلطه دیگران. مشکل اساسی در تصمیم گیری، زمانی است که مدیر، هیچ اختیاری از خود ندارد و دیگران بر او مسلط هستند پس هیچ چشم انداز روشنی برای سازمان دیده نمی شود.

تسلط داشتن خود بر تصمیم گیری، می تواند تصمیم گیری را تسهیل بخشد.

مدیری که به شرایط مسلط باشد، به راحتی هم تصمیم می گیرد.

مدیر وابسته که هیچ اختیاری از خود ندارد و دیگران برایش تصمیم می گیرند در حقیقت یک ماشین امضاء است! همیشه مستاصل و سردرگم است…

بارزترین نوع تصمیم گیری این است که چه سازمانی بخواهید داشته باشید.

افراد موفق، قبل از هر تصمیمی، خوب فکر می کنند، پس متناسب با واقعیات، درست تصمیم می گیرند.

تصمیم های خود را  به دو چیز پیوند دهید: ۱- نوآوری ۲- پیگیری

– یک مدیر موفق، تصمیمات جالب توجه، نو، بکر و بدیع می گیرد.

– یک مدیر موفق، تصمیمات گرفته شده را تا سرحد نتیجه پیش می برد.

مدیر عزیز: اگر تصمیم به داشتن چیزی گرفته اید که تا کنون نداشته اید، باید کاری انجام دهید که تا حالا آن را انجام نداده اید.

– بهترین تصمیم، تصمیم به داشتن یک زندگی خوب، هم برای خود و هم برای دیگران است.

منبع: pandak

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ آدرس دهی دکترخلیل علی محمدزاده در مقالات

قابل توجه دانشجویان و همکاران: شیوه آدرس دهی در مقالات دانشگاهی به فارسی و انگلیسی، ...