خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / قاطعیت در تصمیم گیری

قاطعیت در تصمیم گیری

ارزش شما به عنوان یک مدیر، زمانی مشخص می شود که تصمیم های خوبی بگیرید. اما زمانی که با قاطعیت تمام، یک تصمیم را عملی می کنید، بر اعتبار خود می افزائید.

یک روز یک مدیر برجسته، مسئولیت یک شرکت در حال ورشکستگی را به عهده گرفت. ظرف دو روز، تمامی پرسنل آن شرکت را اخراج کرد! این تصمیم قاطعانه که یک تصمیم بی رحمـانه تلقی می شد، موجی از اعتراض و انزجار جمعی را به راه انداخت. اما واکنش مدیر جدید، فقط این جمله ها بود:  هیچ کدام از این پرسنل، مفید نبودند! اگر مفید بودند، قطعاً شرکت به این بدبختی دچار نمی شد! “

اینکه تصمیم ها و اقدامات تند مدیران، اقدامات بیرحمانه ای تلقی می شود و بعضی ها هم دنیای کسب و کار را دنیای بی رحمی می پندارند، اصلاً به این شدت نیست.

” دنیای کسب و کار، به شدت وابسته به سود و فروش است و برای رسیدن به سود بیشتر و بقاء، ناچار است که با تصمیم های قاطعانه ای اداره شود.

نکته : اگر یک سازمان، با تعویض و تعدیل و جابجایی ها و آمدن و رفتن های پرسنل، ساختار مترقی خود را همچنان حفظ کند و به رشد بیشتر برسد، آن سازمان، سازمان قدرتمندی است.

تصمیم گیری های قاطعانه، یک استراتژی برای بقاء است. مدیران قاطع و جدی، مدیران موفق و پیروزی هستند.

مدیری که تصمیمش دو تا نشود و بر تصمیم قاطع خود مصر باشد، مدیر قدرتمند و کارآمدی است.

روزی قرار شد به ملاقات مدیر قاطعی بروم. از قضا از این مدیر قاطع، به عنوان یک مدیر مستبد و خودرأی یاد می کردند در حالیکه بعد از دیدنش متوجه شدم اصلاً اینطور نیست.

این مدیر قاطع در لابه لای حرف هایش به نکته جالبی اشاره کرد. او گفت: من در تصمیم گیری هایم بسیار قاطع هستم. چون معتقدم زندگی، عمر کوتاهی دارد. هر کاری که قرار است انجام دهم، باید همین الان انجام دهم. چیزهای زیادی می خواهم، پس همین الان به دنبالش می روم. هر روز فرصت های زیادی برایم پیش می آید، نباید آن ها را به فردا بیندازم. فردا ممکن است نیاید. ولی متأسفانه با این جدیت و قاطعیت، دیگران فکر می کنند من یک مدیر بی رحم، مستبد و خودرأی هستم. من فقط جدی و قاطع هستم.

یک مدیری که قاطعیت در تصمیم گیری ندارد، تکلیف مدیریت را بخوبی بجا نیاورده است.

جیم ران می گوید: پیامد انجام ندادن تکالیف تان در دنیای کسب و کار، مثل عواقب انجام ندادن تکالیف درسی است.

” مهمترین تکلیف یک مدیر در دنیای کسب و کار، قاطعیت در تصمیم گیریست.

” اگر قاطعیت از یک سازمان رخت ببندد، افکار و انرژی های منفی، جایگزین آن خواهد شد و سازمان را بسوی انزوا و زوال سوق می دهد.

یک مدیر کارآمد، باید با تمام قوا، علیه افکار منفی، موضع بگیرد و یا با آنها مبارزه کند، وگرنه همه داشته های با ارزش خود را از دست خواهد داد.

یک مدیر قاطع، همیشه معتقد است: ” اگر همین الان تصمیم را عملی کنم، تغییری در اوضاعم ایجاد خواهد شد.”

وقتی مدیری قاطع نیست و عادت دارد کار امروز را به فردا موکول کند، یا اسیر نظرات هر کس و ناکس است، یا اختیاری از خود ندارد، یا مدام در حال بررسی و تعلل است، به سرعت قربانی امواج منفی شده و ناچار به انصراف از تصمیم خود می شود.

همانطور که خود بهتر می دانید ” قاطعیت ” مثل دژی می ماند که مانع ورود امواج منفی و نظرات مخرب می شود.

 ” قاطعیت ” مانع پرورش علف های هرز نابارور و یأس در ذهن مدیر می شود.

” یادتان باشد که: علف های هرز قابل پرورش نیستند، آنها باید نابود شوند.

” با قاطعیت در تصمیم گیری، علیه خیلی از انرژی های منفی، موضع خواهید گرفت.

وقتی انسان، این موجود شگفت انگیز، قادراست دقیقاً آنچه راکه می خواهد بدست آورد، پس چرا بدست نیاورد؟ این بدست آوردن، به قاطعیت در تصمیم گیری نیاز دارد.

” قاطعیت ” یک امتیاز برجسته در زندگی انسان های موفق است.

فراموش نکنیم که: موفقیت، بیشتر به آنچه هستیم ربط دارد، تا به آنچه داریم. چه فایده ای دارد وقتی کارخانه عظیم با هزاران پرسنل داریم ولی خودمان در تصمیم گیری هایمان قاطعیت نداریم؟

هر چه سازمان شما، عظیم تر و گسترده تر باشد، باید قاطعیت شما نیز نمایان تر باشد. مثال: لاستیک های دوچرخه، هیچگاه برای یک تریلی بکار نمی رود. تریلی لاستیک های عظیم و مستحکم خود را می طلبد. این قاطعیت شماست که همچون لاستیک های عظیم، قدرت حمل و کنترل یک سازمان بزرگ را خواهد داشت.

منبع: pandak

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ آدرس دهی دکترخلیل علی محمدزاده در مقالات

قابل توجه دانشجویان و همکاران: شیوه آدرس دهی در مقالات دانشگاهی به فارسی و انگلیسی، ...