خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / مجلس بودجه بیمه ها را هم افزایش دهد

مجلس بودجه بیمه ها را هم افزایش دهد

نخستین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت

وزیر بهداشت انتشار خبر تصادف دختری در میدان فاطمی را ناشی از یک مهندسی از پیش تعیین شده دانست و گفت: طرح این مسائل در حالی که مردم بیشترین رضایت را از عملکرد سلامت کشور دارند ناشی از یک مهندسی پشت صحنه است و برخی در دو ماه اخیر عملیات روانی علیه سلامت کشور راه انداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه هشتمین آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه در جمع خبرنگاران با اشاره به ماجرای تصادف خونین منجر به فوت دختر جوان در میدان فاطمی گفت: سالانه ۳۸۰ هزار نفر از افراد فوت می‌کنند و ۱۷ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

وی مطرح کردن این مسائل را در حالی که به گفته وی مردم بیشترین رضایت را از عملکرد سلامت کشور دارند ناشی از یک مهندسی از پشت صحنه دانست و گفت: امروز رسانه‌ها باید پاسخگو باشند که چرا این خبر به این سرعت از مرزهای کشور عبور می‌کند و به صورت گسترده در رسانه‌های بیگانه بازتاب پیدا می‌کند، بنابراین تصور می‌کنم که در دو ماه اخیر عملیات روانی علیه سلامت کشور راه انداخته‌اند، این در حالی است که صبح امروز گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه کادر درمانی حداکثر تلاش خود را کرده‌اند و این فرد به علت تصادف جان خود را از دست داده است؛ حالا چرا سراغ سایر تصادفات در کشور نمی‌رویم و به این یک مورد می‌پردازیم جای سوال دارد.

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: در برخورد با موضوعات و مسایل سلامت نیز مانند سایر حوزه‌‌ها عمل کنید زیرا هنوز جرمی ثابت نشده است که نام پرستار و بیمارستان و همچنین تصویر آن را منتشر و رسانه‌ای می‌کنید.

هاشمی همچنین از مجلس شورای اسلامی خواست تا جلوی واردات و تولید کالاهای آسیب‌رسان را بگیرد و برای طرح‌های ملی پیوست سلامت تعیین کند و گفت: تقاضای دیگر ما از مجلس این است که بودجه بیمه‌ها را نیز افزایش دهد. البته اگر نمایندگان مجلس ۵۰ درصد منویات رهبری در حوزه سلامت را نیز به قانون تبدیل کنند یک تحول جدی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های هلال احمر گفت: اموال موقوفه، بخش وسیعی از اموال هلال احمر را تشکیل می‌دهد که این نشان از اعتماد مردم به این جمعیت دارد. داوطلبان هلال احمر در بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی حضور فعال دارند و با اجرای طرح سلامت یار نیز آنان با حضور در بیمارستان‌ها به بیماران نیازمند و بدون همراه، خدمات غیر درمانی ارائه می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: داوطلبان هلال احمر پس از گذران یک دوران آموزشی با حضور در ۱۰ بیمارستان کشور به ارائه خدمات حمایتی و غیر پزشکی به بیماران می‌پردازند زیرا برخی از بیماران به کمک‌های روحی و روانی و در برخی موارد حمایت‌های مالی نیاز دارند. امیدواریم این طرح با موفقیت اجرا شده و در سایر استان‌ها نیز توسعه و گسترش یابد.

هاشمی در مورد ادغام مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس با سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: وظیفه هلال احمر، امداد و نجات است و با فعالیت مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس تفاوت دارد بنابراین بحث ادغام این دو مجموعه مطرح نشده بلکه ما پایگاه‌های مشترک و نزدیک به هم داریم که می‌خواهیم به صورت مطلوب و بهینه از امکانات آن استفاده کنیم.

وی به آخرین آمار مرگ و میر ناشی از آنفولانزا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اوضاع تحت کنترل وزارت بهداشت است و نگرانی در این مورد وجود ندارد. البته هر ساله عده‌ای از مردم در تمام دنیا به دلیل ابتلا به آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند که این مرگ‌ها در حد معقول در دنیا اتفاق می افتد و مردم تنها باید مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت مددکاران در بیمارستان‌ها یادآور شد: در مجموع کمبودهایی داریم که باید برای رفع آن اقدام کنیم اما به معنای واقعی مددکار در بیمارستان نداریم بر همین اساس بخشی از این اقدامات در قالب همکاری مشترک با هلال احمر در طرح سلامت یار اجرایی خواهد شد البته باید به طور کلی خدمات را به نحوی نرخ گذاری کنیم که ورود به عرصه سلامت برای سرمایه گذاران سودآور باشد.

هاشمی به کوچک سازی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: معتقدم وزارت بهداشت باید کوچکتر شود و به جای تصدی گری که در ۱۰۰ سال گذشته انجام داده است کار نظارتی را باید در پیش گیرد. هم اکنون به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کادر سلامت کشور نیاز داریم که البته به مصلحت کشور نیست.

وزیر بهداشت راهکار عدم تصدی گری دولت در موضوع سلامت را تعیین نرخ‌ها دانست و گفت: نرخ خدمات باید به نحوی تعیین شود که برای حضور بخش خصوصی در عرصه سلامت و بهداشت سودمند باشد و همچنین هزینه‌های مردم در این زمینه افزایش پیدا نکند و حمایت سازمان‌های بیمه گر نیز افزایش یابد.

به گزارش آنا، در هشتمین آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه که با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر برگزار شد، تفاهم نامه همکاری میان جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت در زمینه اجرای طرح سلامت یاران به امضای سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سید امیر محسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر رسید.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...