تعلل و اهمال

اصولاً از بدترین چیزهایی که منجر به ایستایی و رکود می شود، دست روی دست گذاشتن است. وقتی یک مدیر در حوزه مدیریتش، تصمیم درستی می گیرد، باید آن تصمیم را تا حصول نتیجه پیش ببرد. کوتاهی، دست روی دست گذاشتن و تعلل، سرعت شما را می گیرد.

از برخی از مدیران وقتی دلیل تعلل شان را می پرسیم، می گویند:

احتیاط می کنیم.

احتیاط اگرچه شرط عقل است. اما در قبال تصمیم های درست، احتیاط آفت است. تصمیم درست، بلافاصله باید عملی شود، چون درست است. بخصوص تصمیم هایی که حاوی ایده و طرحی نو هستند.

روزی یکی از مدیران برجسته صنایع بهداشتی برایم نوشته ای فرستاد: ” … در ده جلسه با مشاوران و خبره های شرکت، روی یک ایده و تغییر جالب در تولید محصول دستمال کاغذی کار کردیم و به جمع بندی رسیدیم که فلان هفته، ایده را ثبت انحصاری کرده و سپس اجرایش کنیم. به امید اینکه این ایده، باعث فروش بیشتر محصول شود. اما به جهت مشغله کاری و تعلل بیش از حد من، یکی از شرکت های رقیب، طرح ما را به نام خودش ثبت و اجرا کرد. دیگر انحصار طرح از دست ما خارج شده و چیــزی جز آه و حسرت باقی نمانده بود. ای کاش تصمیم درست ما، قربانی تعلل نمی شد…”

مراقب آسیب های تعلل باشید. تعلل یعنی: یک علت برای انجام ندادن یک کار. غیر از احتیاط، عوامل دیگری هستند که منجر به تعلل می شوند. مثل: شک

شک چیز بدی نیست و شاید در مواقعی مانع از اشتباه شود. اما اگر قرار باشد، شک در تمام برنامه های کاری ما رخنه کند که کاری پیش نمی رود. نفوذ بیش از حد شک، منجر به تعلل می شود.

جایی خواندم: شک و تعلل، آفت موفقیت است.

نکته: شما هیچ وقت از جاده شک و تعلل نمی توانید به شهر موفقیت برسید. اگر واقعاً در انجام تصمیمی که گرفته اید، دچار شک و دودلی شده اید، سریع تحقیق کنید و نظر صاحب نظران را جویا شوید.

نگذارید شک، بیش از حد در چارچوب حرکتی شما سایه بیاندازد. همه مردم، شیفته ایده و طرح های جدید هستند. مردم خواهان چیزهایی هستند که تا حالا تجربه اش نکرده اند. از طرف دیگر سی درصدمردم دنیا دارای طرح ها و ایده های بدیع هستند.

وقتی در تصمیم جدید خود، تعلل کنید، فرصتی برای سبقت گرفتن دیگران فراهم کرده اید.

هشدار؛ هرگز فکر نکنید آن ایده و تصمیمی که به فکر شما رسیده است، تک و منحصر به فرد است. مطمئن باشید طرح و تصمیم جدید شما را خیلی ها قبلاً یا می دانستند یا در حال انجامش هستند!

نکته: تصور اینکه فقط شما صاحب فکر و ایده هستید، تصور اشتباهی است.

روزانه میلیون ها مغز روشنفکر و صاحب ایده، در جهان در حال کنکاش و ارائه طرح های بدیع هستند. با این اوصاف، چطور ممکن است طرح شکفته شده در ذهن شما، بکر باشد؟

فقط و فقط: برنده کسی است که زودتر تصمیم بگیرد و اقدام کند. خود من یک آسیب دیده از تعلل هستم؛ ” ده سال بود یک ایده جالب و بکر در حوزه حمل و نقل و ترافیک ذهنم را درگیر کرده بود. فکر می کردم هیچ کس در دنیا فکرش به آن نرسیده است! آنقدر طرح را شل گرفتم و برای یافتن سرمایه گذار، تعلل کردم تا اینکه بالاخره آتش اشتیاق اختراعش در درونم خاموش شد! می دانید چرا؟ چون روزی با یکی از سرمایه گذارها برای سرمایه گذاری وارد مذاکره شدم، که ناگهان سرمایه گذار بعد از شنیدن جزئیات ایده من، خندید و گفت:

چنین طرحی الان در فلان شهر اجرا می شود! در دوبی هم همینطور! … اگر زودتر دست می جنبیدید، سرمایه گذاری می کردم!! وقتی خودتان به سرعت عمل در جهان اعتقاد دارید، پس تعلل چرا؟

یکی از عواملی که باعث شده اکثر مردم به خواسته هایشان نرسند، تعلل است.

یک مثال: هر چیزی که توسط آتش سوزانده شود، نابود شده و خاصیت و کیفیت خود را از دست می دهد و دیگر به وضعیت قبل باز نخواهد گشت. ” تعلل ” مثل آتشی است که اقدام به سوزاندن فرصت ها و زمان ها می کند. ” زمانی که از دست رفت، دیگر بر نخواهد گشت. “

منبع: pandak

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ آدرس دهی دکترخلیل علی محمدزاده در مقالات

قابل توجه دانشجویان و همکاران: شیوه آدرس دهی در مقالات دانشگاهی به فارسی و انگلیسی، ...