دیدگاه:طرح تحول نظام سلامت

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی:
«طرح تحول نظام سلامت» اختلاف درآمد میان پزشکان را به هم نزدیک کرد.

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه باید مشکلات جامعه پزشکی را قبل از اینکه به صدا و سیما و برنامه طنز کشیده شود، بین خودمان حل کنیم، گفت: طرح تحول نظام سلامت، اختلاف میان پرداخت پزشکان را به هم نزدیک کرده است،

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سیدمسعود خاتمی در دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: پیش از اینکه طرح تحول سلامت مطرح شود، با چالش‌هایی همراه بودیم که گاهی در مسیر اجرای قانون نیز با موانعی مواجه بود.

وی افزود: موضوع خودکفایی بیمارستان‌ها از جمله چالش‌های حوزه درمان بود که این مسئله باعث می‌شد بیمارستان‌ها از طرق مختلف تلاش کنند که هزینه درمان را از بیمار بگیرند، به‌طوری‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه درمان از بیمار گرفته می‌شد.

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی، ادامه داد: علاوه بر مشکل خودکفایی بیمارستان‌ها، موضوع زیرمیزی یا دریافت پول خلاف ضابطه نیز مطرح بود که قبح این مسئله در شهرستان‌ها بسیار ریخته شد.

خاتمی تصریح کرد: گرفتن زیرمیزی لکه ننگی برای پزشکان است و باید تلاش کنیم تا مشکلات جامعه پزشکی را قبل از اینکه به صدا و سیما، برنامه‌های طنز، دادگاه و حبس کشیده شود، بین خودمان حل کنیم. حتی یک درصد جامعه پزشکی که زیرمیزی دریافت کند باز بسیار زیاد است و در هر دولتی باید جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی برای گرفتن زیرمیزی از بیماران توجیه می‌آوردند، گفت: گاهی کسی هم که در خیابان جیب مردم را می‌زند، برای توجیه کارش داشتن مشکلات و فقر را مطرح می‌کند و به‌طور کلی مسئله زیرمیزی باید در جامعه پزشکی وجود نداشته باشد.

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی، به موضوع عدالت در پرداخت پزشکان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مسئله هنوز به‌طور کامل برطرف نشده که این در آینده خطرناک بوده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در گذشته هیچ فرمولی برای پرداخت پزشکان نبود و اختلاف درآمد بین دو پزشک متخصص، گاهی ۳۰ تا ۴۰ میلیون برآورد می‌شد. این مسئله چه توجیهی دارد و کجای آن عدالت است.

خاتمی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، اختلاف میان پرداخت پزشکان را به هم نزدیک کرده است، افزود: باید بپذیریم که اشکالاتی وجود داشته و سپس برای رفع آن اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: اگر به این چالش‌ها اشاره می‌کنیم به این مفهوم نبوده که زحمات پزشکان را نادیده گرفته‌ایم. تحولات آموزش چشمگیر است، ولی به طور کلی وجود چالش‌ها و مسائل در جامعه اسلامی حتی کم آن هم، زیاد است و باید با تلاش و اعتقاد نسبت به رفع آن اقدام کرد.

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: در مراکز آموزش پزشکی و درمان، گاهی خود پزشکان نیز به بیماران القاء می‌کنند که کیفیت خدمات در این مراکز پایین است. این مسئله درحالی مطرح بوده که به لحاظ اخلاق اسلامی و انسانی حق نداریم به اسم آموزش، کیفیت خدمات را پایین ببریم. متأسفانه این مسئله راهی برای ارجاع بیمار از بخش دولتی به خصوصی است.

خاتمی عنوان کرد: با طرح تحول نظام سلامت التهاب این مسئله و مشکل تا حدودی رفع شده است، قبلاً به‌طور رسمی به بیمار القاء می‌شد در مراکز آموزشی کیفیت خدمات پایین است. این لکه ننگ برای جامعه اسلامی ما محسوب می‌شود.

رئیس مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: در مراکز آموزشی، استاد حتماً باید سر عمل حاضر باشد. این موضوع در بحث آموزش جا دارد که به آن بیش‌تر پرداخته شود. این ضد ارزش است به کسی که پول ندارد، می‌گوییم برای درمان به مراکز آموزشی برو. این مسئله چالشی برای بحث آموزش است.

خاتمی به مشکلات وزارت بهداشت اشاره داشت و خاطرنشان کرد: مسئله تضاد منافع بحث جدی در وزارتخانه است، باید افرادی که تصمیم‌گیر در سیاست‌گذاری هستند، منافع خودشان مطرح نشود، چطور از اول انقلاب کسانی را بر این سمت‌های سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت گذاشته‌ایم که صد جا کار می‌کنند و جالب اینکه با تغییر دولت مشکل حل نمی‌شود و همان افراد در دوره‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند.

وی در پایان گفت: این چالش‌ها، زیبنده جامعه اسلامی نیست. قانون اساسی و شرع ما را مکلف کرده که این مشکلات را برطرف کنیم. اختلاف درآمد پزشکان در بیمارستان دولتی و خصوصی در غرب وجود ندارد یا بسیار اندک است، چرا باید این مسئله در کشور ما ایجاد شده باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...