خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / بیمه و تجویز منطقی مصرف دارو

بیمه و تجویز منطقی مصرف دارو

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست هم اندیشی در خصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران که امروز (شنبه) برگزار شد با اشاره به اینکه بیمه ها متاسفانه در ارتباط با رسالت خود درست عمل نکرده اند، اظهار داشت: بیمه ها باید با عقلانیت، خردمندی، کوشش و هماهنگی بین بخشی، بیمه شدگان را توانمند سازی کنند که مصرف دارو را به صورت منطقی دنبال کنند.

وی تصریح کرد: باید به بیمه شدگان آموزش و آگاهی دهیم که به سمت قضاوت منطقی پیش بروند و بدانند با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت و یا سایر بیمه ها، از چه خدماتی برخوردار می شوند.

کبیر ادامه داد: بحث الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران، یکی از مشکلاتی است که در نظام سلامت وجود دارد و قطعا ایجاد راهکارهای مناسب، سازمان های مربوطه برای پیشبرد این اهداف باید از حالت جزیره ای خارج شده و به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سیاست های بالینی مداخله ای که بیمه ها باید از آن حمایت کنند، روشن نیست و نگاه بیمه ها باید در زمینه تجویز منطقی مصرف دارو، دیده بانی باشد.

کبیر با اشاره به اینکه هنوز فرآیند شفاف سازی برای انجمن های علمی وجود ندارد، افزود: هرگاه در بحث برنامه ریزی جلو رفتیم صاحبان فرآیند را فراموش کردیم و این در حالی است که شفاف سازی برای انجمن های علمی وجود ندارد و دانشی که باید به روز و به اعضا منتقل شود، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نکاتی در جهت بهبود شرایط مصرف دارو تاکید کرد: مسئولان سازمان بیمه سلامت معتقدند که بیمه شدگان باید توانمند سازی شوند و از حقوقی که این سازمان برایشان در زمینه پوشش خدمات، در نظر گرفته است، مطلع شوند.

کبیر بیان کرد: بحث قیمت دارو ها نیز به مصرف غیر منطقی دامن زده که امیدواریم برگزاری این جلسات منجر به ایجاد چارچوبی برای هم اندیشی و هم گرایی شود.

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در حاشیه نشست هم اندیشی در خصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گفت: مطالبات مراکز درمانی و داروخانه ها طرف قرارداد با این سازمان تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت شد، در بخش پزشک خانواده تا آبان ماه و در بیمه همگانی پرداخت ها عقب تر بوده و تا اواسط اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: مطالبات در بخش صندوق ها به ویژه صندوق روستاییان متفاوت و منطقی تر بوده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه براساس منابع تخصیص یافته توانسته ایم این مطالبات را پرداخت کنیم، تاکید کرد : با در اختیار قرار گرفتن منابع لازم، تلاش خواهیم کرد تا بقیه مطالبات انجام شود.

کبیر در خصوص راهکارهای بهبود مصرف دارو و تجویز آن افزود: بیمه ها به تنهایی نمی توانند در بهبود این امر نقش داشته باشند و مصرف تجویز دارو یک کار چند بخشی است.

وی گفت: بخشی از اجرای درست آن به سیاست های وزارت بهداشت و بخشی دیگر به آگاهی مردم ، بیمه ها و ارائه دهندگان خدمت بر می گردد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه مصرف دارو با تجویز پزشک، محدودیت در این زمینه نیست،بیان کرد: مهم‌ترین مسئله خود مردم هستند که باید توجه داشته باشند اگر قانون شود که مصرف دارو با تجویز پزشک صورت گیرد به معنای محدودیتشان نبوده و هدف از آن، هدایت مردم به سمت استفاده درست از دارو است.

کبیر با بیان اینکه حوزه غذا و دارو باید به بهبود کیفیت در واحدهای تولیدی اهتمام جدی داشته باشد، تصریح کرد: توجه به اثر بخشی و کارایی داروها ، قیمت گذاری و اصل دسترسی مردم به این خدمات نیز باید به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف دارو صرفا کم مصرف کردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است، افزود: نیاز است با توانمندسازی مردم، آن‌ها را به سمتی هدایت کنیم که از خدماتی استفاده کنند که تحت پوشش قرار می گیرند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در حال حاضر استعلام احراز صلاحیت بیمه شده را در دستور کار قرار داده ایم و اقدامات اجرای آن آغاز شده است.

کبیر در خصوص چگونگی نسخه های الکترونیکی و حمایت در این زمینه از سوی بیمه ها گفت: در بحث حمایت از اجرای نسخه های الکترونیکی قطعا با به دست آوردن اطلاعات کافی و درست، حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...