خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / مناظره: طرح تحول نظام سلامت

مناظره: طرح تحول نظام سلامت

پایگاه اطلاع رسانی سیما، هفتادمین برنامه مناظره با موضوع “طرح تحول نظام سلامت ” با حضور دکتر محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد طرح تحول سلامت، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر عبدالرحمان رستمیان، نماینده و نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی – نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

در بخش نخست برنامه،محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد طرح تحول سلامت در خصوص اجرای این طرح اظهار داشت: در آغاز بکار دولت یازدهم مردم در حوزه درمان و دارو با مشکل مواجه بودند، خصوصا در حوزه هزینه ها به همین جهت طرح تحول نظام سلامت تدوین و اجرای شد.

وی افزود: در همین راستا برای رسیدن به این سه هدف باید ۱۰ برنامه در فاز اول اجرایی می شد.

به منظور دستیابی به به این سه هدف این طرح طراحی و اجرایی شد تا هزینه های درمان مردم کاسته شود و افراد فاقد بیمه نیز تحت پوشش بیمه قرار می گرفتند.

در همین راستا حدود ۹ میلیون نفر بیمه شدند، پرداخت مردم به صندوف های بیمارستان ها کاهش یافت، بیماران برای انجام خدمات درمانی نیازمند خروج از بیمارستان بودند که به میزان چشمگیری کاهش یافت و در آخر هزینه های خارج از عرف که به پزشکان پرداخت می شد کاهش یافت.

عبدالرحمان رستمیان، نماینده و نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: طرح اجرایی تعهدات دولت به برنامه پنجم توسعه زیرا این برنامه ها همه در برنامه پنجم توسعه و تدوین شده بود اما اجرایی نشده البته برخی طرحها از جمله سزارین در برنامه پنجم نبود که خوشبختانه با اجرای این طرح تحت طرح تحول نظام سلامت پیشرفت خوبی داشتیم.

نکته ای که مجلس به دنبال آن است، این است که متاسفانه به دلیل طرح های نادرست پزشکان مجرب ما با مشکلات جدی روبه رو هستند.

در همین راستا تاکید بر افزایش منابع مالی نظام سلامت است اما آنچه اهمیت دارد چگونگی جذب منابع و سپس چگونگی هزینه این منابع است.

نکته ی مهم دیگر اصلاح منابع مالی نظام درمان است که چگونه مصرف خواهد شد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: شش معضل اساسی قبل از اجرای این طرح وجود داشت به عنوان مثال نظام شبکه که اجرایی شده بود اما ظهور و بروز نداشت، منابع انسانی افزایش یافته بود اما دسترسی به منابع درمانی ناعادلانه بود.

مواردی که در خصوص این برنامه قابل توجه بود، طرح های سلامت و درمانی نیمه تمام بسیاری بود/ صندوقه های بیمه ای نا به سامان بود/ وضعیت نظارت بر اجرای خدمات وجود داشت.

علاوه بر این باید طبق برنامه جهانی همه ی مردم کشور را تحت پوشش درمانی قرار می دادیم.

به همین جهت به اجرای طرح تحول نظام سلامت رسیدیم.

آقاجانی: با شروع کار دولت یازدهم مشکلات درمان به میزان چشمگیری کاهش یافت

محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد طرح تحول سلامت در خصوص اجرای طرح تحول نطام سلامت اظهار داشت:

براساس بررسی هزینه خانوار در خانوارهای شهری و روستایی میزان هزینه خانوارهای شهری از حدود ۴٫۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافته و درخانوارهای روستایی نیز این هزینه ها از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافت.

وی افزود: علاوه بر این در خصوص هزینه های فقر زا نیز خانوارهای شهری از ۲ درصد به ۱ درصد و خانوارهای روستایی نیز از ۴ درصد به ۲ درصدرسید.

آقاجانی در ادامه تصریح کرد: اما خوشبختانه از شروع کار دولت یازدهم تا کنون مشکلات در حوزه درمان و دارو که مردم با آن ها مواجه بودند حل شد،خصوصا در حوزه هزینه ها به همین جهت طرح تحول نظام سلامت تدوین و اجرای شد.

حریرچی: خوشبختانه در بیمارستان های دولتی حدود ۲۶ درصد از هزینه های پرداختی مستقیم مردم کاسته شد

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه های درمان مردم درصدی از مردم با فقر جدی مواجه شده اند به همین جهت تلاش شد تا با پاسخگویی نیازهای درمانی مردم خصوصا افراد فقیر و کم درآمد اصلاح جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: اما نکته ای که قابل توجه است، با شروع این طرح مراجعه افراد تحت پوشش کمیته امداد به  ۲۸ درصد افزایش یافته که این به این معنی است که در گذشته خدمات درمانی از شرایط مناسبی برخوردار نبوده است.

حریرچی در ادامه در خصوص هزینه درمان های سرپایی اظهار داشت: در خصوص درمان های سرپایی تاکنون پوشش جدی صورت نگرفته است اما تاکنون در خصوص هزینه های درمانی با کاهش هزینه های جدی روبه رو بوده ایم و علاوه بر این قیمت کلیه داروها با کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرده است و امیدواریم با همکاری مجلس و دولت به نتایج مثبتی در سایر قسمت ها برسیم.

حریرچی افزود: باید طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص می یافت که تنها ۶ هزار میلیارد آن محقق شد.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار داشت: با توجه به سند چشم انداز و سیاست های ابلاغی و برنامه پنجم توسعه باید نقش دولت را در پرداخت هزینه های درمان افزایش دهیم تا به مردم فشارکمتری وارد شود.

وی افزود: خوشبختانه در بیمارستان های دولتی حدود ۲۶ درصد از هزینه های پرداختی مستقیم مردم کاسته شد و باید با توجه به شرایط رکود تورمی فعلی دولت و مجلس اقدانات جدی در این خصوص داشته باشند.

رستمیان: با اقدامات هوشمندانه می توان از افزایش بیماری های پرهزینه جلوگیری کرد

عبدالرحمان رستمیان، نماینده و نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: به عنوان مثال هزینه های درمانی یک بیمار هموفیلی از رقم بالایی برخوردار است که متاسفانه تعداد آن ها رو به افزایش است که با اقدامات هوشمندانه میتوان از افزایش آن جلوگیری کرد تا صرفه جویی جدی در خصوص هزینه ها صورت گیرد.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه برنامه های متعددی صورت گرفت که یکی از آن ها راهنما بالینی بود که تاثیر جدی در کاهش هزینه ها صورت گرفت.

رستمیان در ادامه اظهار داشت: امسال دولت به بودجه درمانی مبلغ قابل توجهی را اضافه کرد که یکی از مباحثی که از چند سال گذشته مطرح است، افراد فاقد بیمه هستند که ۱۰ ، ۱۵ درصد مردم فاقد بیمه هستند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: درمقابل برنامه ریزی های مثبت صورت گرفته در این زمینه تهدیدهای جدی هم در این زمینه وجود داردکه باید رسیدگی شود.

متاسفانه ساختارهای معیوبی که در گذشته وجود داشت تا کنون ادامه دارد به عنوان مثال وضعت نا به سامان صندوق های بیمه ای که خوشبختانه با خواست دولت در حال همکاری با دولت هستند تا سر و سامان جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: نکته مهم دیگری که قابل بحث است، مربوط به ارائه کنندگان خدمات بیمه ای است مثل نیروهای مسلح، بیمه های اجتماعی و … که باید در خدمت این طرح قرار بگیرند.

اما باید به این نکته توجه شود که ایجاد تجول در نظام سلامت در کشور فقط بر عهده وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه دولت و مجلس نیز باید کمک جدی در این خصوص داشته باشند.

دو عنصر جدی که در این خصوص وجود دارد، نظارت بر عملکرد و پاسخگویی به بیماران است زیرا باید در این خصوص استانداردهای جدی رعایت شود تا مشکلات مردم در این زمینه حل شود

ببیندگان به کاهش هزینه درمان در بخش بستری بیمارستان های دولتی رای دادند

سوال نظرسنجی این هفته برنامه با موضوع طرح تحول نظام سلامت با عنوان “با توجه به اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان در بخش بستری بیمارستان های دولتی در حالی مطرح شد که بینندگان به گزینه ۱- کاهش یافته ۴۵٫۸ درصد، به گزینه ۲- افزایش یافته، ۳۲٫۲۷ درصد و به گزینه آخر یعنی تغییری نکرده است با ۲۱٫۹۳ درصد رای دادند.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...