خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / نزدیک بینی به علت استفاده نادرست از فضای مجازی و تلفن همراه

نزدیک بینی به علت استفاده نادرست از فضای مجازی و تلفن همراه

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، علی میرزاجانی در نشست خبری هجدهمین کنگره علمی اپتومتری ایران که در دانشکده توانبخشی دانشکده علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: استفاده نامناسب از فضای مجازی و تلفن همراه موجب شیوع نزدیک‌بینی در کشور شده است زیرا کار در فاصله نزدیک بر محیط‌های داخلی و خارجی چشم اثر می‌گذارد و موجب ایجاد اختلال می‌شود.

وی با بیان استفاده صحیح از نور، فاصله مناسب و رعایت ساعات استفاده از چشم، گفت: افراد باید موقع استفاده از چشم در فاصله نزدیک مانند مطالعه بدون اینکه قوز کنند، آرنج‌ها را روی میز گذاشته و فاصله‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر را در نظر بگیرند، همچنین این فاصله هنگام استفاده از مانیتور یا صفحه نمایشگر باید بین ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران  تصریح کرد: به طور کلی استفاده چشم در فاصله نزدیک باید به صورت منقطع باشد، قانون بیست دو بیست یعنی افراد باید هر بیست دقیقه در فاصله نزدیک دو دقیقه به چشم خود استراحت داده و به فاصله دور نگاه کنند همچنین پس از هر ۲ ساعت مطالعه باید ۲۰ دقیقه کار را تعطیل کرده و به دور نگاه کنند تا عضلات چشم به حالت استراحت درآیند.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: وقتی به فاصله دور نگاه می‌کنید ماهیچه‌های بیرون و خارج چشم در حالت استراحت فرو می‌روند اما موقع کار از فاصله نزدیک چشم‌ها متقارب می‌شوند و ماهیچه‌های داخلی و خارجی آنها در حالت کار هستند.

وی با تاکید دوباره نسبت به استفاده مناسب از فضای مجازی و تلفن همراه اظهار داشت: زمانی می‌گفتند ژاپنی‌ها به علت داشتن خانه‌های کوچک دچار نزدیک بینی می‌شوند، امروزه استفاده نامناسب از فضای مجازی و تلفن همراه موجب شده است که فعالیت در فاصله نزدیک بیشتر شود از طرفی صفحه‌ای که افراد به آن نگاه می‌کنند کوچک است و استرس بیشتری را به چشم وارد می‌کند، این موجب می‌شود افرادی که استعداد اولیه ابتلا به نزدیک‌بینی را دارند نزدیک بین شوند یا در صورت ابتلا، نزدیک‌بینی تشدید شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به هجدهمین کنگره علمی اپتومتری ایران، تصریح کرد: در این کنگره چند مهمان خارجی در زمینه عدسی‌های تماسی و نوآوری‌هایی که در استفاده از عدسی برای مبتلایان به بیماری‌های قرنیه‌ای وجود دارد سخنرانی می‌کند.

وی افزود: ۱۰۰۰ شرکت کننده در این کنگره حضور خواهند داشت و تلاش می‌شود در آن به تبیین جایگاه اپتومتری‌ها و آموزش در عرصه بهداشت خانواده برای دانستن جایگاه و وظایف آنها آموزش داده شود.

میرزاجانی با تاکید بر لزوم حضور واقعی اپتومتریست‌ها در طرح پزشک خانواده گفت: در آئین نامه پزشک خانواده نام اپتومتریست‌ها ذکر شده است اما تا امروز به صورت عملکردی از توانمندی آنها در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع استفاده نشده است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: در کنار اینکه از مسئولان انتظار داریم برای بهینه شدن خدمات بینایی جایگاه اپتومتری را در پزشک خانواده تعریف کنند در کنگره امسال سعی می‌کنیم علاوه بر آشنایی اپتومتریست‌ها با وظایفشان در نظام سلامت به آشنایی هرچه بیشتر آنها با فرایند کار در این طرح آشنا شوند.

وی با بیان مشکلاتی که اپتومتریست‌ها با آن درگیر هستند، گفت: یکی از مشکلات اصلی اپتومتریست‌ها با سازمان‌های بیمه‌گر بویژه بیمه‌های تکمیلی است، آنها با اپتومتریست‌ها قرارداد کاری ندارند و همین موجب می‌شود هزینه‌های اضافی از بیمه‌ها حذف شود چرا که ویزیت اپتومتریست‌ها ۱۵ هزار تومان است اما بیمه‌های پایه و برخی بیمه‌های تکمیلی از پرداخت آن امتناع می‌کنند و این موجب می‌شود تا بیماران نزد چشم‌پزشکان بروند و هزینه‌های بالاتری بپردازند.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به دومین مشکل اپتومتریست‌ها خاطرنشان کرد: تجویز عینک، کاری تخصصی است که باید توسط اپتومتریست‌ها انجام شود، برخی از بیمه‌های تکمیلی برای پایین آوردن هزینه‌ها از بیماران می‌خواهند که مهر جراح چشم‌پزشک را پای برگه‌های تجویز عینک زده شود.

میرزاجانی با انتقاد از معاونت درمان وزارت بهداشت برای عدم نظارت دقیق و سیستم‌های بازرسی گفت: متأسفانه برخی برای عینک مطالعه هم نزد چشم‌پزشک می‌روند این در حالی است که دانشجویان رشته اپتومتری در دروس فیزیک، ریاضی و زیست‌شناسی باید در سطح‌های بالایی در دروس ریاضی، فیزیک و زیست‌شناسی در کنکور داشته باشند. همچنین امسال معاونت درمان در آئین‌نامه بینایی‌سنجی اعلام کرده است که ارزیابی بینایی می‌تواند توسط اپتومتریست یا دستگاه انجام شود.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی کشور به اپتومتریست‌ها برای تاسیس دفتر کار شماره پروانه می‌دهد و این به معنای این است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به ارزیابی بینایی تجویز و ساخت عینک بپردازند. این در حالی است که حضور افرادی که به صورت تجربی در جامعه دوره دیده‌اند باعث ایجاد مشکلاتی برای اپتومتریست‌ها شده است.

میرزاجانی ادامه داد: مغازه‌های عینک فروشی که به طور تجربی دوره‌ دیده‌اند صلاحیتی برای ساخت و تجویز عینک ندارند زیرا تجویز و ساخت عینک امری تخصصی است که در صورت عدم صلاحیت مراجع را با سردرد و خستگی زودرس مواجه می‌کند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: با اینکه نظارت، بازرسی و صدور پروانه عینک فروشی با وزارت بهداشت است اما مجوز آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌کند؛ این پروسه پیچیده است و تنها توصیه ما به مردم این است که عینک طبی و آفتابی خود را از عینک فروشی‌هایی تهیه کنند که مسئول فنی اپتومتریست در آن وجود و حضور داشته باشد، این مهم بویژه در تثبیت فریم عینک ضروری است.

وی افزود: وزارت بهداشت هر ۳ ماه یکبار برای بازرسی به دفاتر اپتومتری مراجعه می‌کند در حالیکه کسی نظارتی بر مغازه‌هایی که برای فروش عینک تاسیس شده‌اند و به صورت تجربی آموزش دیده‌اند وجود ندارد.

میرزاجانی با انتقاد نسبت به خرید عینک‌های آفتابی غیر طبی به ویژه از دست‌فروشان اظهارداشت: این عینک‌ها نمی‌توانند محافظی برای چشم افراد باشند حتی عینک‌های آفتابی مارک‌دار هم در صورتی که توسط اپتومتریست تجویز نشوند فاقد استفاده است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: در طب کار، بینایی سنجی باید توسط اپتومتریست انجام شود اما اکنون در اکثر مراکز از افراد غیرحرفه‌ای در این زمینه استفاده می‌شود همچنین برای معاینه چشم قبل از گرفتن گواهینامه از متخصصان زنان به صرف داشتن مدرک پزشکی و قرارداد با راهنمایی و رانندگی  استفاده می‌شود.

وی افزود: بررسی بینایی فقط تابلوی دید مقوایی نیست و ارزیابی دید امری فراتر از آن است ، متاسفانه در کشور برای ارزیابی بینایی قبل از صدور گواهینامه با اپتومتریست قرارداد نمی‌بندند و فقط پزشک را فرد صلاحیت‌دار برای این امر می‌دانند و دلیل آنها این است که پزشک می‌تواند سلامت کلی فرد را بررسی کند، این موجب شده است تا بسیاری از افرادی که گواهینامه می‌گیرند بینایی خوبی نداشته باشند. یکی از اپتومتریست‌ها تحقیقی در این زمینه انجام داده است که مربوط به تصادفات قم است.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: ساخت عینک طبی جزء خدمات اپتومتریست‌ها است و طبق آراء مجلس و دیوان عدالت اداری جزء خدمات جامعه پزشکی محسوب می‌شود، دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه غیرقانونی است، انها نباید برای عینک‌فروشی‌ها پروانه کسب صادر کنند زیرا آنها مسئول فنی اپتومتریست‌ ندارند و صلاحیت آنها درخصوص ساخت عینک توسط وزارت بهداشت صادر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: دخالت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب می‌شود مراکز غیرقانونی ساخت عینک در کشور به وجود آمده و با این دخالت بینایی مردم به خطر بیفتد.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...