خانه / پژوهشی / معضلی به نام نشریه‌های نامعتبر

معضلی به نام نشریه‌های نامعتبر

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار جدیدترین فهرست نشریه های نامعتبر علمی خبر داد و مراحل پرداخت تشویقی به مقاله های علمی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اعلام فهرست جدید نشریه‌های نامعتبر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: فهرست‌های به روز شده نشریه‌های نامعتبر و آدرس‌های جعلی در سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://rvp.iau.ir/sp با عنوان «فهرست مجله های نامعتبر اسفند ۹۳» و «فهرست مجله‌های نامعتبر اردیبهشت ۱۳۹۴» و «مجله‌ها و سایت‌های جعلی» موجود است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه ارائه مقاله در مجله ها گفت: مقالاتی که در مجلات نامعتبر یا آدرس‌های جعلی چاپ می‌شوند و در بالا بردن آمار تولید علم دانشگاه در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نقشی ندارند، شامل تشویق نمی‌شوند و برای ترفیع سالانه، هرگونه تبدیل وضعیت، گرفتن نمره پایان‌نامه یا رساله مورد تایید نیستند.

وی افزود: مقاله‌ها باید در مجله‌های تخصصی چاپ شوند که موضوع مقاله به طور حتم با موضوع مجله همخوانی داشته باشد و از چاپ مقاله‌های علمی در مجله‌هایی که در زمینه‌های گسترده و غیرتخصصی مقاله می‌پذیرند، پرهیز شود.

واشقانی فراهانی با بیان اینکه مجله‌های علمی- پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که در فهرست ISC‌ بوده‌اند و در سال ۱۳۹۳ از این فهرست خارج شده‌اند، تا پایان سال ۱۳۹۴ با شرط به روز بودن مجله، معادل مجله‌های ISC مشمول تشویق می‌شوند، گفت: این مجله‌ها فرصت دارند ‌تا پایان سال ۱۳۹۴ رتبه علمی وزارتین را دریافت کرده و یا در پایگاه‌های معتبر علمی نمایه شوند.

وی درخصوص مراحل پرداخت تشویق مقاله‌های علمی خاطرنشان کرد: نخست مبلغ تشویقی مقاله‌های ISI) WoS) با ضریب تاثیر، مجله‌های علمی-پژوهشی مورد تایید وزارتین و مجله‌های دانشگاه با دسترسی آزاد که توسط ناشر Springer چاپ می‌شوند، پرداخت می شود.

واشقانی ادامه داد: در صورت وجود اعتبار نیز مبلغ تشویقی مجله‌های علمی-ترویجی مورد تایید وزارتین پرداخت خواهد شد. همچنین برای پرداخت تشویقی سایر مقاله‌ها، گزارش تاییدشده شورای پژوهش واحد به مرکز گسترش علم و علم‌سنجی فرستاده شده و پس از دریافت تاییدیه و در صورت وجود اعتبار ردیف مربوط، پرداخت وجه مبلغ تشویقی به آنها انجام می گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح مجله‌های نامعتبر گفت: مجله هایی که در فهرست نشریات نامعتبر وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و یا مجله‌هایی که در فهرست ISI بدون ضریب تاثیر و پایگاه Scopus و دیگر پایگاه‌های معتبر نمایه می‌شوند اما فرآیند داوری و پذیرش مقاله در آن‌ها بسیار کوتاه است و داوری و چاپ مقاله با دریافت هزینه انجام می‌گیرد، جزو مجلات نامعتبر به شمار می روند.

وی افزود: همچنین مجله‌هایی که مقاله‌های چاپ شده در آن‌ها با زمینه فعالیت مجله هم‌خوانی نداشته و دامنه وسیعی از تخصص‌ها را در بر می‌گیرد نیز در گروه مجلات نامعتبر قرار دارند.

واشقانی فراهانی با اشاره به وجود فهرست نشریه‌های نامعتبر اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی این معاونت گفت: واحدهای دانشگاهی باید به طور مرتب به این آدرس و آدرس وبگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کرده و از تغییرات احتمالی این فهرست آگاهی پیدا کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

طرح درس سمینار مدیریت، دکتری تخصصی(اسفند ماه ۱۴۰۲)

طرح درس دکتری تخصصی سمینار مدیریت رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اسفند ماه ۱۴۰۲ ...

یک دیدگاه

  1. خسته نباشین من می خواستم ارشد مدیریت بهداشت شرکت کنم چون الان رشتم پرستاریه نمی دونم چه کتابایی بخونم می خواستم راهنماییم کنین.فقط چون تعداد کتابا زیاده می خواستم با یک کتاب هر منبع بخونم بنظرتون جواب می گیرم اگه نمیشه لطف می کنین از منابع بهترینشو بهم بگین اونو بخرم ممنون